راهنمای خرید بهترین گهواره نوزاد + مزایا و معایب آن

راهنمای خرید گهواره نوزاد بهمراه نکات مهم انتخاب آن

کودکی که تازه متولد شده، بیشتر ساعات روز را می‌خوابد. به همین دلیل لازم است فضای مناسبی برای استراحت او در نظر بگیریم. همچنین چون کودک در حال رشد است، اگر جای مناسب و استانداردی برای خوابیدن نداشته باشد، ممکن است شکل استخوان‌ها به درستی تکامل پیدا نکنند. اما چگونه می‌توان یک تختخواب و گهواره راحت برای کودک خود تهیه کنیم؟ آیا در خرید گهواره مناسب باید به موارد خاصی توجه کنیم؟ این مقاله در مورد راهنمای خرید گهواره نوزاد و فواید و مضرات گهواره است. مطالعه آن می‌تواند به شما درمورد این تصمیم‌گیری مهم کمک کند.

نکات مهم در خرید گهواره نوزاد

چرا گهواره؟ در گذشته مردم برای محل خواب کودک از گهواره‌های چوبی استفاده می‌کردند، اما با پیشرفت بشر و دسترسی او به امکانات گستره، این گهواره‌ها جای خود را به تخت‌خواب‌های زیبا و مدرن دادند. اما امروزه دوباره مردم به این نتیجه رسیده‌اند که گهواره‌ها بهترین گزینه برای محل خواب و استراحت کودک بوده‌اند. به همین دلیل دوباره به استفاده از این وسیله روی آورده‌اند. اما در تهیه گهواره برای نوزاد مواردی وجود دارد که بهتر است رعایت شود.

نوع گهواره نوزاد

انواع مختلفی از گهواره وجود دارند که با توجه به نیاز خود می‌توانید بهترین مدل آن را تهیه کنید.

  • گهواره تخت خواب شو: ساختار این نوع گهواره‌ها سخت و محکم است و می‌توانید آن را به تخت خواب هم تبدیل کنید. جنس این گهواره می‌تواند از چوبی تا فلزی متغیر باشد.
  • گهواره سنتی نوزاد: این نوع گهواره به کسانی پیشنهاد می‌شود که بودجه کمتری برای تهیه وسایل مورد نیاز کودکشان دارند. البته در استفاده از این نوع گهواره نگرانی‌هایی وجود دارد و آن استاندارد نبودن است. به این نوع از گهواره‌های سنتی، ننوی نوزاد هم گفته می‌شود. جنس آن می‌تواند هم از چوب و هم فلزی باشد. انتخاب بین این دو گزینه، به سلیقه شما بستگی دارد.
  • گهواره معمولی: این نوع از گهواره‌ها به تخت تبدیل نمی‌شوند و قابل حمل هستند. گهواره‌های معمولی دو نوع ثابت و متحرک دارند. نوع متحرک آن چرخ دارد و می‌توانید برای حمل و نقل و تکان دادن کودک از این قابلیت استفاده کنید. اما نوع ثابت آن، همانطور که از نامش پیداست، امکان جابه‌جایی را به شما نمی‌دهد. جنس گهواره‌های معمولی هم بسته به سلیقه شما می‌تواند فلزی یا چوبی باشد.
  • گهواره چندمنظوره: این گهواره‌ها به‌روزتر هستند. با توجه به نوع طراحی آن امکانات متعددی در اختیار شما می‌گذارند. قابلیت تبدیل به تختخواب، ثابت و متحرک بودن، موزیکال بودن، قابلیت حمل‌ونقل و جابه‌جایی برای مسافرت و… دارند. قیمت آن‌ها به نسبت بالاتر است و جنس آن‌ها می‌تواند فلزی یا چوبی باشد.
  • گهواره برقی: گهواره‌های برقی نوع پیشرفته و امروزی گهواره‌های قدیمی هستند. این گهواره‌ها با استفاده از باتری و برق حرکت می‌کنند و دیگر نیاز نیست که شما برای اینکه کودکتان به خواب برود، گهواره را تکان بدهید. البته نحوه حرکت این گهواره‌ها با یکدیگر متفاوت هستند، ممکن است در جهت بالا و پایین یا چپ و راست حرکت کنند. همچنین، می‌توانید این گهواره‌ها را در سرعت‌های مختلف تنظیم کنید. یکی از مزیت‌های این مدل نسبت به سایر گهواره‌ها این است که کودک راحت‌تر و سریع‌تر در آن به خواب می‌رود.
  • گهواره‌های مسافرتی: این نوع از گهواره‌ها برای خانواده‌هایی که به ‌واسطه شغل یا علاقه‌شان مدام در سفر هستند و نوزاد هم دارند بسیار مناسب است. می‌توانید آن‌ها را در کیف مخصوصی که دارند بسته‌بندی و حمل کنید. بسیار سبک هستند و فضای کمی را در خودرو شما اشغال خواهند کرد. اگر در خانه هم فضای کمی دارید، تخت مسافرتی نوزاد برای شما انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. می‌توانید هر بار آن را جمع و دوباره برای خواب کودک پهن و آماده کنید.

