راهنمای تصویری دکوراسیون اتاق کودک دخترانه و پسرانه شیک

دکوراسیون اتاق کودک دخترانه و پسرانه+ نکات کاربردی

تزیین اتاق کودک و چیدمان دکوراسیون اتاق خواب کودک برای پدر و مادر کار لذت‌بخشی است و معمولا از همان روزهای اول بارداری برای پیدا کردن ایده تزئینات اتاق کودک به شبکه‌های اجتماعی و پیج‌های مختلف فروش سیسمونی سر می‌زنند. تزیین اتاق کودکان را از کجا باید شروع کنیم؟
در این مقاله از فروشگاه سیسمونی بچه کودکو با نکته‌های اساسی و مهم در انتخاب دکوراسیون اتاق نوزاد و کودک آشنا می‌شویم. در بخش‌های بعدی مقاله درباره تزیین اتاق کودک پسرانه و دخترانه صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید تا نکات کلیدی درباره دکور اتاق کودک را با هم مرور کنیم.

دکوراسیون اتاق کودک و موارد مهم آن

برای شروع تزیین اتاق نوزاد تصویر هر چیدمانی که برایتان جذاب است را در ذهن خود مجسم کنید. مبلمان اتاق کودک، رنگ و جنس وسایل را کنار هم تصور کنید و در کنار هم بچینید. حالا می‌توانید تصور کنید که یک تابلو از این چینش درست شده‌است. این چیدمان را دوست دارید؟ یک نکته مهم این است که علاوه بر تزیین اتاق کودک باید به کاربردی بودن چیدمان اتاق هم فکر کرد. چیدمان اتاق کودک در عین زیبایی باید کاربردی و ایمن باشد. در قدم اول انتخاب کنید که اتاق را برای یک نوزاد می‌چینید یا نه. شاید دوست دارید وسایلی که انتخاب می‌کنید عمری چند ساله داشته باشد و حداقل تا دوران خردسالی مناسب کودک باشد. در بخش بعد درباره عناصر مختلف دکوراسیون اتاق کودکان صحبت می‌کنیم.

انتخاب تم یا زمینه در دکوراسیون اتاق کودک

می‌توانید یک تم کلی برای اتاق کودک در نظر بگیرید. تم یعنی بین اجزای مختلف اتاق و رنگ آن‌ها هارمونی ایجاد کنید. تم می‌تواند یک حیوان مثل دایناسور، اسب تک شاخ یا منظره ، سافاری یا ماشین و هر آیتم جذاب برای کودک باشد.

تم اتاق کودک
این مضامین سرگرم‌کننده علاوه بر تزیین اتاق کودک، تخیل کودک شما را تقویت می‌کنند و به عنوان یک ابزار داستان‌گویی در اتاق به‌کار می‌رود به عنوان مثال نوزادان مجذوب حیوانات هستند و دکوراسیون اتاق کودک با طرح‌های حیوانی احتمالا کوچولوی شما را خوشحال می‌کند. انتخاب تم برای تزیین اتاق کودک می‌تواند اتاق نوزاد را به جذاب‌ترین بخش خانه تبدیل کند و در عین حال می‌تواند به مکانی شلوغ و بی‌نظم تبدیل شود. پس در انتخاب تم دقت کنید.

تم اتاق کودک

 به تصویر بالا دقت کنید، نیازی نیست تم را روی همه لوازم و پوستر دیواری اتاق تکرار کنید. اگر فضای اتاق کوچک است، به جای نقاشی در و دیوار با تم حیوانات تنها چیزی که نیاز دارید چند عروسک حیوانی یا وسایل تزئینی با طرح حیوانات است. در عکس بالا تنها چند آیتم از آسمان مثل ابر و ستاره تم اصلی اتاق کودک است.

انتخاب رنگ در دکوراسیون اتاق کودک

در مرحله بعد به رنگ فکر می‌کنیم. رنگ تند و شاد را می‌پسندید یا رنگ‌های خنثی و کم‌رنگ؟ به رنگ‌ سفید فکر می‌کنید یا به رنگی که منسوب به جنسیت خاصی است تمایل دارید؟ در تصویر زیر رنگ پایه سفید است و رنگ زرد در چند طیف لیمویی، زرد و خردلی و پرتقالی به اتاق اضافه شده است. رنگ زرد در قالب وسایلی مثل کوسن یا جعبه کمد کودک به اتاق رنگ داده‌است.

