- از پوشک گرفتن کودک | راهنمای کامل و ساده + زمان مناسب

راهنمای کامل و آسان از پوشک گرفتن کودک

راهنمای کامل گرفتن پوشک از کودک

از پوشک گرفتن کودک قدم بزرگیست. هم برای کودکان هم برای والدین. راز موفقیت چیست؟ زمان مناسب و صبوری.

زمان مناسب از پوشک گرفتن کودک

زمان مناسب از پوشک گرفتن کودک بستگی به تکامل فیزیکی و رفتاری کودک دارد نه سن او. خیلی از کودکان نشانه ­های آمادگی برای این امر را بین سنین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی از خود بروز می ­دهند اما بسیاری هم از ۳ سالگی این علائم را ندارند که همه­ ی این ­ها بسیار عادی و طبیعیست. هیچ عجله­ ای نیست. اگر زیادی زود شروع کنیم ممکن است دوره­ ی آن بیش از حد طولانی شود.

این سوال ها را از خودتان بپرسید

  1. آیا فرزندمان خودش می­ تواند برود و روی توالت بنشیند؟
  2. آیا فرزندمان می ­تواند شلوارش را پایین بکشد و دوباره آن را بالا بکشد؟
  3. آیا فرزندمان می­ تواند ۲ ساعت پوشکش را خیس نکند و خشک بماند؟
  4. آیا فرزند ما قدرت درک و انجام درخواست­ های ساده­ ی ما را دارد؟
  5. آیا فرزند ما می ­تواند در زمان نیاز به ما بفهاند که احتیاج به دستشویی رفتن دارد؟

اگر پاسخ اکثر سوال­ های بالا مثبت بود، ممکن است فرزند شما آمادگی گرفتن از پوشک را داشته باشد. اگر پاسخ اکثر این سوال­ ها منفی بود،  شاید باید کمی دیگر صبر کنید. خصوصا اگر در شرف یک تغییر بزرگ مثل اسباب­ کشی و تعویض منزل و یا عوض کردن مهدکودک و یا در انتظار فرزند جدیدی هستید. آماده بودن خود شما نیز بسیار مهم است. بگذارید خود کودک هم اشتیاق این کار را پیدا کرده باشد. اجازه ندهید موفقیت یا عدم موفقیت در این کار باعث شود که شما آن را به با هوشی و یا لجبازی کودک ربط دهید. همچنین بدانید که این کار با فراز و نشیب­ هایی در پیشرفت همراه است و تنبیه کودک در آن هیچ جایگاهی ندارد. زمانی را برای شروع این کار انتخاب کنید که شما و یا هر کسی که از کودک مراقبت می­ کند بتواند زمان و انرژی خود را به طور روزانه و به مدت چند ماه وقف این برنامه کند. خب، آماده هستید؟ شروع می­کنیم!  از پوشک گرفتن کودک

کارهای الزم برای از پوشک گرفتن کودک

وسایل مورد نیاز را آماده کنید

یک لگن آموزشی کودک در دستشویی منزل یا هر کجای دیگری که فکر می کنید فرزندتان بیشترین اوقات خود را می­ گذارند، قرار دهید. اول کودک را ترغیب کنید. که با لباس روی لگن بنشیند تا با این وسیله جدید آشنا شود. اطمینان حاصل کنید که در این حالت کف پاهای کودک به زمین می ­رسد و راحت است در غیر اینصورت یک چهارپایه زیرپایش بگذارید تا پاهایش به زمین برسد. از کلمات ساده و مثبت برای صحبت کردن با او راجع به این موضوع استفاده کنید. می­ توانید یک پوشک استفاده شده­ ی کودک را داخل لگن بیندازید تا هدف را برایش روشن­ تر کنید.

برای استفاده از لگن برنامه ­ریزی کنید

هر دو ساعت یک بار کودک را ببرید تا بدون پوشک روی لگن بنشیند و چند دقیقه همان­جا بماند. همچنین به محض بیدار شدن از خواب و قبل از خواب این برنامه را داشته باشید. با کودکتان بمانید و درحالی که روی لگن نشسته برایش کتاب بخوانید و یا یک اسباب بازی کودک را به او بدهید تا آن­­جا با آن بازی کند. اجازه دهید اگر می ­خواهد بلند شود. حتی اگر فقط روی لگن می ­نشیند و کاری انجام نمی­ دهد تشویقش کنید و به او بگویید که دوباره امتحان می­ کنید تا بتواند در لگن ادرار کند. برای اینکه یکنواختی این برنامه از بین نرود، اگر با کودک از خانه خارج می ­شوید هم لگن را با خود ببرید.

سریع خود را به لگن کودک برسانید

اگر احساس کردید کودک نیاز به رفتن به دستشویی داد، سریع کمکش کنید تا به لگن برسد و روی آن بنشیند. نشانه ­هایی که ممکن است از روی آن بتوانید بفهمید که موقع دستشویی رفتن کودک است مثلا پیچ و تاب دادن به بدن، چمباتمه زدن و یا نگه داشتن قسمت خصوصی بدنشان. کودک خود را با این علائم و نشانه ها آشنا کنید و هرگاه خود متوجه این نکات شدید او را مستقیم به توالت و روی لگن ببرید. تشویقش کنید که به شما بگوید کِی دستشویی دارد. در این دوره به او لباس هایی که درآوردنشان سخت باشد و یا خیلی تنگ باشد نپوشانید.

راجع به رعایت بهداشت توضیح دهید

به کودک خود بگویید که بعد از ادرار یا مدفوع باید شسته شود و پس از هر بار استفاده از توالت باید دست هایش را صابون بزند.

پوشک ها را دور بریزید

یا حداقل به او بگویید این کار را می کنید! بعد از یکی دو هفته موفقیت آمیز و خیس نکردن در طول روز، کودک شما ممکن است آمادگی عوض کردن پوشک هایش با شورت معمولی را داشته باشد. او را خیلی تشویق کنید. اجازه بدهید اگر خیس نکردن برایش خیلی مشکل است همچنان از پوشک استفاده کند. می توانید از یک جدول امتیاز برای تشویق او و دیدن پیشرفتش استفاده کنید.

از پوشک گرفتن بچه در شب

یاد گرفتن خیس نکردن در شب یا هنگام خواب بعد از ظهر ممکن است بیشتر طول بکشد. اکثر کودکان این توانایی را تا ۵ یا ۷ سالگی بالاخره به دست می آورند. تا آن روز می توانید در هنگام خواب شورت آموزشی کودک یا محافظ نایلونی تشک استفاده کنید. از پوشک گرفتن بچه ها

خیس کردن پیش می آید

اگر کودک را باز گذاشته اید و ناگهان اتفاقی خود را خیس می کند: آرامش خود را حفظ کنید. هرگز او را مواخذه یا تنبیه یا مسخره نکنید. به او بگویید: «اشکالی نداره. این بار یادت رفت ولی دفعه ی دیگه حتما زود خودت رو به لگن برسون.» آمادگی داشته باشید. حتما تا چند ماه با خود لباس و شورت اضافه همه جا همراه داشته باشید. به خصوص اگر کودک شما مهدکودک می رود یادتان نرود که همیشه یکی دو دست لباس اضافه کامل همراه او بفرستید. اگر احساس می کنید راجع به از پوشک گرفتن فرزندتان سوالی دارید یا به مشکل برخوردید، حتما با پزشک کودک خود تماس بگیرید. او می تواند شما را راهنمایی کند و ببیند که مشکل خاصی برای فرزند شما وجود نداشته باشد.

منبع: وب سایت فروشگاهی سیسمونی کودکو

نظر بگذارید