کیفیت جنس گهواره نوزاد

کیفیت گهواره نوزاد باید به‌گونه‌ای باشد که به کودک در حال رشد آسیب وارد نکند. چون اگر جای خواب کودک راحت نباشد، استخوان‌بندی کودک به درستی شکل نخواهد گرفت و موجب آسیب رسیدن به بدن او می‌شود. اما درمورد جنس گهواره همه چیز بستگی به سلیقه شما دارد. همان‌طور که در قسمت انواع گهواره اشاره کردیم، جنس آن‌ها می‌تواند فلزی یا چوبی باشد. اما توجه داشته باشید که جنس آن را به گونه‌ای انتخاب کنید که دوام داشته باشد. همچنین تحمل وزن گهواره باید بالا باشد. نکته دیگری که درمورد کیفیت جنس گهواره باید به آن توجه کنید، راحتی است.

جنس گهواره نوزاد

امنیت گهواره نوزاد (کمربند ایمنی)

در مورد امنیت گهواره نوزاد باید کمی بیشتر دقت به خرج دهید. نوزاد تحرک زیادی ندارد، اما همین‌که بچه وارد دوره ۴ تا ۶ ماهگی می‌شود نسبت به محیط اطراف آگاه‌تر شده و جنب‌وجوشش افزایش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل ممکن است به سبب تحرک، از این گهواره‌ها به زمین بیفتد. به همین دلیل هم توصیه می‌شود همیشه گهواره را به جای زمین مسطح روی یک تشک بزرگ قرار دهید تا خطری کودک را تهدید نکند.

همچنین لازم به ذکر است که نباید کودک را مدت‌ زمان زیادی در گهواره تنها بگذارید و مشغول امورات خود شوید. باید هر نیم ساعت یکبار به کودکی که درون گهواره است سر بزنید تا نسبت به شرایط او اطمینان حاصل کنید. بسیاری از گهواره‌های امروزی چیزی شبیه به کمربند ایمنی خودرو دارند و اجازه نمی‌دهند که حرکات کودک موجب آسیب دیدن او شود. اما به طور کلی، گهواره‌ها فضای ناامنی برای کودک شما ندارند و قابل اطمینان هستند.

اندازه استاندارد گهواره‌ نوزاد

برای تهیه گهواره باید بدانید که اندازه آن نه آن‌قدر بزرگ باشد که کودک به‌راحتی در آن حرکت کند و تکان بخورد و نه آن‌قدر کوچک که در آن جا نشود و راحت نباشد. یکی از مواردی که در تهیه گهواره نوزاد باید به آن توجه کنید فضایی است که کودک برای غلت زدن در اختیار خواهد داشت. در سنین پایین‌تر باید مانع از غلت زدن کودک شوید. چون ممکن است راه تنفس نوزاد بند بیاید و خدای ناکرده در خواب خفه شود. به همین دلیل است که می‌گوییم نباید اندازه جای خواب نوزاد بزرگ باشد. اما اندازه و ابعاد استاندارد برای گهواره چیست؟ استاندارد اندازه گهواره نوزاد، معمولاً ۹۵ سانتی‌متر طول و ۴۸ تا ۵۶ سانتی‌متر عرض دارند.

ارتفاع مناسب برای گهواره نوزاد

ارتفاع مناسب گهواره‌ها در حالت استاندارد چیزی حدود ۷۷ سانتی‌متر خواهد بود. البته اگر قرار است گهواره‌ای که سایه‌بان دارد تهیه کنید، اندازه ارتفاع تا حدود ۱۴۵ سانتی‌متر متغیر خواهد بود.

ظرفیت وزنی گهواره نوزاد

یکی از نکاتی که باید در خرید گهواره به آن دقت کنید، وزنی‌ست که می‌تواند تحمل کند. گهواره باید توانایی وزن ۱۳ تا ۱۴ کیلوگرم را داشته باشد تا امنیت لازم برای نوزاد تأمین شود. البته این تحمل وزن در انواع گهواره‌ها متفاوت است، اما حداقل تحمل آن‌ها باید ۹ و حداکثر آن ۱۵ کیلوگرم باشد.

