بایدها و نبایدهای روز اول مهد یا مدرسه - مجله‌ی کودکو

بایدها و نبایدهای روز اول مهد یا مدرسه

گذر از تابستانِ پر از آرامش و تفریح و بی­ مسئولیتی و ورود به سیستم قانونمند مدرسه برای هیچکس آسان نیست، ولی با یک چک لیست ساده برای شروع مدرسه که توسط معلمین و متخصصین رشد کودک تهیه شده است، می ­توانید به کودک خود کمک کنید تا روز اول مدرسه برایش موفقیت آمیز و حتی مفرح باشد!

به کودک خود برای گذراندن این مرحله کمک کنید

با فرزند خود راجع به روز اول مدرسه صحبت کنید. او را با فعالیت­ هایی که در مدرسه انجام می­ گیرد آشنا کنید. مثلا برای مهدکودکی­ ها می ­توانید راجع یه نقاشی کردن با مربی و دوستان جدیدش و یا قصه­ خوانی و خمیربازی صحبت کنید. چند روز قبل از شروع مدرسه او را برای دیدن مدرسه یا مهدکودک و بازدید از فضا و کلاس ­های جدیدش ببرید. این کارها به طرز قابل ملاحظه ­ای اضطراب روز اول را کاهش می­ دهند.

خودتان را به معلم فرزندتان معرفی کنید

مهم­ترین کاری که والدین می ­توانند در رابطه با مدرسه بچه­ ها انجام دهند، این است که در امر تحصیل فرزندشان مشارکت داشته باشند و با معلم و دست­ اندرکاران مدرسه در ارتباط باشند. وقتی شما با معلم و مسئولین تربیتی و مادران دیگر دانش ­آموزان رابطه داشته باشید، سود آن فقط و فقط به فرزند خودتان می­رسد چه از نظر درسی و چه اعتماد به نفس، این کاملا به نفع اوست.

آموزش را در خارج از کلاس درس هم ادامه دهید

گذشته از انجام تکالیف که معمولا برای دانش آموزان بزرگتر در نظر گرفته می­ شود که باید توسط والدین نظارت شوند، برای بچه­ های کوچکتر و مهدکودکی هم می ­توانیم مواردی که در مهد با آن­ ها کار شده را در منزل، ماشین یا پارک با بچه­ ها تکرار کنیم. از هر بهانه­ ی کوچکی می ­توان برای تکرار و تمرین استفاده کرد مثل شمردن ماشین­ های سفید در خیابان و یا حساب کردن مبلغ قابل پرداخت در فروشگاه.

اعتماد به نفس کودک را بالا ببریم

به معلمین گفته می ­شود که نسبت تشویق به انتقاد (البته انتقادی که سازنده باشد) باید ۵ به ۱ باشد. یعنی پنج برابر انتقادی که از کودک می­ شود، باید مورد تعریف و تمجید قرار گیرد. پس تلاش ­های فرزندتان را نادیده نگیرید و آن­ ها را مورد تشویق قرار دهید، به حرف­هایشان گوش دهید و وقتی که صحبت می­ کنند، خلاقیت ­هایشان را بستایید، رفتارهای خوبشان را تشویق کنید، یادداشت های پر از محبت و تشویق برایشان بگذارید و همه جوره سعی کنید که اعتماد به نفسشان را بالا ببرید.

صبر نکنید مدرسه شروع شود تا برنامه روزانه آن­ ها را تغییر دهید

از حدود یک هفته قبل از آغاز مدرسه سعی کنید کم­ کم ساعت خوابیدن و بیدار شدن بچه­ ها را به چیزی که زمان مدرسه انتظار می­ رود نزدیک کنید. صبح­ ها زودتر بیدار شوند و شب­ ها برنامه ­ای منظم برای خواب داشته باشند. شروع کنید کیف و کفش مدرسه را در جای معینی قرار دهید تا روز اول برای پیدا کردن آن­ ها مشکلی نداشته باشد و جای هر چیزی را از قبل بداند. این کار باعث می­ شود فرزند شما روز اول مدرسه با آمادگی و اعتماد به نفس بیشتری سر کلاس برود.

با دعوا وارد نشوید

خیلی از پدر و مادرها از این طرف و آن طرف شنیده ­اند که باید با سیستم مدرسه جنگید تا نتیجه­ ی لازم را گرفت. شنیده اند که سیستم آموزشی ایرادهای زیادی دارد و باید به قول معروف با توپ پر رفت و سر مسائلی که مقبول آن ­ها و فرزندشان نیست با مدرسه وارد دعوا شد. در اکثر موارد این گفته صدق نمی­ کند. حتی اگر به شما گفته شده است که یک مورد خاص مشکل­دار برای شما وجود دارد، فکر نکنید معلم فرزند شما دشمن شماست. شاید او هم با شما در این مورد همسو باشد و بتوانید به کمک هم مشکل را حل کنید. شاگردانی که در مهد یا مدرسه بیشترین پیشرفت را از خودشان نشان می دهند، آن­ هایی هستند که خانواده ­هایشان با مدرسه در یک جبهه هستند و با آن ها همکاری و رابطه خوب و سازنده دارند. اگر شما مضطرب از انتخاب نادرست مدرسه و یا خوب نبودن معلم فرزندتان باشید این اضطراب به او هم منتقل خواهد شد. کودک باید بتواند به محیط مهد یا مدرسه اعتماد کند پس کاستی­ های سیستم را جلوی او ذکر نکنید.

تا جلسه­ ی اولیا و مربیان صبر نکنید تا از روند پیشرفت فرزندتان خبردار شوید

اگر دوست دارید راجع به وضعیت تحصیلی یا رفتاری فرزندتان اطلاعات بیشتری بگیرید، با آن­ ها تماس بگیرید، سوال کنید و اطلاعات را از ایشان کسب کنید. ممکن است معلم فرزند شما شماره تلفن یا ایمیل خود را در اختیار مادران قرار داده باشد، حتما از آن استفاده کنید تا در جریان امور قرار بگیرید و با معلم فرزندتان ارتباط برقرار کنید. و حرف آخر اینکه:

خداحافظی را کش ندهید

پس از گفتن خداحافظی به کودکتان سریع آن­جا را ترک کنید. با اینکه ممکن است وسوسه کننده باشد، اما هیچ وقت بدون خداحافظی کردن با کودک او را در مهد یا مدرسه تنها نگذارید. این کار ممکن است به حس اعتماد کودک به شما لطمه وارد کند. بعد از خداحافظی هر چه بیشتر آن­جا بمانید، جدایی سخت­تر می­ شود. به فرزندتان بگویید که زود به خانه برمی گردد و خداحافظی کنید و بروید. اجازه ندهید نگرانی یا اضطراب شما را ببیند. خیالتان راحت باشد معمولا بچه ­ها بعد از رفتن پدر و مادرشان نهایتا تا ده دقیقه سراغ آن­ها را می­ گیرند و بعد آرام می­ شوند.

نظر بگذارید