اسباب بازی برای رشد مغزی کودک - مجله‌ی کودکو

اسباب بازی برای رشد مغزی کودک

اسباب بازی های مناسب برای رشد مهارت ذهنی کودکان

تخیل در بازی، زمینه ی رشد مغزی کودک را فراهم می کند و به او کمک می کند به چیزی فراتر از دنیای اطرافش بیندیشد. اگر به کودک زمان کافی داده شود تا در دنیای تخیلی که مهارت هایش را پرورش می دهد زندگی کند و آن را بسازد، در بزرگسالی منعطف و موفق خواهد شد.
مغز، تنها ارگانی است که وقتی متولد می شویم، کامل نیست. در حقیقت وقتی که ما متولد می شویم، مغز تازه شروع به رشد می کند و فقط عملکردهای حیاتی مانند تنفس، خواب و گردش خون فعال هستند. رشد مغز کودک تا حد زیادی تحت تاثیر محیط و تجربه کودک خواهد بود.
آنچه که والدین و مربیان باید بدانند این است که مغز انسان از زمان شروع رشد جنین تا سه سالگی رشد می کند. اگر در این مدت از ارتباطات مغز استفاده نشود، آن ها از بین می روند. همین مورد، اهمیت تجربه های نخست کودک و فعالیت هایی که انجام می دهد را مشخص می کند. لمس کردن، حرف زدن و هرآنچه کودک می بیند و می بوید، ارتباطات مغز را می سازند. اگر از آن ها استفاده نشود، از بین می روند. وقتی کودک چیزی را تجربه نکند، این ارتباطات مغزی به وجود نمی آیند.
کودک برای پرورش تخیل و رشد مغز، به وسایل بازی ساده ای نیاز دارد. ما می توانیم برای کودک اسباب بازی هایی را فراهم کنیم که الگو و پایان مشخصی ندارند تا قوه تخیل او پرورش یابد. مهارت هایی که کودک از بازی با آجرهای لگو به دست می آورد، ارزش بسیار زیادی برای زندگی و شغل او در آینده دارد…

یکی از مدیران کمپانی لگو داستانی تعریف می کرد. آن ها از کودکان خواسته بودند تا هر کدام یک “وانگی دانگی” بسازند، همه ی کودکان شروع به ساخت “وانگی دانگی” خود کردند بدون اینکه بپرسند “وانگی دانگی” چیست؟ همه ی آن ها از قوه ی تخیل خود استفاده کردند و درنهایت وانگی دانگی خود را ساختند.

لگو برای تقویت مهارت و تخیل کودک در سنین مختلف مناسب است. کودک مجبور نیست که طبق الگوی خاصی بازی کند، او از خلاقیت و قوه ی تخیلش استفاده می کند تا شکل های مختلفی بسازد و چیزهای جدیدی کشف کند.

لگو سری Duplo

۱٫۵ تا ۵ سال

سری دوپلو برای شروع و آشنا کردن کودک با بازی با لگو مناسب است. بعضی از ست های آن شامل آجرهای ساده می شود، بعضی دیگر دارای کتاب داستان هستند تا کودک آن را همراه مادر یا پدر خود بخواند و با هم بسازند. قوه ی تخیل کودک با بازی کردن با آن ها تقویت می شود. سرویس مدرسه LEGOلگو بخوان و بساز جنگل دوپلو LEGO

لگو سری Juniors

۴ تا ۷ سال

گاهی اوقات بازی با ست های بزرگ برای کودکان بین این سنین کمی پیچیده است. کودک در سری Juniors، با ست هایی بازی می کند که دیگر ظاهر خیلی ساده ای ندارد. می توانید این ست ها را با ست های دیگر لگوی کودک هم ترکیب کنید و بازی کنید. این ست ها شامل بعضی قسمت های از پیش آماده شده هم هستند تا پروسه ی ساختن برای کودک آسان تر و جذاب تر شود.

راهنمای موجود در آن هم به کودک کمک می کند ست ها را بسازد و داستان بگوید و بازی کند.
کامیون زباله LEGO

لگو سری City

۵ تا ۱۲ سال

ست های سری شهر لگو بر اساس زندگی ش هری ساخته شده اند، این سری شامل سرویس ها و خدمات شهری مانند آتشنشانی، پلیس، ساختمان سازی، قطار و فرودگاه می شود.

  لگو مدل کامیون برف روب سری CITY لگو مدل تریلر باگی سری CITY

انیشتین می گوید: تخیل از دانش مهم تر است. چون دانش به آنچه که ما می دانیم و می فهمیم محدود می شود. درحالی که تخیل، تمام جهان و همه ی آنچه که دانسته و فهمیده خواهد شد را در بر می گیرد.

برای خرید انواع اسباب بازی از فروشگاه کودکو کلیک کنید.

نظر بگذارید