انتخاب اسباب بازی برای کودکان به بهترین و اصولی ترین روش

راهنمای انتخاب بهترین اسباب‌ بازی برای کودکان

آیا می‌دانید چه نکاتی را باید در انتخاب اسباب‌بازی برای کودکتان در نظر بگیرید؟ اسباب‌بازی‌ها علاوه بر سرگرم کردن کودکان نقش مهمی در رشد آن‌ها دارند؛ بنابراین هنگام خرید این وسایل باید به مجموعه‌ای از معیارها توجه کنید.

وقتی تصمیم دارید یک اسباب‌بازی برای کودک خود بخرید باید حتماً ویژگی‌هایی مثل سن کودک و ایمن بودن را در نظر بگیرید. البته نگران نباشید! ما در این نوشته قصد داریم به شما پدر و مادر عزیز در انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان کمک کنیم. این نوشته مخصوص والدینی است که به تمام مسائل جزئی مربوط به کودکان دلبند خود اهمیت می‌دهند و برای آن‌ها مهم است که مناسب‌ترین اسباب‌بازی‌ها را برای فرزند خود تهیه کنند.

معیارهای مهم در انتخاب اسباب‌بازی

حتماً می‌دانید که اسباب‌بازی مخصوص هر سنی متفاوت است و این احتمال وجود دارد که بعضی از اسباب‌بازی‌ها برای کودکان با سن پایین مناسب نباشند و باعث خطراتی مثل فرو بردن قطعات ریز اسباب‌بازی و ایجاد خفگی در کودک شوند؛ بنابراین علاوه بر اینکه در انتخاب هر اسباب‌بازی باید دقت کنید و آن را مناسب با سن کودکتان خریداری کنید، باید به ایمنی و بی‌خطر بودن آن برای کودک هم توجه کنید. اجازه بدهید در ادامه این بخش به‌ طور کامل نحوه انتخاب اسباب بازی را بررسی کنیم.

مناسب بودن اسباب‌بازی با توجه به سن کودک

اولین چیزی که در خرید اسباب‌بازی باید به آن دقت کنید مناسب بودن آن با توجه به محدوده سنی فرزندتان است. بعضی وقت‌ها اسباب‌بازی‌هایی برای کودک خود خریداری می‌کنید و بعد متوجه می‌شوید که آن‌ها فعلاً برای سن کودک شما مناسب نیستند و باید صبر کنید تا بزرگتر شوند. این نکته را در خرید اسباب‌بازی به‌ عنوان هدیه نیز در نظر بگیرید، زیرا بعضی از کودکان از اینکه اسباب‌بازی مربوط به بچه‌های کوچکتر را برای آن‌ها خریداری کنید، بسیار ناراحت می‌شوند.

بی‌خطر بودن اسباب‌بازی

یکی از اصول انتخاب اسباب بازی، ایمن بودن آن است. خوشبختانه اگر به برچسب روی این وسایل دقت کنید و اسباب‌بازی مربوط به سن او را خریداری کنید، در بیشتر موارد می‌توانید از ایمن بودن آن هم مطمئن باشید. اسباب‌بازی‌های دارای قطعات کوچک برای نوزادان خطرناک‌اند. پس بهتر است که با دقت زیاد به اجزای آن‌ها نگاه کنید و نحوه ساخت آن‌ها را بررسی کنید. آیا پیچ‌هایی دارد که ممکن است بعداً باز شوند؟ آیا ممکن است رنگ آن پوسته ‌پوسته شود؟ با بررسی مواردی از این قبیل می‌توانید یک اسباب‌بازی ایمن برای فرزندتان خریداری کنید.

انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان

افزایش خلاقیت کودکان

بچه‌ها معمولاً اسباب‌بازی‌هایی را دوست دارند که در بازی با آن‌ها بتوانند از تخیل خود استفاده کنند. پس وقتی می‌خواهید برای کودک خود اسباب‌بازی انتخاب کنید به این موضوع هم دقت کنید و اسباب‌بازی‌هایی خریداری کنید که خلاقیت او را افزایش می‌دهند. مثلاً به‌ جای خرید یک بسته لگوی ساخت کشتی بهتر است قطعاتی بخرید که با آن‌ها بتواند هر شکلی که دوست دارد را بسازد.

افزایش فعالیت فیزیکی

با توجه به اینکه کودکان وقتی کمی بزرگ می‌شوند به بازی‌های ویدئویی علاقه زیادی پیدا می‌کنند، پس بهتر است در سنین پایین برای آنها اسباب‌بازی‌هایی را خریداری کنید که باعث افزایش فعالیت‌های فیزیکی آن‌ها می‌شوند. این کار باعث علاقه‌مندی آن‌ها به فعالیت‌های بدنی می‌شود. وسایلی که به‌ جای بازی در حالت نشسته کودک شما را وادار به فعالیت کنند، انتخاب بسیار مناسب‌تری هستند.

فراهم کردن تجربه چند حسی برای کودک

سعی کنید اسباب‌بازی‌هایی برای کودک خود خریداری کنید که بیش‌تر از یک ویژگی داشته باشند؛ مثلاً اسباب‌بازی‌هایی که دارای چراغ هستند، صدا دارند (بوق، پخش موسیقی و …) و بافت‌های متفاوتی هم دارند، بهتر هستند. کودکان با این‌گونه وسایل ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. همچنین ثابت شده که این مدل‌ها کمک زیادی به کودکان و مخصوصاً کودکانی با نیازهای خاص می‌کنند و باعث کاهش اضطراب و ایجاد انواع مختلفی از تحریکات در آن‌ها می‌شوند.

