بازی هایی برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان از ۶ ماهگی - مجله‌ی کودکو

بازی هایی برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان از ۶ ماهگی

بازی هایی برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان این بازی ها فقط آموزنده و سرگرم کننده نیستن. بلکه اعتماد به نفس انجام کارها را هم در کودک ایجاد می کنه. وقتی حس می کنه که کنترل دنیای خودش را در دست داره تشویق می شه که کارهای جدید را امتحان و کشف کنه. درحالی که همه ما پدر و مادرها می خواهیم کودکی با اعتماد به نفس تربیت کنیم، ‌بعید نیست که در این راه اشتباه کنیم. با آموزش دادن مهارت هایی فراتر از توانایی کودک، عشق ذاتی او به یادگیری کمرنگ می شه. خسته کردن کودک با فعالیت هایی که دیگه او را به چالش نمی کشه هم همین تاثیر را داره. مهم اینه که فعالیت مناسب سنش را پیدا کنید. پیشنهاداتی که برای شما آماده کردیم،‌ به ایجاد حس “من می توانم” در کودک کمک می کنه. این توصیه های سنی تقریبی هستند و بهتره که به نشانه هایی که کودک به شما نشان میده دقت کنید و همیشه خودتان هم تغییراتی در آن ها به وجود بیارید. بازی را شروع می کنیم!

۶ ماهگی

بشین و بخیز

چطور بازی کنید: وقتی کودک در حالت نشسته است،‌ یک بالش کنار یا پشتش قرار دهید. حالا اسباب بازی مورد علاقه اش را نزدیکش بگذارید و ببینید که چطور به سمت آن خیز برمی داره. چرا انجام این بازی خوبه؟ این کار باعث رشد و تقویت ماهیچه های بدن میشه و به او اعتماد به نفسی میده که بتونه خودش بشینه و بایسته. مرحله بعدی: به او کمک کنید از حالت خوابیده یا سینه خیز بنشینه. کم کم یاد میگیره که خودش این حرکات را انجام بده.

تقلید صدا

شیوه انجام بازی: یک صدای بامزه دربیارید و ببینید که کوچولوتون هم از شما تقلید می کنه یا نه. اگر با یک صدای دیگه جوابتون را داد،‌ شما هم آن را تقلید کنید. چرا انجام این بازی خوبه؟ در این سن، کودک متوجه می شه که می تونه لب ها و زبانش را تکان بده تا صداهای مختلف ایجاد کنه. گفت و گو کردن با کودک به اویاد میده که زبان جالبه و میل او به حرف زدن و گوش دادن را تحریک میکنه. مرحله بعدی: صداهایی که او میسازه را با کارهای خاصی مرتبط کنید. پاسخ دادن به این آواها به او نشان میده که شما پیامش را دریافت میکنید.

۱۲ ماهگی

مامان کجاس؟

چطور بازی کنید: وقتی داره شما رو میبینه،‌ برید پشت مبل و یکدفعه بیرون بیاید و بگید دالی! دوبار قایم بشید و همین کار را تکرار کنید. چرا انجام این بازی خوبه؟ حدود ۱۲ ماهگی کودک شروع به فهمیدن میکنه که وقتی چیزی از جلو دیدش کنار میره،‌ واقعا ناپدید نشده بلکه جابجا شده. قایم باشک اعتماد به نفسش را زیاد میکنه چون متوجه میشه که شما برای همیشه ناپدید نشدید. مرحله بعدی: به جای اینکه یکدفعه ظاهر بشوید، همانجا بمونید و اسمش را صدا بزنید تا به سمت صدای شما بیاد. او از پیدا کردن شما هیجان زده میشه و این کار به او کمک میکنه تا بین صدا و چهره شما ارتباط برقرار کنه.

بشین و بخیز

چطور بازی کنید: وقتی کودک در حالت نشسته است،‌ یک بالش کناریا پشتش قرار دهید. حالا اسباب بازی مورد علاقه اش را نزدیکش بگذارید و ببینید که چطور به سمت آن خیز برمی دارد. چرا انجام این بازی خوبه؟ این کار باعث رشد و تقویت ماهیچه های بدن میشه و به او اعتماد به نفسی میده که بتونه خودش بشینه و بایسته. مرحله بعدی: به او کمک کنید از حالت خوابیده یا سینه خیز بنشینه. کم کم یاد میگیره که خودش این حرکات را انجام بده.

