نکات ضروری سازمان بهداشت جهانی درباره کرونا ویروس - مجله‌ی کودکو

نکات ضروری سازمان بهداشت جهانی درباره کرونا ویروس

کروناویروس چقدر خطرناک است؟

عفونت با ۲۰۱۹-nCoV هم مانند سایر بیماری های تنفسی، می تواند منجر به ایجاد علائم خفیفی از جمله آبریزش بینی، گلو درد، سرفه و تب شود. اما ممکن است برای برخی از افراد شدیدتر باشد و ممکن است منجر به ذات الریه یا مشکلات تنفسی شود. این بیماری می تواند به ندرت کشنده باشد. به نظر می رسد افراد مسن و افرادی با شرایط پزشکی خاص (مانند دیابت و بیماری های قلبی) نسبت به ابتلا شدید به بیماری با این ویروس به شدت آسیب پذیرتر باشند.

آیا ممکن است از طریق حیوان خانگی خود مبتلا به کرونا ویروس شویم؟

خیر، در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه حیوانات خانگی مانند گربه ها و سگ ها آلوده شده اند و یا ۲۰۱۹-nCoV را سرایت داده اند وجود ندارد.

آیا برای محافظت از خودم باید از ماسک استفاده کنم؟

استفاده از ماسک پزشکی می تواند به محدود کردن شیوع برخی از بیماری های تنفسی کمک کند. با این وجود استفاده از ماسک به تنهایی تضمین کننده ی جلوگیری از عفونت نیست و باید با سایر اقدامات پیشگیری از جمله بهداشت دست و تنفس و جلوگیری از تماس نزدیک – حداقل فاصله ۱ متری بین خود و افراد دیگر- همراه باشد.

WHO استفاده منطقی از ماسک های پزشکی را توصیه می کند تا از هدر رفتن غیرضروری منابع گرانبها و سوء استفاده احتمالی از ماسک ها جلوگیری شود. این بدان معناست که تنها درصورتی از ماسک استفاده کنید که علائم تنفسی (سرفه یا عطسه) دارید، به عفونت ۲۰۱۹-nCoV با علائم خفیف مشکوک هستید یا از شخصی که مشکوک به عفونت ۲۰۱۹-nCoV است مراقبت می کنید. عفونت مشکوک به ۲۰۱۹-nCoV با مسافرت در منطقه ای در چین که در آن ۲۰۱۹-nCoV گزارش شده است یا تماس نزدیک با کسی که از چین سفر کرده و دارای علائم تنفسی است ارتباط دارد.

ویروس چه مدت روی سطوح زنده می ماند؟

هنوز مشخص نیست که ویروس ۲۰۱۹-nCoV چه مدت روی سطوح زنده می ماند، اگرچه اطلاعات اولیه نشان می دهد که ویروس ممکن است چند ساعت یا بیشتر زنده بماند. ضد عفونی کننده های ساده می توانند ویروس را از بین ببرند و باعث می شود دیگر امکان ابتلا افراد به عفونت افراد وجود نداشته باشد.

تفاوت بین بیماری ناشی از nCoV -2019، آنفولانزا یا سرماخوردگی چیست؟

افراد مبتلا به عفونت nCoV -2019 ، آنفولانزا یا سرماخوردگی معمولاً علائم تنفسی مانند تب، سرفه و آبریزش بینی را از خود نشان می دهند. اگرچه بسیاری از علائم یکسان هستند اما در اثر ویروس های مختلف ایجاد می شوند. به دلیل شباهت آنها، ممکن است تشخیص بیماری تنها بر اساس علائم، دشوار باشد. به همین دلیل لازم است که آزمایشات آزمایشگاهی برای تأیید شخص دارای nCoV -2019  انجام و تأیید شود.

همانند همیشه، WHO توصیه می کند افرادی که سرفه، تب و مشکل تنفسی دارند باید زودتر جهت مراقبت های پزشکی اقدام کنند. اگر افراد ۱۴ روز قبل از بروز علائم مسافرت کرده باشند، یا اگر با شخصی که دارای علائم تنفسی بوده است تماس نزدیک داشته باشند، باید به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اطلاع دهند.

آیا ممکن است از طریق شخصی که هیچ علائمی ندارد به این بیماری مبتلا شد؟

دانستن مدت زمانی که بیماران آلوده می توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند برای انجام اقدامات کنترلی بسیار مهم است. برای تعیین دوره عفونی nCoV -2019 ، به اطلاعات پزشکی دقیقی از افراد آلوده نیاز است. طبق گزارش های اخیر، ممکن است افراد آلوده به nCoV -2019 قبل از بروز علائم قابل توجه، موجب سرایت بیماری شوند. با این حال، بر اساس داده های موجود، در بیشتر موارد، افرادی که علائم بیماری را دارند باعث شیوع بیشتر ویروس می شوند.

آیا آنتی بیوتیک ها در پیشگیری و درمان کروناویروس مؤثر هستند؟

خیر، آنتی بیوتیک ها برای ویروس ها تاثیرگذار نیستند، آن ها فقط روی عفونت های باکتریایی تاثیرگذارند. کروناویروس نوعی ویروس است و بنابراین از آنتی بیوتیک ها به عنوان ابزاری برای پیشگیری یا درمانشان استفاده نمی شود.

آیا داروی خاصی برای جلوگیری یا درمان ۲۰۱۹-nCoV  وجود دارد؟

تا به امروز هیچ داروی خاصی برای پیشگیری یا معالجه کوروناویروس توصیه نشده است. با این حال، مبتلایان به ۲۰۱۹-nCoV  باید برای رفع و درمان علائم، مراقبت های لازم را انجام دهند و همچنین افراد مبتلا به بیماری شدید باید بیشترین مراقبت را انجام دهند. برخی از درمان های خاص تحت بررسی قرار گرفته و از طریق کارآزمایی بالینی مورد آزمایش قرار می گیرند.

اگر می خواهید از آلوده شدن به کروناویروس جلوگیری کنید، باید بهداشت دست و تنفس و روشهای غذایی ایمن را رعایت کرده و در صورت امکان از تماس نزدیک با هرکسی که علائم بیماری تنفسی مانند سرفه وعطسه را نشان می دهد خودداری کنید. اقدامات زیر در مقابل ۲۰۱۹-nCoV  موثر نیستند و حتی ممکن است مضر باشند:

  • سیگار کشیدن
  • استفاده از داروهای گیاهی و سنتی
  • استفاده از ماسک های مختلف برای به حداکثر رساندن محافظت
  • مصرف خودسرانه دارو مانند آنتی بیوتیک ها

در هر صورت اگر دچار تب و سرفه  هستید و در نفس کشیدن مشکل دارید، به منظور کاهش خطر ابتلا به عفونت شدیدتر، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید و حتماً تاریخ سفر اخیر خود را با ارائه دهنده خدمات درمانی خود به اشتراک بگذارید.

 

نظر بگذارید