چند راه ساده برای آشنا کردن کودک با مفهوم پول و پس انداز کردن - مجله‌ی کودکو

چند راه ساده برای آشنا کردن کودک با مفهوم پول و پس انداز کردن

راه هایی که در ادامه براتون می گیم خیلی ساده هستن که می تونید با اون ها کودک رو با مفهوم پول و مسائل مالی و پس انداز کردن آشنا کنید. آموزش پول به کودکان

از یک بچه ۵ ساله بپرسید پول از کجا میاد و احتمالا جواب میده: از بانک، مامان و بابا یا همچین چیزی. احتمالا کامل متوجه نمی شه که هزینه های خانواده با کار کردن تامین میشه. برای اینکه بهش کمک کنید درباره ی پول درآوردن یاد بگیره، با او درباره شغل ها و اینکه برای انجام اون شغل ها به مردم پول داده میشه صحبت کنید. بعد ازش بخواید که برای خودش شغل پیدا کنه. شما میتونید استخدامش کنید تا بعضی کارهای اضافی خونه رو انجا بده یا مثلا بطری آب یا روزنامه ها رو جمع کنه و برای بازیافت ببره.

آموزش پول به کودکان

اتاق کودک رو به یه فروشگاه تبدیل کنید. روی وسایل خونه برچسب قیمت بزنین، یه مقدار پول مشخصی برای خرج کردن به او بدین و وانمود کنین یه سوپرمارکت، اسباب بازی فروشی یا لباس فروشی دارین. فهرستی از وسایلی که می خواد بخره رو درست کنین، و با اون مقدار پولی که داره خرید کنید. وسایلی رو که توی حراج هستن پیدا کنین، و با کمک او مقدار پول مورد نیاز رو بشمرین. برای اینکه مهارت ریاضیش هم تقویت بشه، این شانس رو بهش بدین که بتونه صندوقدار بشه. اگر به این کار علاقمند شد، به او کمی پول بدین و یک فهرست کوچیک از وسایل مورد نیازتون. دفعه ی بعدی که واقعا خرید میکنید،‌ بگذارید او مسول خرید کردن اون ها باشه.

برای مشاهده انواع اسباب بازی در فروشگاه کودکو کلیک کنید.

آموزش پول به کودکان

حتما پول در دسترس کودک قرار بدین. اگر هیچوقت پول در دسترسش نباشه هیچ وقت یاد نمی گیره که چطور  درست ازش استفاده کنه. اما مقدار مجاز رو براش مشخص کنید. بعد با هم بانک بازی کنید تا این کار براش هیجان انگیزتر بشه. اگر می‌خواید برای انجام کاری بهش پول بدین،‌ اون رو به شکل یه چک درست کنین. بهش بگید که باید بانک بازی کنه تا پولش نقد بشه. مراحلی رو که توی بانک واقعا انجام میدید رو توی بازیتون داشته باشید. مثلا بپرسید همه ی پول رو الان می خواد یا می خواد کمی پول توی حسابش برای بعد بمونه. دلایلی رو که ممکنه این پول ذخیره شده به دردش بخوره رو براش توضیح بدین. مثلا بگید «میدونم که این خودکار جدید رو می خوای. اگر چند روز پس انداز کنی، پولهات به خریدن اون خودکار می رسه.»

آموزش پول به کودکان

کودک با پولهاش چی کار می کنه؟ ریخت و پاش! یک راه خوب برای اینکه کودک را به پس انداز کردن تشویق کنید: مثلا بهش بگید برای هر هزار تومنی که پس انداز کنه، بهش صد تومن دیگه میدید. احتمالا پس انداز کردن هزار تومن هر چند وقت یکبار براش سخت نخواهد بود ولی عادت پس انداز کردن رو در کودک ایجاد میکنه. کودک کوتاه مدت فکر میکنه پس باید او رو مدام تشویق کنید. یه قلک خوشگل و جذاب که مثلا چراغ داره یا وقتی پول توش میندازه صدا میده و … گزینه خوبیه یا اینکه یه جدول رنگی درست کنید و هدف و پیشرفتش رو توش بنویسید. یا حتی میتونید به جای قلک از یه شیشه ی مربا استفاده کنید تا پول هایی که توی اون میندازه رو ببینه و با بیشتر شدنشون هیجان بیشتری داشته باشه.

نظر بگذارید