۱۸ ماهگی

اون چیه؟

چطور بازی کنید: یک جعبه کفش را با کاغذ رنگی بپوشانید. حالا جعبه را با وسایل بیخطر مثل لیوان پلاستیکی، توپ، کتاب کوچولو پر کنید اما رنگشون باید همرنگ همون کاغذ رنگی روی جعبه باشه. حالا جعبه را روبرویش بگذارید و هروقت هر کدام از وسیله ها را بیرون آورد اسم و رنگش را بگید مثلا: این یک توپ قرمزه. چرا انجام این بازی خوبه؟ کودکان عاشق پر وخالی کردن هستند و این کار راه خوبی برای یاد دادن واژه های جدید و رنگ هاست. مرحله بعدی: وقتی آن ها را به جعبه برمیگردونید، آن ها را بشمارید. دفعه دیگر یه رنگ و وسایل دیگر رو انتخاب کنید. بعد ببینید که می تونه وسایل هر جعبه رو داخل جعبه داخل خودش بزاره یا نه.

مزرعه بازی

چطور بازی کنید: با اسباب بازیهاش خانه عروسکی،‌ مزرعه عروسکی یا پارکینگ عروسکی درست کنید. از وسیله هایی استفاده کنید که برای سن او خطرناک نباشه. حالا یه داستان بسازید و با آن ها بازی کنید تا وقتی که او هم همین کار را بکنه. چرا انجام این بازی خوبه؟ این نوع بازی به کودک حس تسلط داشتن میده. همچنین کمک میکنه که بفهمه مردم چطور با هم ارتباط برقرار میکنن. مرحله بعدی: یک بازیکن جدید به بازی اضافه کنید مثلا یه سگ خونگی. حالا چند تا سوال بپرسید تا تخیلش را تحریک کنید. مثلا :هاپو کجا میخوابه؟ کجا غذا میخوره؟ با حیوونای دیگه میتونه بازی کنه؟

۲۴ ماهگی

بازی لباس پوشیدن

چطور بازی کنید: یک سبد را پر کنید از کلاه، کفش، گردنبند، دوربین و تلفن اسباب بازی و … کنید. حالا او را تماشا کنید که وارد دنیای تخیلش میشه. اگر خودش بازی را شروع نکرد شما شروع کنید مثلا بگید “این یک کلاه بامزه سرآشپزه” و بگذارید که ا. هم بازی رو شروع کنه. چرا انجام این بازی خوبه؟ بچه ها در این سن عاشق تقلید کردن هستند. فقط کافیه که شما وسایل لازم را برایش فراهم کنید و بگذارید در دنیای تخیل خودش غرق بشه. مرحله بعدی: با وسایل داخل سبد یک داستان بسازید. هرچند او هنوز نمیتونه داستان خودش را تعریف کنه، اما شرکت دادنش در داستان شما تخیل او را تحریک میکنه.

بازی کارت و عکس

چطور بازی کنید: چند کارت پستال یا عکس از جاهایی که با فرزندتون رفتید بیارید. با او درباره هر کدام از کارت ها صحبت کنید و بعد آن ها را قاطی کنید و ببینید می تونه عکس های مرتبط را پیدا کنه یا نه. می تونید با پرسیدن سوالاتی به او کمک کنید مثلا قایق را تو این کارت پستال می بینی؟ کارت دیگه ای میبینی که قایق داشته باشه؟ چرا انجام این بازی خوبه؟ کودک ۲ ساله مهارت تشخیص تفاوت ها بین تصاویر را داره. او هر دفعه که این کار را انجام بده به خودش افتخار میکنه. مرحله بعدی: مثلا عکسی را به او نشان بدید تا ببینید چیزی را به یاد می آورد؟ (اما توقع گفتن بیشتر از یک کلمه را نداشته باشید مثلا وقتی عکس دریاچه را می بینه میگه آب بازی). این کار مهارت زبانی و حافظه بلندمدتش را تقویت می کنه.

نظر بگذارید