آموزش اصولی و آسان نحوه شستن شیشه شیر نوزاد و کودک

آموزش اصولی و آسان نحوه شستشو شیشه شیر کودک

اگر دنبال یادگرفتن طرز شستن شیشه شیر نوزاد خود هستید و قصد دارید با شستشوی اصولی شیشه‌شیر آشنا بشوید باید به شما آفرین گفت چون کار بسیار مهمی را انجام می‌دهید. کودک در 12 ماه اول زندگی خود بسیار آسیب‌پذیر است و شستشوی شیشه شیر نوزاد و ضدعفونی کردن صحیح آن کار حساس و مهمی است.
نوزادان معمولا در ماه‌های اول زندگی، 6 تا 8 بار در طول شبانه‌روز از شیشه‌ شیر برای تغذیه استفاده می‌کنند. شیر نوزاد گرم و حاوی قند بالایی است و به همین دلیل محل مناسبی برای رشد باکتری است.

حتما می‌دانید که کودک شما با سیستم ایمنی ضعیف که هنوز در برابر باکتری‌ها مقاوم نشده‌است در برابر عفونت بی‌دفاع است. از طرفی اگر هربار در شستن شیشه‌ شیر تعلل کنید، بعد از مدت کوتاهی بطری بوی بد مثل بوی شیر ترش شده می‌گیرد.

بنابراین در هر بار استفاده باید تمام گوشه‌های بطری را به صورت ایمن و اصولی بشوییم و ضدعفونی کنیم.
در این مقاله از فروشگاه سیسمونی نوزاد کودکو، گام به گام با هم نحوه شستشوی شیشه شیر  کودک را بررسی می‌کنیم.

مواد و وسایل مورد نیاز برای شستشوی اصولی شیشه شیر کودک

وسایل مورد نیاز برای نحوه شستشوی شیشه شیر بستگی به جنس و برند شیشه شیری دارد که انتخاب می‌کنیم. شیشه شیر نوزاد معمولا از جنس شیشه، پلاستیک یا استیل است.

نحوه شستن شیشه شیر اونت یا نحوه شستن شیشه شیر چیکو یا نحوه شستن شیشه‌شیر‌های برندهای دیگر به طور عمومی تفاوتی با هم ندارند. به برچسب و نوشته‌های روی شیشه ‌شیر نوزاد و راهنمای خرید درون جعبه خوب دقت کنید و ببینید. می‌توانید آن را در ماشین ظرفشویی یا مایکرویو بگذارید یا خیر.
در این مقاله از فروشگاه اینترنتی کودکو می‌توانید مدل‌ها و انواع مختلف بهترین شیشه شیر نوزاد، از برندهای متفاوت، با ویژگی‌های مختلف بررسی کنید.

شیشه شیر را با چی بشوریم؟

وسایل مورد نیاز برای شستشوی اصولی شیشه شیر کودک بستگی به مدل شستشوی شما دارد ولی در روش رایج دستی وسایل شامل موارد زیر هستند:

  1. مایع شستشوی لوازم نوزاد
  2. کاسه بزرگ همراه آب گرم
  3. شیشه‌‌شور بزرگ برای بطری و شیشه‌شور کوچک برای بخش‌های کوچک شیشه شیر
  4. قفسه نگهدارنده شیشه شیر برای خشک کردن اصولی

همچنین بخوانید: زمان تعویض شیشه شیر


آموزش نحوه شستن شیشه شیر نوزاد به صورت ویدیویی

آموزش نحوه شستن شیشه شیر نوزاد به صورت تصویری

برای شستن شیشه‌های شیر نوزاد، اول دست‌هاتون رو با آب و صابون بشورید. بعد شیشه‌ها رو با آب گرم بشویید، همچنین می‌توانید از ماشین ظرفشویی یا به صورت دستی این کار را انجام دهید. به خصوص سر شیشه را با دقت بشورید چون باکتری‌ها ممکنه در آن قسمت جمع شوند. بعد از شستن، شیشه‌ها را خوب آبکشی و خشک کنید. اطمینان حاصل کنید که همه قسمت‌های شیشه خشک و تمیز باشند تا نوزادتون بتونه از شیشه‌های تمیز برای خوردن استفاده و سلامتش حفظ شود.

به نقل از سایت CDC:

شیشه شیر را مستقیما در سینک نشویید زیرا ممکن است حاوی میکروب‌هایی باشد که می‌توانند شیشه شیر را آلوده کنند. ظرفشویی را با آب داغ پر کنید و صابون اضافه کنید. قسمت‌های مختلف شیشه شیرا جدا و با استفاده از یک برس تمیز که فقط برای تمیز کردن وسایل تغذیه نوزاد استفاده می‌شود، تمیز کنید. آب را از نوک شیشه شیر فشار دهید تا مطمئن شوید که تمیز می‌شوند.