نحوه انتخاب اسباب بازی

آموزنده بودن اسباب‌بازی‌ها

کودکان به‌ سرعت می‌توانند مسائل مختلف را یاد بگیرند و توانایی بالایی در آموزش‌پذیری دارند. بنابراین از این زمان استفاده کنید و روی خرید اسباب‌بازی‌های آموزشی برای آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. برای مثال اسباب‌بازی‌هایی که کودک باید در آن‌ها مسئله‌ای حل کند یا چیزی را بسازد، انتخاب‌های خوبی هستند.

کیفیت مواد سازنده و ماندگاری اسباب‌بازی

نکته دیگری که باید در انتخاب بهترین اسباب بازی برای کودک در نظر بگیرید، استفاده از مواد مرغوب و باکیفیت در ساخت آن است. اگر از مواد بهتری ساخته شده باشند، خطر کمتر و همچنین ماندگاری بالاتری دارد.

در نظر گرفتن علایق کودک

در انتخاب اسباب‌بازی مناسب حتماً به زمینه‌های علاقه‌مندی کودک خود توجه کنید. بهتر است همیشه قبل از خرید از خود بپرسید که آیا این اسباب‌بازی با علایق فرزند من مطابقت دارد؟ تقریباً همه ما در کودکی این تجربه را داشته‌ایم که اسباب‌بازی‌هایی برای ما خریداری کرده‌اند که اصلاً به آنها علاقه‌ای نداشتیم. پس بهتر است این تجربه‌ها را در مورد فرزندمان تکرار نکنیم. در صورتی که قصد ایجاد یک مجموعه از مهارت‌های جدید در کودک را دارید، بهتر است یک وسیله بازی را انتخاب کنید که دارای چند ویژگی مشابه با موضوعات موردعلاقه کودک باشد.

از بهترین وسایل بازی برای نوزادان، تشک بازی نوزاد است که انواع آن را در سایت کودکو مشاهده می کنید. 

نکات کلیدی انتخاب بهترین اسباب‌بازی برای کودکان

در ادامه نکاتی را بیان می‌کنیم که لازم است هنگام خرید حتماً توجه داشته باشید تا بهترین مدل اسباب‌بازی را برای فرزند دلبندتان خریداری کنید.

  • اسباب‌بازی‌های پارچه‌ای باید دارای برچسب «مقاوم در برابر حرارت» باشند.
  • دقت کنید که اسباب‌بازی که قصد خرید آن را دارید، حتماً قابل شستشو باشد.
  • توجه داشته باشید در رنگ اسباب‌بازی از سرب استفاده نشده باشد.
  • مداد رنگی‌ها و دیگر وسایل مربوط به رنگ‌آمیزی باید از مواد بی‌ضرر ساخته شده باشند.
  • اسباب‌بازی‌هایی مثل جغجغه‌ها و ماشین‌های دارای موسیقی ممکن است صدای بلندی داشته باشند و به شنوایی کودک آسیب برسانند. حتماً در خرید این‌گونه وسایل دقت کنید و اسباب‌بازی‌های با صدای بلند و گوش‌خراش را خریداری نکنید.
  • با خواندن برچسب سن روی اسباب‌بازی مطمئن شوید که برای سن کودک شما مناسب است.
  • هرگز اسباب‌بازی‌هایی که مخصوص کودکان بزرگتر است را برای فرزند خود خریداری نکنید (حتی اگر فکر می‌کنید که فرزند شما در مقایسه با سایر بچه‌های هم سن خود، باهوش‌تر است)
  • به خطرات احتمالی هر اسباب‌بازی دقت کنید. بندهای آویزان یا روبان‌های روی اسباب‌بازی‌ها ممکن است باعث خفگی شوند. اسباب‌بازی‌هایی که دارای اجزای ریز مثل دکمه و … هستند برای کودکان با سن کم خطرناک هستند و ممکن است توسط نوزاد بلعیده شوند.
  • در مورد خرید اسباب‌بازی‌هایی که می‌توان آن‌ها را به هوا پرتاب کرد، دقت بیشتری داشته باشید؛ زیرا ممکن است برخی از قسمت‌های آن‌ها در صورت برخورد با چشم کودکان به آن‌ها آسیب بزند.
  • در مورد اسباب‌بازی‌هایی که باید به برق وصل شوند، احتیاط کنید. هرچند اینگونه وسایل جذابیت زیادی برای بچه‌ها دارند اما لطفاً برای کودکان با سن پایین از خرید اسباب‌بازی‌هایی که باید به برق وصل شوند، خودداری کنید.
  • هنگام خرید اسباب‌بازی‌هایی مثل دوچرخه و اسکیت بورد برای بچه‌های بزرگتر، خرید کلاه ایمنی را هرگز فراموش نکنید.

جمع‌بندی

کودکان عاشق بازی با اسباب‌بازی‌های گوناگون هستند. این وسایل می‌توانند سرگرم‌کننده یا آموزشی باشند. اما بعضی وقت‌ها در کنار سرگرم‌کننده بودن ممکن است در صورت استفاده نادرست یا مناسب نبودن برای سن کودک، صدمات و آسیب‌هایی به آن‌ها وارد کنند. نوشته بالا به شما در انتخاب مناسب‌ترین اسباب‌بازی برای کودکان کمک می‌کند. در این مطلب معیارهای مهم در انتخاب اسباب بازی را مورد بررسی قرار دادیم. نکات بالا را با دقت بخوانید و در انتخاب بعدی برای کودکتان حتماً آن‌ها را در نظر بگیرید.

نظر بگذارید