علت نم پس دادن پوشک کودک چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

علت پس دادن پوشک نوزاد و راه های جلوگیری

نم پس دادن پوشک نوزاد و کودک یکی از بدترین ترس های مادران است؛ وقتی که لباس، کمر و از آن بدتر حتی شما هم کثیف می شوید. این مشکل معمولا از قسمت پشت پوشک ایجاد می شود چون معمولا پوشک خوب به کمر کودک نمی چسبد.

برای جلوگیری از نم پس دادن پوشک، ابتدا نیاز است علت پس دادن پوشک نوزاد را تشخیص دهید تا بتوانید بهترین اقدام برای رفع این مشکل را انجام دهید. این که چرا پوشک بچه نم میده سوالی است که مادران زیادی در صدد رفع آن هستند. در این مقاله از کودکو به بررسی علت علت نم دادن پوشک نوزاد و کودک می پردازیم تا این چالش به صورت همیشگی برای شما حل شود.

 علت نم پس دادن پوشک نوزاد چیست؟

علت بیرون زدن مدفوع از پوشک، کوچک بودن آن است. پوشکی که خیلی کوچک باشد نم پس می دهد چون داخل پوشک مواد جاذب به اندازه کافی برای جذب رطوبت وجود ندارد. اگر وزن کودک به انتهای محدوده وزنی سایزی که می پوشد نزدیک شده است، ‌وقت آن است که از سایز بزرگتر استفاده کنید.

به نقل از سایت Pampers:

اطمینان حاصل کنید که پوشک، درست زیر شکم قرار دارد کاملا محکم است. سرآستین‌های پا به خوبی دور پاها و باسن کودک شما قرار دارند. پس از پوشیدن پوشک، انگشتان خود را دور این لبه‌ها بکشید تا مطمئن شوید سرآستین‌ها بیرون کشیده شده‌اند. جمع شدن سرآستین‌ها در داخل دلیل رایجی برای نشتی است.

متن اصلی:

The waist is snug with the diaper just under the belly button. The leg cuffs wrap neatly around your baby’s legs and bottom. After putting on the diaper, run your fingers around these edges to make sure the cuffs are pulled out. Cuffs being tucked inside are a common cause of leakage.

راه های جلوگیری از نم پس دادن پوشک کدام اند؟

جلوگیری از پس دادن پوشک نوزاددر ادامه راه های جلوگیری از نم پس دادن پوشک نوزاد را معرفی کرده‌ایم.

۱- سایز مناسب را انتخاب کنید

سایز یکی از مهمترین فاکتورهایی است که هنگام خرید پوشک نوزاد باید در نظر داشته باشید. همانطور که می دانید، کودکان سایز و اندام متفاوتی دارند. و هر کودک، به یک نوع و سایز مختلف پوشک نیاز دارد و توجه نکردن به این موضوع یکی از چند علت پس دادن پوشک نوزاد می شود.

سایز پوشک بر اساس وزن مشخص می شود و از آنجایی که هیچ کودکی شبیه دیگری نیست، بین سایزهای مختلف، کمی همپوشانی وجود دارد. در اغلب موارد کودکتان در همان محدوده وزنی سایزی که استفاده می کنید است.

اطمینان از اندازه بودن پوشک

وقتی سایز پوشک اندازه باشد، ظاهر آن صاف و اندازه آن متناسب با اندام کودک خواهد بود. این موارد را هم چک کنید:

  • پوشک تا کمر کودک و ناف را بپوشاند.
  • کش پوشک اطراف ران را به خوبی بپوشاند. بعد از پوشاندن پوشک، انگشتانتان را اطراف کش بچرخانید تا مطمئن شوید در جای مناسب قرار گرفته باشد. اگر کش اطراف ران، ‌داخل پوشک بماند، پوشک نم پس می دهد.
  • نوار چسب پوشک باید به طور قرینه روی قسمت رنگی جلوی پوشک چسبانده شود. پوشک پمپرز انعطاف پذیر است تا برای اندام های مختلف و حرکات همه ی کودکان مناسب باشد.

نشانه های کوچک بودن پوشک

نشانه های کوچک بودن پوشک کودک:

  • پوشک ناف کودک را کامل نمی پوشاند.
  • قرمز یا عرق سوز شدن پای کودک که می تواند نشانه ی تنگ بودن پوشک باشد.
  • پوشک کاملا خیس می شود.