هارمونی رنگ اتاق کودک

ابزارهای آنلاینی هم وجود دارد که فرآیند انتخاب رنگ‌ سیسمونی اتاق کودک آسان‌تر می‌کند. اما بهتر است بدانید این روزها دیگر زمان اینکه بگوییم اتاق پسر آبی است و اتاق دختر صورتی گذشته است! ما فکر می‌کنیم اگر در ابتدا تزیین اتاق را با رنگ خنثی شروع کنیم ایده بهتری است چون در طول زمان و همزمان با رشد کودک می‌توان رنگ را به اتاق اضافه کرد. اگر رنگ دیوار خنثی باشد مثل یک بوم عالی است که در طول زمان می‌توانید آن را تغییر دهید. در ادامه چند ایده برای انتخاب رنگ اتاق کودک را با هم مرور می‌کنیم.

رنگ سفید و طوسی اتاق کودک

اتاق بچه

روانشناسی رنگ اتاق کودک

انتخاب دو رنگ متفاوت

شاید فکر می‌کنید آبی یا صورتی؟ کدام را انتخاب کنم؟ چرا سراغ هر دو رنگ نمی روید؟! یکی از جدیدترین ترندها در طراحی اتاق کودک استفاده از دو رنگ متفاوت است.

انتخاب رنگ سیسمونی

انتخاب رنگ اتاق کودک

رنگ پاستلی

دکور اتاق کودک

رنگ‌های پاستلی حس لطیف بودن را منتقل می‌کند مثل معصومیت یک کودک و البته در دراز مدت هم خسته‌کننده نیستند.

رنگ‌های شاد و پررنگ

اگر دوست دارید درجه قوی از رنگ را به اتاق کودک خود تزریق کنید، بهتر است این‌کار را در اکسسوری‌ها یا لوازم تزیینی اتاق کودک انجام دهید تا در صورت تغییر نظرتان درباره رنگ در آینده نزدیک به راحتی بتوانید آن رنگ را تغییر دهید. در تصاویر زیر دقت کنید. ایجاد تغییر در تصویر اول بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر است اما در تصویر دوم به راحتی و با تغییر اکسسوری‌ها می‌توانید دکور اتاق ودک را تغییر دهید.

اتاق دخترانه صورتی و سفید

دکوراسیون اتاق کودکان
یکی دیگر از راه‌های استفاده از رنگ‌های شاد و شوخ‌تر، ترکیب رنگ شاد با نسخه‌های پاستلی از رنگ‌های روشن‌تر است. مثل ترکیب رنگ پرتقالی با زرد پاستلی!

انتخاب منسوجات در دکوراسیون اتاق کودک

منسوجات یک عنصر ضروری در طراحی هستند و انتخاب منسوجات مناسب، اتاق کودک را از زیبا به بسیار زیبا تبدیل می‌کند اما منسوجات باید کاربردی و بادوام باشند. یک نکته عملی را فراموش نکنید؛ برای انتخاب پارچه روتختی یا پرده در اتاق کودک باید انعطاف‌پذیری جنس را در نظر بگیرید.

پارچه مخمل ممکن است بافت زیبایی داشته‌باشد اما به‌ خوبی لکه‌گیری نمی‌شود. شستشوی آن سخت است. اینکه چه منسوجاتی می‌توانند با کنجکاوی و زمان بازی‌های مسی ( در اصطلاح کثیف‌کاری) نوزاد و نوپا دوام بیاورند مهم است.

انتخاب فضای سامان‌دهی در اتاق کودک

هیچ اتاقی در خانه وجود ندارد که نیاز به طبقه‌بندی و ساماندهی وسایل نداشته باشد. اگرچه نوزادان کوچک هستند، اما انواع وسایل و اسباب‌بازی را دارند که باید مرتب جمع‌آوری شوند. جعبه‌های اسباب‌بازی، شلف‌ کودک، سطل‌های اسباب‌بازی، سبدهای ارگانایزر ایده‌های خوبی هستند. این ابزار هم از لحاظ بصری به تزیین اتاق کودک می‌کند هم مانع از بهم‌ریختگی می‌شوند.