متن اصلی:

Do not wash directly in the sink because it may contain germs that could contaminate these items. Fill wash basin with hot water and add soap. Scrub items using a clean brush that is used only to clean infant feeding items. Squeeze water through nipple holes to be sure they get clean.

در ادامه به 2 روش شستن شیشه شیر نوزاد به صورت تصویری می‌پردازیم:

  1. شستن شیشه شیر نوزاد به روش دستی
  2. شستن شیشه شیر نوزاد در ماشین ظرفشویی

مراحل شستن شیشه شیر نوزاد به روش دستی

گام اول: شستشوی دست قبل از شستن شیشه شیر

برای شستشوی آسان دستی فراموش نکنید که در ابتدا حداقل 20 ثانیه دستان خود را با آب گرم و مایع شوینده بشویید تا از هر گونه آلودگی دور باشد.

شستن شیشه شیر نوزاد

گام دوم: جدا کردن بخش‌هاش شیشه شیر

حتما تمام قطعات شیشه‌شیر را از هم جدا کنید. ( بطری، سرشیشه، سرپیچ، درپوش)

جدا کردن بخش‌هاش شیشه شیر

گام سوم: جدا سازی محل شستشوی شیشه شیر کودک

شیشه شیر نوزاد را مستقیم درون سینکی که بقیه وسایل آشپزخانه را می‌شوید قرار ندهید. در سینک هم میوه و هم ظرف پخت و پز را میشوییم پس ممکن است سینک آلوده باشد و این آلودگی به شیشه شیر منتقل شود.

ترجیح این است که ظرف مخصوصی را برای قرار دادن شیشه شیر در آن هنگام شستشو مشخص کنید.

جدا سازی محل شستشوی شیشه شیر کودک

گام چهارم: شستن شیشه شیر نوزاد با آب گرم و مایع

ظرف را پر از آب گرم و مایع مخصوص شستشوی لوازم غذای کودک کنید. تمام قطعات شیشه شیر را که در ابتدا از هم جدا کردید درون مخلوط آب گرم و مایع شستشو قرار دهید.

شستن شیشه شیر نوزاد با آب گرم و مایع

شستشوی شیشه شیر نوزاد در ماشین ظرفشویی

اگر تمیز کردن شیشه شیر کودک  با ماشین ظرفشویی را ترجیح می‌‌دهید. مراحل زیر را بررسی کنید.
1.  شیشه نوزاد معمولا داری برچسب قابل شستشو در ماشین ظرفشویی است، اگر این برچسب را مشاهده کردید، ابتدا تمام قطعات شیشه شیر نوزاد را از هم جدا کنید .
شیشه شیرهای نوزاد برند «دکتر براون»، «هی اور شی» و برندهای معتبر دیگر که قابل قرار دادن در ماشین ظرفشویی و مایکروویو هستند، در فروشگاه اینترنتی کودکو موجود هستند و با فیلتر کردن این ویژگی می‌توانید لیست پیشنهادی را ببینید.
2.
شیشه را یکبار آبکشی کنید. آب می تواند گرم یا سرد باشد.
3. تمام قطعات شیشه شیر را در ماشین ظرفشویی قرار دهید. (می‌توانید وسایل کوچک را در یک سبد یا کیسه مشبک مخصوص قرار دهید تا در فیلتر ماشین ظرفشویی قرار نگیرند.) اگر کیسه در دسترس ندارید، قطعه کوچکی مثل سرشیشه را بهتر است در طبقه قاشق و چنگال‌ها قرار دهید.
4. ماشین ظرفشویی را روی گزینه‌ای بگذارید که علاوه بر شستشو، ضدعفونی هم بکند.
5. قبل از برداشتن و نگهداری وسایل تمیز شده از ماشین ظرفشویی دست های خود را با آب و صابون بشویید.
6. اگر قطعات هنوز کاملاً خشک نشده‌اند، آن‌ها را روی یک حوله تمیز یا پایه آبکشی قرار دهید.

برس شیشه‌شور یک ابزار ضروری در شستشوی شیشه شیر

گام پنجم: وقتی شستشوی دستی را انتخاب می‌کنید، استفاده از برس شیشه‌ شیر نوزاد یا شیشه‌شور الزامی است. برای اینکه دست شما درون شیشه شیر جا نمی‌شود و امکان ندارد با انگشتان و دست بتوانید تمام گوشه‌های شیشه را بشورید. وقتی از شیشه‌شور استفاده می‌کنید انگار تمام لایه‌های آلودگی و میکروب را اسکراب می‌کنید در حالیکه انجام این‌کار فقط با حوله نرم یا اسفنج غیر‌ممکن است. برای سرشیشه هم سرشیشه‌شور در سایز کوچک‌تر وجود دارد و با خیال راحت می‌توانید سرشیشه را تمیز کنید.

