پد سینه چیست؟ راهنمای خرید و نحوه استفاده از پد شیردهی

راهنمای انتخاب و خرید پد سینه (شیردهی)

راهنمای خرید پد شیردهی (پد سینه)

پد سینه چیست؟ شاید شما هم این سوال را از خود پرسیده باشید. پچن علیرغم کاربردی بودن این محصول، شاید خیلی از مادران با آن آشنا نباشند. دوران شیردهی از مهمترین دوران برای مادران و همچنین نوزادان است. در دوران شیردهی این امکان وجود دارد که مادران چکه کردن یا نشت شیر پستان را تجربه کنند که امری معمول است. افراد زیادی با این موضوع رو به رو می‌شوند، اما نمی‌توان منکر سختی‌های این فرایند شد. خوشبختانه خلاقیت انسان در برابر هر مشکلی راه حل‌های متفاوتی ارائه می‌کند. در این مورد ابزارهای مختلفی برای فراهم کردن آسایش مادران طراحی شده است. در این مقاله به یکی از پرطرفدارترین این راه حل‌ها یعنی پد شیردهی، انواع آن و نکات مهم در خرید و انتخاب پد شیردهی می‌پردازیم.

پد سینه یا پد شیردهی چیست؟

پد شیردهی به زبان ساده محافظی چند لایه از جنس پارچه یا مواد ترکیبی دیگر است که بین بدن مادر و سوتین قرار می‌گیرد و از نفوذ شیر به بیرون و در واقع نشت کردن شیر جلوگیری می‌کند. پد شیردهی از مهم‌ترین اقلام در لیست خرید سیسمونی‌تان خواهد بود؛ چرا که به مادر کمک می‌کند در طول دوران بارداری و شیردهی خشک و راحت باشد.

دلایل نیاز به استفاده از پد سینه چیست؟

نشت شیر و خیس شدن لباس زیر از دردسرهایی است که اغلب مادران از آن گله دارند. در مهمانی یا حتی در خانه این خیس شدن لباس می‌تواند باعث آزار مادر و در مواردی حتی موجب زخم شدن سر سینه یا ابتلای آن به قارچ شود. از این رو استفاده از پد شیردهی نه تنها برای راحتی مادر مناسب است، بلکه در موارد بسیار زیادی برای سلامت و ایمنی مادر ضروری است.

اما راه انتخاب مناسب ترین پد سینه چیست؟! در پاسخ این سوال باید بگوییم چون پد شیردهی نامناسب ممکن است باعث خارش یا ایجاد حساسیت و ناراحتی شود باید در خرید آن دقت کنید. چرا که همان قدر که این محصول دوران شیردهی را برای مادران آسوده می‌کند به همان اندازه می‌تواند دردسرساز باشد.

انواع پد سینه موجود در بازار و نقاط قوت و ضعف آن

پدهای شیردهی موجود در بازار به دو دسته یک بار مصرف و قابل شست‌وشو تقسیم می‌شوند که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند:

پد شیردهی یکبار مصرف: استفاده از این پدها بسیار راحت است و در سایزها و اندازه‌های مختلف و همچنین ضخامت‌های متفاوت در بازار در دسترس هستند. در پشت پدهای یک بار مصرف یک لایه از جنس پلاستیک وجود دارد که از نفوذ رطوبت به بیرون (در اصطلاح پس دادن شیر) جلوگیری می‌کند.

پد شیردهی قابل شست و شو: این پدهای شیردهی همانطور که از اسمشان پیداست قابل شست و شو بوده و مادران عزیز می‌توانند پس از هربار مصرف با دست یا ماشین لباس‌شویی آن‌ها را شسته و دوباره استفاده کنند. با اینکه این پدها نسبت به پدهای یک‌بار مصرف قیمت اولیه بالاتری دارند، اما از آنجا که چندین بار می‌توان از هرکدام استفاده کرد، برای مصرف بلند مدت مقرون به صرفه خواهند بود.

هنگام انتخاب و خرید پد شیردهی به چه نکاتی توجه کنیم؟!

در خرید پد شیردهی جدای از معیارهای شخصی باید موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید:

جنس: بهترین جنس برای پدهای شیردهی کتان و پنبه هستند؛ چرا که الیاف این پارچه‌ها در قسمت داخلی با نوک سینه در تماس بوده و اگر به اندازه کافی نرم نباشد ممکن است آلرژی، خارش و… ایجاد کند. حتی در بعضی از پدهای قابل شست‌وشو بخش درونی پد که با بدن تماس دارد، از جنس ابریشم است که کمترین اصطکاک را ایجاد کند. همچنین برای قسمت بیرونی پد که با سوتین در ارتباط است بهتر است لایه‌ای ضد نفوذ قرار داشته باشد که از نفوذ و پس دادن شیر جلوگیری کند.

