تربیت جنسی کودک؛ لازمه‌ی تربیت کامل - مجله‌ی کودکو

تربیت جنسی کودک؛ لازمه‌ی تربیت کامل

تربیت جنسی کودک مدتی قبل بود که در سمینار بزرگترین اشتباهات تربیتی والدین شرکت کردیم تا بتونیم به روزترین اطلاعات و محتوای آموزشی رو در اختیار شما مادر و پدرهای کودکو قرار بدیم. یکی از مباحث مهم تربیتی، آموزش جنسی کودک است. چکیده ای از مهم‌ترین مسائلی که باید به اون‌ها دقت کنیم رو برای شروع با شما درمیون می‌ذاریم. در مطالب بعدی هم به این مسئله بیشتر خواهیم پرداخت. بعضی از افراد فکر می‌کنند که در مسائل جنسی نباید اقدام خاصی برای کودکان بکنند و بعضی دیگر فکر می‌کنند هرچه کودکشان زودتر و در منزل با این مسائل آشنا شود، احتمال آسیب دیدنش کمتر می‌شود. درصورتی که اگر والدین در مورد تربیت جنسی کودک حساسیت به خرج ندهند، ممکن است فرزند ناخواسته دچار مشکل شود. بعضی از افراد فکر می‌کنند که در مسائل جنسی نباید اقدام خاصی برای کودکان بکنند و بعضی دیگر فکر می‌کنند هرچه کودکشان زودتر و در منزل با این مسائل آشنا شود، احتمال آسیب دیدنش کمتر می‌شود. درصورتی که اگر والدین در مورد تربیت جنسی کودک حساسیت به خرج ندهند، ممکن است فرزند ناخواسته دچار مشکل شود.

مراقبت والدین در ارتباطات خود

یکی از مهم‌ترین اصول تربیت جنسی کودکان زیر ۷ سال، نحوه‌ی برخورد والدین با هم است. والدین باید در نوع برخوردی که با هم در حضور کودک دارند حد و مرزهایی را رعایت کنند. کودک باید متوجه دوست داشتن والدین و محبتی که بین آن‌هاست بشود تا هم احساس امنیت کند و هم اینکه محبت کردن و رابطه‌ی درست را آموزش ببیند. ولی این محبت والدین باید دقیق باشد تا حس کنجکاوی کودک برانگیخته نشود.

خواب کودک

بهتر است از حدود ۶ ماهگی محل خواب کودک از والدینش جدا شود. ولی باید اتاق خواب به گونه‌ای باشد که والدین بتوانند به راحتی صدای گریه‌ی کودک را بشنوند و به نیازهایش سریع پاسخ بدهند. همچنین والدین باید به کودکان یاد بدهند که هیچ وقت بدون در زدن و اجازه گرفتن وارد اتاق والدین نشوند.

تماشای فیلم

والدین باید به نوع فیلم‌هایی که می‌بینند دقت کنند چون رسانه‌ها تاثیر مهمی برکودکان می‌گذارند.

حمام کردن و لباس پوشیدن

هر کودکی از سن ۳ سالگی باید با والد جنس موافق خودش به حمام برود و اگر امکان پذیر نبود، باید لباس مناسب بر تن والد دیگر باشد.

لمس‌ها

باید از سنین حدود ۴ سالگی به کودکان نواحی خصوصی بدنشان آموزش داده شود و به آن‌ها گفته شود که چه کسانی می‌توانند به آن نواحی دست بزنند و چه کسانی نمی توانند. از آن‌ها بخواهید اگر شخص دیگری به این مناطق دست زد فورا به پدر و مادر اطلاع دهند و از گفتنش نترسند. به کودک بگویید که کسی اجازه ندارد به چشم و گوش تو دست بزند و حتی خودت هم باید مراقب باشی. بعضی از اندام‌ها هم مثل چشم و گوش ماست و خیلی خصوصی‌ست و هر کسی نباید به آن دست بزند. اگر کسی به چشم و گوش‌ت و اندام‌های خصوصیت دست زد حتما به من بگو. خیال کودک را راحت کنید که از حمایت شما برخوردار است. بدترین کار این است که به او حمله کنید. باید کاری کنید اضطرابش کاهش پیدا کند. منبع: کودکو

نظر بگذارید