برس شیشه‌شور و برس سر شیشه‌شور نوبی را در فروشگاه اینترنتی کودکو بببینید.

خرید شیشه‌‌شور شیشه نوزاد

گام ششم: دوباره آبکشی کنید و تمام قطعات و ظروف شیشه شیر کودک را کاملاً با آب بشویید تا تمام آثار مایع شستشوی کودک از بین برود.
گام هفتم: در مرحله بعد خیلی مهم است که اجازه دهید قطعات و ظروف شیشه شیر کودک کاملاً در هوا خشک شوند. برای خشک کردن بهتر است از حوله و دستمال استفاده نکنید، وقتی شما با مالش حوله یا دستمال سعی کنید شیشه‌شیر نوزاد را خشک کنید باز هم ممکن است آلودگی و میکروب را به شیشه شیر انتقال دهید.
پایه آبکشی شیشه شیر نوزاد
بهترین راه خشک کردن شیشه شیر و پستانک استفاده از پایه‌های آب‌کشی است که کمک می‌کنند در بهداشتی‌ترین وضعیت ممکن و به سرعت شیشه‌شیر خشک شود.
انواع پایه آب‌کشی تاشو برند «ب آ با» را در در بخش ملزومات شستشو و استریل فروشگاه اینترنتی کودکو ببینید. این پایه‌ها به راحتی می‌تواند قطعات شیشه‌ شیر نوزاد را در اندازه‌های مختلف به‌صورت عمودی نگه دارد و خشک کند.

گام هشتم: آخرین مرحله که بسیار مهم است یعنی تمیز کردن سینک ظرفشویی و برس بطری را فراموش نکنید.

ممکن است برایتان سوال باشد که شستن شیشه شیر نوزاد با مایع ظرفشویی یا وایتکس امکان‌پذیر است یا نه؟ در برخی منابع آموزشی شستشوی شیشه شیر نوزاد با آب و صابون یا سفیدکننده رقیق شده توصیه شده‌است.
اما باید بدانید در استفاده از این مواد باید فرمول خاصی را استفاده کنید و درصد مشخصی از این مواد را در آب بریزید. اگر نسبت مواد این فرمول را اشتباه بکار ببرید سلامتی نوزاد را به خطر می‌اندازید. پس توصیه می‌کنیم از مایع شستشوی مخصوص وسایل نوزاد استفاده کنید.

نحوه ضدعفونی کردن شیشه شیر و پستانک

استریل کردن یا ضدعفونی کردن شیشه شیر نوزاد و پستانک، روشی موثر برای محافظت از سیستم ایمنی در حال رشد کودک در برابر میکروب ها و باکتری‌ها است. حتی پس از شستشوی دقیق شیشه‌ شیر، باکتری‌ها همچنان به بطری‌ها می‌چسبند.
برخی از میکروب‌ها کاملاً سرسخت و چسبنده هستند و یک شستشوی ساده با آب و مایع شستشو ممکن است ناکافی باشد. راه حل استریل و ضدعفونی کردن است. استریل کردن به از بین بردن هر گونه باکتری باقی مانده در شیشه شیر کودک شما کمک می‌کند.
دستگاه استریل شیشه شیر کودک

  •  نیاز و دفعات استریل کردن شیشه شیر به عوامل مختلفی مانند سن کودک شما بستگی دارد.
  • اگر کودک شما کمتر از 2 ماه سن دارد، زودتر از موعد به دنیا آمده است، یا به دلیل بیماری (مانند HIV) یا درمان پزشکی (مانند شیمی درمانی سرطان)، سیستم ایمنی ضعیفی دارد، ضدعفونی کردن مواد غذایی روزانه (یا بیشتر اوقات) به ویژه ضروری است.

