اضطراب پس از زایمان مادران

اضطراب پس از زایمان

احساس بیماری نمی کنید، افسرده هم نیستید — اما احساس اضطراب و نگرانی دارید. اگر نخستین روزهای مادر بودن آنگونه نبوده است که انتظارش را داشتید، بدانید که: شما تنها نیستید. ممکن است بعد از زایمان احساس خستگی جسمی و روحی کنید. یا حتی مشکوک به نشانه های افسردگی بعد از زایمان شوید. اما می دانید که این مساله ای متفاوت است… شاید نگرانی های زیادی در سرتان می چرخند و به سختی می توانید بخوابید. می خواهید برای این احساستان نامی بگذارید اما نمی توانید و این فقط شما را ناامید تر می کند.
مادرانی که دچار اضطراب پس از زایمان هستند، همیشه درباره سلامتی و رشد کودک، توانایی خودشان برای بودن والدی شایسته و ایجاد تعادل بین کار و خانواده یا نگهداری از چند فرزند نگرانی دارند. آن ها ممکن است بی قرار یا دمدمی مزاج شوند، یا علاپم جسمانی مانند ضربان قلب سریع، سرگیجه، حالت تهوع یا بی خوابی را تجربه کنند. اضطراب پس از زایمان معمولا ناشناخته است چون فقط بعضی از مادران متوجه آن می شوند. هرچند از افسردگی بعد از زایمان شایع تر است.

اضطراب پس از زایمان چگونه رخ می دهد

اضطراب پاسخی طبیعی برای حفاظت از کودک است و معمولا با هوشیاری بیش از حد نشان داده می شود. به همین دلیل در ذهن بسیاری از والدین چنین تفکراتی می گذرد: اگر کودک خفه شد یا موقع حمام کردنش از دستم سر بخورد چه ؟اگر کسی به زور وارد خانه شد و بچه را ازمن گرفت چه کار کنم؟این تفکرات برای بعضی از والدین فقط سر و صدای ذهنی هستند. آن ها یاد می گیرند که این سر و صداها را نادیده بگیرند تا این افکار از میان برداشته شوند.

در عوض، اگر نگرانی هایتان غیر منطقی هستند (مثلا شدیدا می ترسید که هروقت کودک در آغوشتان نباشد، آسیب ببیند) و نمی توانید آن ها را از سرتان بیرون کنید، یا مثلا اگر اضطرابتان محدود به چند مورد نباشد و کارهای روزمره را هم با ترس انجام می دهید، دچار حمله های عصبی می شوید و دائما او را چک می کنید، نشان می دهد که یک سمت ترازو سنگین تر است.

هرچند ممکن است همه ی مادران دچار اضطراب پس از زایمان شوند، اما بعضی از آن ها بیشتر مستعد هستند. اضطراب وقتی مشکل ساز است که ازحد واقعیت خارج شود. اضطراب در نتیجه محرک های مختلفی ایجاد می شود. در این روزهای پیش رو، شما با کمبود خواب، تغییراتی در رابطه، و مسئولیت های جدیدی مانند مراقبت شبانه روزی از کودک، درگیر هستید. توقعات جامعه که می گوید این دوره باید یکی از بهترین دوران زندگی شما باشد و شما باید به طور غریزی همه چیز را بلد باشید را هم به آن ها اضافه کنید.

راهکارهایی برای کنترل اضطراب پس از زایمان:

شاید فکر کنید که این علایم به خودی خود از بین می روند اما بهتر است برای آن کاری انجام دهید: اگر اضطراب پس از بارداری درمان نشود، با توانایی شما برای ایجاد محبت با کودکتان تداخل ایجاد می کند. اگر اضطراب، خواب شما را مختل کرده یا نمی توانید تمرکز کنید، میلی به غذا خوردن ندارید یا همیشه نگرانید، کمک بگیرید… – به پزشک خود احساستان را بگویید تا او شما را به یک روانشناس متخصص در درمان شناختی رفتاری معرفی کند. این کار به شما مهارت می دهد تا الگوی رفتاری و تفکری که منجر به اضطراب می شود را کنترل کنید. این دیدگاه با مثبت گرایی متفاوت است و بیشتر درباره منطقی بودن است. – متخصص به شما تکنینک هایی مانند مدیتیشن، آرام سازی عضلات و آموزش تمرکز حواس را می آموزد تا آرام تر شوید. اگر آن ها را پیش از خواب انجام دهید، به داشتن خواب خوب شبانه کمک می کنند و در نهایت اضطراب را کاهش می دهند. – ورزش های استقامتی یا ایروبیک هم اضطراب را کاهش می دهند. – برخوردار بودن از حمایت خانواده هم بسیار مهم است. پس احساستان را با افرادی که به آن ها اعتماد دارید در میان بگذارید. وقتی احساس خستگی کردید یا واقعا نیاز به استراحت داشتید، آن را با مادر، همسر، دیگر اعضای خانواده یا دوست خود در میان بگذارید. منبع: کودکو

نظر بگذارید