عبور جریان هوا: در هنگام انتخاب و خرید پد حتما توجه داشته باشید جنس لایه بیرونی پد نباید مانع عبور جریان هوا در پد شود؛ چرا که اگر هوا در پد رد و بدل نشود رطوبت موجود در پد خشک نمی‌شود و فضای مناسبی برای رشد باکتری‌ها ایجاد می‌کند که می‌تواند برای مادر و نوزاد خطرناک باشد.

انتخاب پد سینه مناسب

شکل و اندازه: بیشتر پدها به شکل دایره تولید می‌شوند، اما ممکن است طرح‌های دیگری همچون مثلث یا مربع هم در بازار ببینید؛ همچنین بعضی از پدها طراحی صافی دارند و اما بعضی دیگر انحنا دارند تا بهتر با فرم سینه منطبق شوند. در این قسمت باید بگوییم که انتخاب شکل پد به عوامل زیادی از جمله سایز سینه و مقدار شیری که نشت می‌کند، بستگی دارد و هر کس متناسب با شرایط خود باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند. تنها در هنگام انتخاب، این نکته را هم در نظر بگیرید که سایز سینه شما در دوران شیردهی افزایش پیدا خواهد کرد.

قدرت جذب: پدها قدرت جذب متفاوتی دارند و بر اساس این قدرت جذب قیمت آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود؛ معمولا پدهای با قدرت جذب بالا را پدهای شبانه و پدهای با قدرت جذب کمتر را پدهای روزانه معرفی می‌کنند و شما می‌توانید با تخمین زدن میزان ترشح شیر در یک شبانه روز، از ترکیب این دو نوع استفاده کنید.

ضخامت: اگر دوست ندارید پد شما در لباستان مشخص باشد می‌توانید نمونه‌هایی با ضخامت کمتر را انتخاب کنید.

برای مشاهده انواع و خرید پد شیردهی کلیک کنید

نحوه استفاده از پد شیردهی

استفاده از پد سینه بسیار راحت بوده و چند مرحله ساده دارد که در زیر به توضیح آن می‌پردازیم.

نحوه استفاده از پد سینه

خرید سیسمونی نوزاد با بهترین قیمت از کودکو

مراحل نصب پد سینه

آماده کردن سینه‌ها: مراقب باشید برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و خطر عفونت حتما نوک سینه‌ها را خشک کنید و اگر در اطراف نوک سینه احساس خشکی بیش از حد می‌کنید از کرم‌های دور سینه استفاده کنید.

آماده‌سازی پد: اگر از پدهای شیردهی قابل شست و شو استفاده می‌کنید، هرگز از پد خیس استفاده نکنید؛ چرا که باعث تجمع قارچ و زخم شدن سینه خواهد شد، و اگر از پدهای یک‌بار مصرف استفاده می‌کنید چسب پشت آن را بکنید و به داخل سوتین بچسبانید.

تنظیم پد: برای آنکه پد شما حداکثر جذب را داشته باشد، باید آن را به نحوی نصب کنید که مرکز دایره آن روی نوک سینه قرار بگیرد.

بررسی پد: همان‌طور که گفته شد پد مرطوب می‌تواند محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها باشد، بنابراین در طول مدت استفاده از پد آن را چک کنید و در صورتی که خیس شده آن را با پد خشک جایگزین کنید.

نحوه برداشتن پد سینه

درآوردن پد: برداشتن پد نیز مانند نصب آن ساده است. کافی است آن را به آرامی و به نحوی که روی پوست سینه کشیده نشود، از سوتین خود بیرون بیاورید. اگر پد خیس شده و به سر سینه چسبیده است، قبل از جدا کردن، آن را با آب ولرم بشوید تا به نوک سینه آسیبی وارد نشود.

تعویض لباس در صورت نیاز: درست است که پد شیردهی مانع از نشت شیر و خیس شدن لباس می‌شود، اما به هرحال گاهی ممکن است پد را به موقع عوض نکنید و یا میزان نشت شیر به اندازه‌ای باشد که لباس و سوتین شما خیس شود. بد نیست همیشه یک دست لباس اضافه همراه خود داشته باشید.

تمیز کردن سینه: قبل از آنکه پد جدیدی استفاده کنید، ابتدا سینه خود را تمیز کنید تا سر سینه هیچ شیری باقی نماند و از خشک بودن آن مطمئن شوید.

جمع‌بندی

پد سینه یا همان پد شیردهی محصولی ساده و در عین حال کاربردی است که خرید آن توصیه می‌شود. مادرانی که به نوزادان کوچک خود شیر می‌دهند، با مشکل نشت شیر از سینه مواجه هستند که این پد خیلی راحت به آنها کمک می‌کند. در این مطلب درباره پد سینه و نکات مهم خرید آن صحبت کردیم.

نظر بگذارید