2- پوشک را به صورت صحیح ببندید

در ویدیو زیر نحوه صحیح بستن پوشک برای جلوگیری از نم دادن آن توضیح داده شده است:

چه زمانی از پوشک سایز بزرگتر استفاده کنیم؟

پوشک های بزرگ ظرفیت جذب بیشتری دارند چون حاوی مواد جاذب بیشتری هستند. همچنین ممکن است پوشک به دلیل بزرگ بودن نم پس دهد. مطمئن شوید که پوشک به خوبی اطراف کمر و ران ها را پوشانده. برای این کار انگشتانتان را دور کمر و ران ها بچرخانید تا مطمئن شوید پوشک گشاد نیست و فضای خالی به جا نمانده باشد. اگر ترجیح می دهید که از پوشک راحت تر و کمی بزرگتر استفاده کنید، باید بدانید که ممکن است ادرار کودک قبل از جذب شدن توسط مواد جاذب،‌ از پوشک بیرون بزند.


بیشتر بخوانید: پوشک شورتی چیست


سوالات متداول

آیا می توان از نم پس دادن پوشک نوزاد جلوگیری کرد؟

بله بعد از تشخیص علت نم پس دادن پوشک نوزاد می توانید آن را رفع نمایید.

علت نم پس دادن پوشک نوزاد چیست؟

علت های مختلفی از جمله کوچک بودن سایز پوشک، شل بستن پوشک نوزاد و … در نم پس دادن پوشک نوزاد تاثیرگذار هستند.

جمع بندی

در این مقاله علت پس دادن پوشک نوزاد را بررسی کردیم و راه های جلوگیری از این مشکل را توضیح دادیم. اگر سوال یا ابهامی در خصوص هر یک از مطالب مطرح شده در این مقاله دارید لطفا در بخش نظرات بپرسید. در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهیم بود.

8 دیدگاه

  1. Maryam Akhlaghi در

    انتخاب سایز درست برای جلوگیری از نم پس دادن پوشک فوق العاده مهمه و متاسفانه کم بهش توجه میشه.

    • نازیلا در

      آره من خودم این اشتباه رو کردم.
      سایز کوچیک خریدم و پوشک کلا نم پس داد!

  2. حدیث در

    همون‌طور که می‌دونید، انتخاب سایز درست برای پوشک کودک خیلی مهمه. اگه به اندازه پوشک دقت نکنیم، ممکنه پوشک بچه‌ها نم پس‌دادن رو شروع کنن. پس بهتره اندازه‌گیری دقیقی داشته باشیم.

  3. هانیه در

    پس دادن پوشک نوزاد می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله پوشک نامناسب، فعالیت زیاد، بیماری یا خستگی و عدم توانایی کنترل مثانه یا روده رخ دهد. برای جلوگیری از آن، می‌توان از پوشک مناسب، تعویض منظم پوشک، استفاده از پوشک‌های جذب کننده بالا و محکم بستن پوشک بدون سفت کردن آن استفاده کرد.

  4. مهتاب در

    علت اصلی پس دادن پوشک نوزاد، انتخاب سایز اشتباه پوشک است. اگر پوشک خیلی کوچک باشد، ادرار یا مدفوع از اطراف پاها یا کمر نشت می کند. اگر پوشک خیلی بزرگ باشد، ممکن است پوشک به درستی بسته نشود و نشت کند.

  5. مینا در

    من از یه متخصص در این باره پرسیدم گفتش که علت اصلی پس دادن پوشک نوزاد، عدم توانایی کنترل مثانه و روده هستش. بچه ها در ابتدا هنوز نمی‌تونند این اندام‌ها رو به طور کامل کنترل کنن. برای همین، ممکنه هنگام بازی، خواب یا حتی گریه، کنترل خود را از دست بدن.

  6. آیدا در

    پس دادن پوشک نوزاد یکی از مشکلاتی هستش که همه مادران با اون روبرو میشه. علت اصلی این مشکل، انتخاب سایز اشتباه پوشک هستش. پوشک باید به اندازه‌ای باشه که کاملا به بدن نوزاد بچسبه و فضای خالی بین پوشک و بدن نوزاد وجود نداشته باشه. اگه پوشک خیلی تنگ باشه، جریان ادرار و مدفوع را مسدود می‌کنه و باعث پس دادن از کناره های پوشک می‌شه. اگر پوشک خیلی گشاد باشه، ادرار و مدفوع به راحتی از آن نشت می‌کنه.

    • نیره غالب در

      موافقم. اندازه نامناسب پوشک علت اصلیه و معمولا با استفاده از یک پوشک با سایز درست مشکل حل میشه. خودم تجربه اش رو داشتم.

نظر بگذارید