عکس العمل مناسب برای حرف زشت کودک چیست - مجله‌ی کودکو

عکس العمل مناسب برای حرف زشت کودک چیست

فحش دادن کودک

فحش دادن کودک

کودک نوپای فوق العاده کنجکاو شما یک مهارت جدید آموخته؛ مهارتی که متفاوت و در نتیجه هیجان انگیز است.او همزمان با ایجاد رابطه ای عمیق تر با اطرافیان، متوجه قدرت منحصر به فرد زبان هم می شود

فیلتر اجتماعی کودکان، پیش از پنج یا شش سالگی، کامل نیست (اگر چیزی در ذهنشان است، روی زبانشان هم هست!)، پس تا آنموقع برای سانسور کردن خودش به کمک شما نیاز دارد.

اغلب اوقات، اولین استفاده کودک از کلمات زشت، نتیجه ی تقلید مستقیم از اطرافیانش است.

عکس العمل مناسب برای حرف زشت کودک چیست؟

عکس العمل خاصی نشان ندهید. اولین باری که کودکتان از کلمات زشت استفاد می کند، جلوی خنده تان را بگیرید. در غیراینصورت، کودک به انجام دوباره این کار تشویق می شود. کودک فکر می کند: این چیز را می شنوم که دیگران با شدت خاصی آن را می گویند. خوب بگذار ببینم وقتی من آن را بگویم چه می شود. خنداندن، یا عصبانی و ناراحت کردن بزرگترها، حس قدرت فوق العاده زیادی به کودک می دهد.

فحش دادن کودک

فحش دادن کودک

احساساتش را بپذیرید

کاری کنید که متوجه شود شما مخالف آن کلمه زشت هستید و نه دلیل استفاده از آن. (اشکالی ندارد که به خواهرت بگویی که عصبانی هستی اما نباید به او فحش بدهی). باید او را متوجه کنید
که کلمات زشت، دیگران را آزار می دهد و مانند وقتی که ضربه ای به بدنشان می خورد، دردناک است.

اجازه دهید تجربه کند

 کودکان اغلب کلمات زشت را به خاطر جالب بودن آن یا فقط برای اینکه شما را تحریک کنند به کار می برند. پس به او بگویید که متوجه کنجکاوی او هستید اما نباید آن ها را جلوی دیگران یا به آن ها بگوید.
فحش دادن کودک

فحش دادن کودک

کلمات بامزه اما مودبانه را جایگزین کنید

اگر مشکل او هم مانند بقیه بزرگترها این است که نمی داند عصبانیتش را با چه کلمه ای نشان دهد، می توانید پیشنهاد دهید که بلند بگوید “عصبانی ام“… بعضی از خانواده ها نیز خودشان کلماتی می سازند و در این مواقع به کار می برند.

اگر پس از یک یا دو اخطار همچنان از این کلمات استفاده می کرد، موقع استفاده از راهکارهای انضباطی است.

وقتی کودکتان برای اولین بار از کلمات زشت استفاده می کند: نشان ندادن عکس العمل، بهترین عکس العمل است.

محدودیت تعیین کنید.

اگر کودکتان دارد به استفاده از کلمات زشت عادت می کند، بهتر است قوانینی ایجاد کنید. اگر خودش کلمه را ساخته بود، به او بگویید که چنین کلمه ای وجود ندارد و متوجه منظورش نمی شوید.

 

اگر کلمات زشتی را می گوید که بزرگترها استفاده می کنند، لزومی ندارد که برایش توضیح دهید چه معنایی دارند یا چرا غیرقابل قبول هستند. فقط با لحنی بدون غرض برای او مشخص کنید که چه کلماتی ممنوعه
هستند: “این کلمه ای نیست که در خانه یا جلوی دیگران استفاده کنی“.

 

فحش دادن کودک

احترام گذاشتن را به او بیاموزید

وقتی به گونه ای رفتار کنید که او فکر کند دادنن القابِ حتی بچه گانه به همسالان خودش ایرادی ندارد، اصلا به او لطف نمی کنید. ( به او بگویید اگر تو را با این لقب صدا بزنند حتما ناراحت می شوی) اگر او از کلمات زشت استفاده کند، در مدرسه، پارک و خانه ی دوستان یا حتی خانه ی مادربزرگ هم به مشکل بر می خورد. برایش توضیح دهید که اگر برای بقیه اسم بد بگذارد، آن ها ناراحت می

شوند. باید بداند که چه زمانی احساسات آن ها را هر چند بدون عمد می آزارد.

اجازه ندهید حرف زشت نتیجه بدهد

اگر او به خاطر خواستن چیزی از کلمات زشت استفاده می کند، اصلا نباید به آنچه می خواهد برسد. خوب نیست که بگویید “حرف خیلی زشتی زدی، ولی عیبی ندارد بستنی ات را بگیر“.

فحش دادن کودک

فحش دادن کودک

مراقب حرف زدن خود باشید

درست است که قوانین متفاوتی برای رفتار کودکان و بزرگسالان وجود دارد اما وقتی او کلمات زشت را در مکالمات روزمره شما می شنود، متقاعد کردن او که برخی کلمات غیرقابل قبول هستند، مشکل تر می شود.

همچنین فکر می کند که چرا یک قانون فقط برای او اجرا می شود و نه بقیه اعضای خانواده. او را مانند یک اسفنج در نظر بگیرید: او هرآنچه را که در اطرافش می بیند و می شنود به خود جذب می کند و مشتاق است که آنچه را که آموخته است چه خوب و چه بد با دیگران درمیان بگذارد.

منبع: کودکو

نظر بگذارید