امکانات جانبی (سایبان، تشک و …) گهواره نوزاد

گهواره نوزاد هرچه ساده‌تر باشد، کارایی آن بیشتر خواهد بود. هدف شما باید آسایش و راحتی کودک دلبندتان باشد نه زیبایی. اما برخی از امکانات جانبی این گهواره‌ها، آویز عروسک برای سرگرمی کودک، قابلیت پخش موسیقی، چرخ برای حرکت گهواره و قفل چرخ، فضایی برای تعبیه پشه‌بند، سبد، روکش و زیپ برای بستن فضا، قابلیت تنظیم ارتفاع، پنجره مشبک برای جریان هوا و… هستند.

قیمت گهواره نوزاد

قیمت‌ها بر اساس جنس گهواره نوزاد و امکانات جانبی متغیر خواهند بود. همچنین باید این نکته را بدانید که گهواره‌های برقی گران‌تر از سایر گهواره‌ها هستند. همچنین برندی که گهواره را طراحی کرده، در تعیین قیمت آن تأثیرگذار است. اما باید بدانید که قیمت آن‌ها از ۳۰۰ هزار تومان تا بالای چند میلیون تومان متغیر خواهد بود و شما باید با توجه به کارایی و هزینه‌ای که می‌توانید بکنید، کالای مدنظرتان را انتخاب کنید.

برای مشاهده قیمت و خرید گهواره نوزاد کلیک کنید

مزایای استفاده از گهواره برای نوزاد

یکی از مزایای گهواره نوزاد، زمانی است که به دست می‌آورید. به ‌عنوان یک پدر و مادر احتمالاً مسئله خواب کودک‌تان یکی از دغدغه‌هایی است که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنید. گهواره‌ها به سبب احساس خوبی که در کودک به وجود می‌آورند، موجب می‌شوند که نوزاد خواب راحت‌تری را تجربه کند. گهواره‌های برقی آنقدر در ذخیره کردن زمان و انرژی شما تأثیرگذار هستند که باورتان نمی‌شود. کافی‌ست فقط کودک را در گهواره بگذارید و سرعت آن را تنظیم کنید. دیگر نیازی به حضور شما و تکان دادن کودک نیست.

مزایای گهواره نوزاد

همچنین گفته می‌شود گهواره‌ها تداعی‌کننده آغوش مادر هستند و این موضوع احساس بسیار خوبی به کودک می‌بخشد. حرکات گهواره می‌تواند موجب آرامش کودک شود.

معایب استفاده از گهواره برای نوزاد

اگر ندانید که کودک درون گهواره را باید با چه سرعتی تکان دهید، ممکن است موجب سرگیجه و برگرداندن شیر شود؛ این یکی از معایب گهواره‌ها، به ‌خصوص گهواره‌های برقی است. یکی دیگر از معایب گهواره‌ نوزاد، اندازه آن است. اگر در اندازه گهواره و تشک دقت به خرج ندهید، کودک شما خواب راحتی را تجربه نخواهد کرد و ممکن است آسیب هم ببیند.

جمع‌بندی

در نهایت برای اینکه کودک خواب راحتی داشته باشد، محل قرار گرفتن گهواره بسیار مهم است. از قرار دادن آن کنار پنجره، طاقچه و یا کتابخانه خودداری کنید. همچنین تابش مستقیم آفتاب برای کودک شما مضر است. پس گهواره را جایی قرار ندهید که نور مستقیم به صورت کودک برسد. بهترین حالتی هم که می‌توانید کودک را در گهواره قرار دهید، خواباندن به پشت است. چون هم کودک احساس امنیت بیشتری می‌کند و هم از غلت زدن‌های احتمالی جلوگیری کرده‌اید. گفته می‌شود که نباید کودکی که بلد نیست غلت بزند را به روی شکم یا پهلو بخوابانیم چون ممکن است خدای ناکرده دچار سندرم مرگ ناگهانی بشود.

منبع: وب سایت فروشگاهی سیسمونی کودکو

1 دیدگاه

  1. سعیده در

    خرید گهواره نوزاد یکی از بهترین تصمیماتی است که می تونید برای راحتی و سلامت فرزندتان بگیرید. چون باعث می شه فرزندتون خیلی راحت بخوابه و شما هم استرس و نگرانی که برای خواب کوچولوتون دارید، کم می شه.

نظر بگذارید