سوالات متداول درباره ی صندلی ماشین و ایزوفیکس - مجله‌ی کودکو

سوالات متداول درباره ی صندلی ماشین و ایزوفیکس

فرزند من ۲٫۵ ساله است و روی صندلی رو به پشت می‌نشیند ولی به دلیل کم بودن فضا و خم شدن زانوها راحت نیست. آیا باید او را رو به جلو بنشانم؟

بدن کودکان به میزان قابل ملاحظه ای نرم تر و انعطاف پذیرتر از بزرگسالان است. بنابراین خم شدن زانوها باعث ناراحتی کودک نخواهد شد. مهمترین مسئله حفاظت از سر و گردن کودکان می باشد . بنابراین کودک تا جایی که امکان دارد باید در جهت خلاف حرکت خودرو بنشیند.

سر فرزند من در هنگام خواب پایین می افتد. چطور می توانم این مشکل را حل کنم؟

بعد از نصب صندلی ماشین، زاویه صندلی با توجه به زاویه و شکل آن قابل تغییر است. معمولاً پیشنهاد می شود که کودک تا جایی که امکان دارد در هنگام تصادف صاف و عمود نشسته باشد (زیرا نیروهای اعمال شده در اثر تصادف بطور یکنواخت تری در سراسر بدن پخش می شوند), با این حال در صورتی که کودک بیش از حد صاف نشسته باشد سر او پائین می افتد. این مشکل را می توان به وسیله نصب محکم صندلی به گونه ای که مقداری از هوای داخل تشک صندلی خودرو تخلیه شده و بدین ترتیب زاویه/شکل نامناسب صندلی کاهش یابد، حل کرد. قفل پیچ پایه نگهدارنده را باز کنید. یک دست خود را بالای صندلی گذاشته و به آرامی فشار دهید به گونه ایی که پایه نگه دارنده یک یا دو درجه کوتاه شود. در صورت لزوم مراحل نصب را از ابتدا انجام دهید.

ایزوفیکس چیست؟

ایزوفیکس سیستمی برای اتصال صندلی ماشین کودک است. این سیستم دارای دو نقطه اتکا فلزی سخت است که در فاصله درز بین پشتی و نشمین صندلی خودرو قرار دارند. صندلی کودک ایزوفیکس دار دارایی دو بازو ایزوفیکس است که در این دو نقطه اتکا فلزی چفت می شوند. صندلی کودک همچنین دارای یک نقطه سوم اتکا است که معمولا به صورت یک پایه بر روی کف خودرو تکیه می کند. بطورکلی نصب صندلی های کودک ایزوفیکس دار آسان بوده و خطر نصب و استفاده نادرست را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهند. آمار نشان می دهد که درصد بالائی از صندلی های کودک به طرز غلط نصب می شوند که علی رغم ایجاد حس ایمنی، واقعاً ایمنی کودک را تضمین نمی کنند. سیستم ایزوفیکس با به حداقل رساندن احتمال خطا در نصب سطح بالاتری از ایمنی را فراهم می کند. شل بودن بندهای مهار بخصوص در صندلی رو به جلو می تواند بسیار خطرناک باشد. باید از کیپ بودن بند مهار برای جمع نگاه داشتن اطمینان حاصل کنید در صورت لزوم باید از جمع کننده کمربند بندهای مهار استفاده کرد    

نظر بگذارید