 

روش‌های ضدعفونی کردن شیشه شیر نوزاد:

  1. استفاده از آب‌جوش (گذاشتن تمام قطعات شیشه‌شیر درون آب جوش بر روی گاز به مدت 5 تا ده دقیقه)
  2. استفاده از گزینه ضدعفونی ماشین ظرفشویی
  3. مایکرویو (حتما از تمیز بودن مایکرویو مطمئن شوید.)
  4. دستگاه استرلایز شیشه شیر نوزاد و کودک
  5. ضدعفونی کردن با نور uv

دستگاه استریلایزر معمولا با سرعت زیاد چند شیشه‌ شیر را ضدعفونی می‌کند و نسبت به مایکروفر که همیشه باید از تمیز بودن آن اطمینان داشته باشیم سهولت کار را بالا می‌برد.
دستگاه‌های مختلفی برای استرلیزه کردن شیشه‌شیر کودک در بازار وجود دارد. دستگاه استریلایزر 2 کاره «ب آ با» 6 تا 9 شیشه‌شیر را در 6 دقیقه با کارایی 99 درصد ضدعفونی می‌کند. این دستگاه را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.
نتیجه تمام روش‌های استریل‌سازی، یک شیشه شیر ضدعفونی شده‌است. انتخاب روش ضدعفونی کردن شیشه شیر کودک کاملا به سبک زندگی شما بستگی دارد.
جوشاندن شیشه‌شیر نوزاد در آب

یکی از سوالات رایج هنگام ضد عفونی شیشه شیر نوزاد این است که آیا جوشاندن شیشه شیر پلاستیکی ضرر دارد؟
بله. وقتی جنس شیشه شیر از پلاستیک است برای ضدعفونی کردن آن از جوشاندن شیشه شیر نوزاد خودداری کنید. همچنین توصیه می‌شود اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید از شیشه شیر با جنس شیشه استفاده کنید.

اگر شیشه شیر نوزاد را ضدعفونی نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

اگر شیشه شیر نوزاد را ضدعفونی یا استریل نکنید، کودک شما می‌تواند در معرض باکتری‌ها و میکروب‌هایی قرار گیرد که می توانند باعث موارد زیر شوند:

  • گاستروانتریت (آنفولانزای معده)
  • اسهال
  • استفراغ
  • هپاتیت A
  • روتاویروس

 

نکات مهم در شستشوی شیشه شیر کودک

  • با نحوه شستشوی شیشه شیر کودک آشنا شدیم اما توصیه کلی این است که همیشه وسایل نظافتی وسایل تغذیه کودک و نوزاد را از وسایلی که بقیه خانواده استفاده می‌کنند، جدا کنید.
  • به خاطر داشته باشید دفعه اول که می‌خواهید از شیشه شیر نوزاد استفاده کنید، حداقل یک بار قبل از استفاده آن را استریل کنید. این کار اولین قدم ضروری برای محافظت از رشد سیستم ایمنی کودک شما در برابر میکروب‌های سرسخت است.
  • قبل از استریل کردن شیشه شیر نوزاد اول نحوه شستشوی شیشه شیر را بررسی کنید.
  • برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند شیشه‌های شیر را در شش ماه اول تولد نوزاد استریل کنید. مطمئناً برخی از والدین این کار را تا 12 ماهگی نوزادانشان انجام می‌دهند.
  • CDC؛ مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در آمریکا، عوض کردن زود به زود شیشه شیر را برای نوزادانی که زودتر از موعد یا با مشکلات سیستم ایمنی بدنیا آمده‌اند توصیه می‌کند.

سوالات متداول برای طریقه شستن شیشه شیر نوزاد

بهترین روش شستن شیشه شیر نوزاد چیست؟

بهترین روش برای شستن شیشه شیر نوزاد این است که تمام بخش‌های مختلف آن را جدا کرده و داخل ظرف آب گرم و مایع قرار دهید. در ادامه با برس مخصوص شستن شیشه شیر نوزاد، آن را بشویید.

15 دیدگاه

  1. هنگامه در

    شستن شیشه شیر نوزاد یکی از مهم ترین کارهایی هستش که پدر مادرها برای حفظ سلامت و بهداشت کودک باید انجام بدن. در ضمن، حتما دقت کنید که از مواد شوینده مناسب استفاده کنید و سپس خوب خشک کنید تا برای استفاده مجدد شیشه شیر تمیزی داشته باشید.

    • فهیمه در

      یکی از دوستان من بچه اش سر همین قضیه مریض شد. مشکل این بود که شیشه شیر رو بعد از هر بار استفاده درست تمیز نمی کرد و این باعث مریضی نوزاد شده بود.

  2. نسیم در

    شیشه شیرهای شسته نشده می توانند باکتری ها و ویروس ها رو به خودشون جذب کنند و برای سلامتی کودک مشکل ساز میشن. پیشنهاد میشه پس از هر بار استفاده، با آب و صابون به خوبی شسته بشه و سپس خشک کنید.

