چرا هنر برای رشد کودک مهم است - مجله‌ی کودکو

چرا هنر برای رشد کودک مهم است

می خواهید کودک تان بیشترین فایده را از کارهای هنری ببرد؟ اجازه بدهید خلاقیت اش را به شیوه خود و با سرعت مناسب خودش بروز دهد. کودک و هنر او دارد با چند رنگ انگشتی نقاشی می کند و لذت زیادی می برد. حالا شما سعی می کنید برای اینکه تشویق اش کنید،‌ از او بپرسید “داری چی درست می کنی؟” او شانه بالا می اندازد. تا قبل از اینکه شما از او بپرسید اصلا به آن فکر نکرده بود. کودکان در لحظه زندگی می کنند. آن ها عاشق حس کشیدن رنگ روی کاغذ و حتی صدای کشیده شدن موهای قلمو هستند. کودکان نوپا و پیش دبستانی بر خلاف بزرگسالان و کودکان بزرگتر، درباره کاری که انجام می دهند خودآگاهی ندارند یا روی تمام کردن کاری که انجام می دهند متمرکز نیستند. و پذیرفتن این ممکن است کمی برای والدین مشکل باشد.

اینکه کودک را به حال خود رها کنید تا از خلاقیت و آفرینش خود لذت ببرد، نتایج خوبی در برخواهد داشت. اگر به کودک اجازه داده شود که در لحظه زندگی کند و خود را ابراز کند،‌ در دراز مدت برای او بهتر خواهد بود.

چرا هنر؟

پرورش خلاقیت فقط شانس پیکاسو شدن کودک را افزایش نمی دهد. علاوه بر این به او از نظر ذهنی، اجتماعی و احساسی کمک می کند. انجام کار هنری توانایی حل مساله کودک را از راه های بسیاری تقویت می کند. پروسه مهم است نه محصول. وقتی او از قلموی نقاشی استفاده می کند، مهارت های حرکتی ظریف او تقویت می شود. او با شمردن تکه ها و رنگ ها مفاهیم پایه ریاضی را می آموزد. وقتی کودک با وسایل مختلف بازی می کند، ‌به طور ناخودآگاه با علوم آشنا می شود. و شاید مهم تر از این ها،‌ کودک با آفرینش هنری خود احساس خوبی پیدا می کند و اعتماد به نفس اش بیشتر می شود. و کودکانی که می توانند تجربه،‌ کشف و اشتباه کنند،‌ آزادانه راه های جدیدی برای تفکر پیدا می کند. کودک و هنر

۶ راه الهام بخش برای خلاقیت کودک

باید بر مراحل انجام کار هنری توجه کنید و نه نتیجه آن. ایده های کاردستی و هنری زیر بیشتر بر مراحل انجام کار هنری تمرکز دارد، آن ها را امتحان کنید:

آماده کثیف کاری باشید. محیطی را آماده کنید که کودک آزادانه بتواند اکتشاف (و کثیف کاری) کند. کف اتاق یا هر جای دیگری که مناسب می دانید یک تکه پارچه یا روزنامه پهن کنید. اگر هوا خوب است بگذارید در فضای بیرون نقاشی کند.

به کارش جهت ندهید. به کودک نگویید چه چیزی درست کند یا چطور آن را درست کند. به جای اینکه بگویید “یک رنگین کمان بکش” او را تشویق کنید کار با قلمو و رنگ و کاغذهای مختلف را تجربه کند.

به طور خاص درباره هنرش صحبت کنید. وقتی با او درباره کار هنری اش صحبت می کنید،‌ نظر خود را واضح بگویید. مثلا به جای یک نظر کلی،‌ می توانید بگویید “می بینم که از رنگ بنفش زیاد استفاده کردی. چرا این رنگ رو انتخاب کردی؟”

به مراحلی که انجام می دهد دقت کنید. اغلب بهترین راه برای شروع مکالمه درباره کار هنری او این است که بگویید “برایم درباره چیزی که ساختی تعریف کن” یا از او بپرسید “از درست کردن اش لذت بردی؟”

با او نقاشی نکشید. وقتی شما نقاشی ای می کشید که مثلا شبیه به واقعیت است و او دارد کاغذ را فقط خط خطی می کند،‌ ممکن است نا امید شود. بهتر است که نزدیک او باشید و بگذارید متوجه شود که شما علاقمند و حامی کار هنری او هستید.

دخالت نکنید. وقتی او نقاشی اش را تمام کرد، تغییر یا اضافه کردن چیزی را به او پیشنهاد نکنید. اینکه کودک حس کند چیزی که درست کرده یا نقاشی کشیده کافی است، اهمیت زیادی دارد؛ حتی اگر چیزی که کشیده فقط یک نقطه در صفحه باشد. کودک و هنر

ایده های جدید

علاوه بر خط خطی کردن کاغذ و نقاشی،‌ بعضی کاردستی ها کمک می کنند تا لذت بیشتری از انجام کار هنری ببرید.

کار هنری با طبیعت: وسایل طبیعی مانند سنگ ریزه، برگ و صدف و یک مقوا به کودک بدهید. بگذارید او انتخاب کند و با این ابزار طبیعی طرح دلخواه خودش را درست کند.

فوم اصلاح رنگی: فوم اصلاح را روی یک کاغذ روغنی بریزید و چند قطره رنگ خوراکی به آن بزنید. بگذارید رنگ ها را با هم قاطی کند و به فوم شکل بدهد.

چاپ با وسایل خانه: وسایلی که در خانه پیدا می شود (مانند در بطری،‌ تکه های سبزیجات یا میوه ها،‌ اسفنج، در ماژیک) را به کودک بدهید (برای کودکان ۴ سال به بالا و با نظارت شما) کمی رنگ انگشتی یا رنگ قابل شستشو را داخل ظرفی بریزید. این وسیله ها را به رنگ بزند و با آن ها روی کاغذ طرح دلخواهش را ایجاد کند.

لیستی از وسایل هنری که کودک با آن ها سرگرم می شود: خمیربازی گچ رنگ انگشتی قلمو گوش پاکن اسفنج مهره و دانه رنگی آبرنگ مهر ماژیک قابل شستشو مداد شمعی مداد رنگی کاغذ سفید و رنگی قیچی کودکان چسب فوم کاموا نمد پارچه چسب رنگی توپک پنبه ای اکلیل روبان نی جعبه تخم مرغ بشقاب کاغذی روزنامه،‌ مجله قاشق و چنگال پلاستیکی

منبع: وب سایت فروشگاهی سیسمونی و اسباب بازی کودکو

نظر بگذارید