  3. هنگامه در

    شستن شیشه‌های شیر نوزاد واقعا یه کار ساده ولی بسیار مهمه. پیشنهاد می کنم که حتما قبل از شستن شیشه شیر، با حوصله دست‌هاتونو خوب بشورید. بعد از اون از یه برس نرم و مایع ظرفشویی استفاده کنید و شیشه‌ها رو خوب بشورید که هیچ مواد معلقی توی شیشه‌ها باقی نمونه. این کار واقعا به نوزادتون کمک می‌کنه.

  4. نرگس در

    یه مدت بود که هر دفعه شستن شیشه شیر نوزاد کوچولومون حس می کردیم که هرچی میشوریم باز یه بویی می مونه. مدام تمیزش میکردیم یا میذاشتیم تو آب جوش ولی درست نمیشد. مشکل از جنس شیشه شیر بود بو رو به خودش نگه میداشت. حتما موقع خرید به جنس شیشه هم توجه کنید.

  5. غزل در

    پیشنهاد می کنم که موقع خرید شیشه شیر نوزاد به جنس و ویژگی هایی که داره توجه کنید که بعد از استفاده و موقع شستشو با موندگاری بوی بد مواجه نشید.

    • فهیمه عزیز در

      آره بعضی شیشه شیرها جنسشون یه جوریه که هم زود کدر میشن و هم زود بو میگیرن.

  6. یاسمن در

    شستن شیشه‌های شیر برای نوزاد‌ها یکی از وظایف مهم و ارزشمند برای والدینه. این کار به حفظ بهداشت و سلامت کودکان کمک می‌کنه. از شوینده‌های مناسب استفاده کنید و شیشه‌ها رو به دقت بشورید تا برای استفاده بعدی تمیز و آماده باشن. این یک نحوه ساده و مهربانانه برای مراقبت از نوزادان عزیزتونه.

  7. یاسمن در

    شستشوی شیشه شیر کودک باعث از بین بردن باکتری‌ها میشه و به والدین بابت کاهش مشکلات احتمالی در شیردهی احساس راحتی و اطمینان می‌ده.

  8. نازنین در

    من روزی یک بار شیشه شیر کودکم رو استریل می‌کنم. برای این کار، یک ظرف بزرگ را پر از آب می‌کنم و روی اجاق گاز میذارم تا بجوشه. بعد شیشه شیر و تمام قطعاتش رو در آب جوش قرار می‌دم و به مدت ۱۰ دقیقه می‌جوشونم.

  9. شهلا در

    یادم میاد وقتی پسرم تازه به دنیا اومده بود، دکتر به من گفت که شیشه شیر رو باید هر بار بعد از استفاده با آب داغ و صابون بشورم. من هم سعی می‌کردم این کار رو انجام بدم، ولی گاهی اوقات فراموش می‌کردم.
    یه بار که پسرم دچار اسهال سختی به خاطر شیشه شیر شسته نشده شد، روزهای سختی داشتیم و همین موضوع باعث شد که دیگه این شستن شیشه رو پس از هر بار استفاده فراموش نکنم.

  10. مهشید در

    شستشوی شیشه شیر کودک یکی از مهم‌ترین کارهایی است که والدین باید به آن توجه کنند. نوزادان سیستم ایمنی ضعیفی دارند و در برابر بیماری‌های ناشی از میکروب‌ها و باکتری‌ها آسیب‌پذیر هستند. بنابراین، شستن صحیح شیشه شیر کودک می‌تواند به محافظت از سلامت او کمک کند.

  11. آرام در

    اگر می‌خواهید شیشه شیر را استریل کنید، می‌تونید به مدت ۵ دقیقه در آب جوش قرار بدید. همچنین می‌تونید از دستگاه استریل شیشه شیر هم استفاده کنید.

  12. هدیه در

    یکی از سخت ترین کارها برای من شستن شیشه شیره.
    خیلی سخت تمیز میشه و همه اش نگرانم دختر کوچولوم مریض بشه 🙁

  13. آرزو در

    شستن شیشه شیر نوزاد با دست کار سختی نیست. فقط کافیه که دستها رو با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشورید و با یه حوله تمیز خشک کنید. بعد تمام قطعات شیشه شیر رو از هم جدا کنید و هر قسمت رو با دقت بشورید. سر پستانک رو هم از نظر وجود ترک یا سوراخ بررسی کنید. اگر ترک یا سوراخی وجود داشت، پستانک رو دور بندازید.
    بعد از شستن، قطعات شیشه شیر رو آبکشی کنید و با یک حوله تمیز خشک کنید. اگر می‌خواید شیشه شیر رو تو ماشین ظرف‌شویی بشورید، حتما از سبد مخصوص شیشه شیر استفاده کنید.

نظر بگذارید