ارگانایزر اسباب بازی

به طبقه‌بندی‌های رنگی در تصویر زیر دقت کنید:

کمد اتاق کودک دخترانه

شلف اتاق کودک

 

همچنین سرویس خواب کودک که زیر آن‌ها فضای خالی وجود دارد برای نگه‌داری لوازم مناسب هستند. مثل تصویر زیر:

تخت کشودار کودک

به دنبال میزهای تعویض لباسی باشید که مثل یک کمد دو منظوره است یا میز تعویض دیواری بخرید که فضای کمتری را اشغال کند.

میز تعویض دیواری کودک

 

انتخاب مبلمان در دکوراسیون اتاق کودک

اقلام کلیدی دکور اتاق کودک که باید روی آنها سرمایه‌گذاری کنید سرویس تخت نوزاد، دراور یا کمد، میز تعویض و میز و صندلی کودک است. اگر اتاق کودک کوچک است، مبلمان بچه‌گانه با طرح‌هایی قوس‌دار، منحنی‌های صاف و قطعاتی که کمی مقعر هستند، اتاق را بزرگتر نشان می‌دهند. هنگامی که در حال برنامه‌ریزی برای خرید مبلمان اتاق کودک هستید، اتاق را به سه منطقه مختلف تقسیم کنید؛ تعویض، خواب و تغذیه.

مبلمان اتاق کودک
در منطقه تعویض لباس، باید یک کمد، میز تعویض و سطل پوشک برای نگهداری پوشک داشته باشید. در حالت ایده‌آل، می خواهید این منطقه نزدیک کمد باشد تا بتوانید به راحتی لباس ها را بردارید. قبل از تعویض پوشک شما یک تخت خواب را در منطقه خواب قرار می‌دهید. از قرار دادن پرده‌های بلند، قفسه‌های بلند کتاب و هر چیز دیگری که کودک می‌تواند به آن چنگ بزند، در نزدیک گهواره خودداری کنید.

انتخاب نورپردازی در دکوراسیون اتاق کودک

نورپردازی اتاق کودک نباید یک بعدی باشد. منابع نور در سطوح مختلف، محیطی دل‌پذیر در اتاق نوزاد ایجاد می‌کند. از چراغ سقفی اتاق کودک برای روشن کردن اتاق و از یک نور برجسته مثل چراغ خواب کودک برای برجسته کردن یک نقطه کانونی خاص مانند گوشه‌ای مثل صندلی شیردهی یا مبل بچه‌گانه استفاده کنید.

نورپردازی اتاق کودک

لوستر اتاق کودک یا شب‌خواب باید متناسب با سبک دکوراسیون اتاق کودک باشد. بهتر است یک دیمر روشنایی در اتاق نوزاد نصب کنید. نه تنها فضای کلی اتاق را در شب بهبود می بخشد، بلکه به شما این امکان را می‌دهد که میزان نور مورد نیاز خود را تنظیم کنید، به ویژه در هنگام تغذیه آخر شب و هنگام تعویض پوشک کودک بسیار کاربردی است.

انتخاب کف‌پوش در دکوراسیون اتاق کودک

 فرش اتاق کودک می‌تواند رنگ کل اتاق کودک را تنظیم کند. همچنین قرار ادن فرش در اتاق کودک به ایجاد یک فضای دارای لایه‌بندی کمک خوبی می‌کند.

فرش اتاق کودک

فرش اتاق باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که پایه‌های مبلمان بچه‌گانه روی فرش قرار بگیرد. یک فرش کوچکتر می توان برای برجسته کردن یک مبلمان خاص استفاده کرد. استفاده از یک فرش نرم و پرزدار به اتاق کودک حس آرامش می‌دهد.

اکسسوری در دکوراسیون اتاق کودک

اکسسوری یا وسایل تزیینی اتاق کودک را خاص می‌کند. سبد، اشیاء تزئینی برای قفسه، یادگاری و شاید حتی یک گیاه اتاق هر کودک را منحصر به‌فرد می‌کند.

اکسسوری اتاق کودک

در اضافه کردن وسایل تزیینی باید ببینید که طرفدار سبک مینیمال هستید یا طرفدار اتاق کودک به سبک وینتیج. سبک مینیمال به فضای روشن، رنگ‌های خنثی و استفاده حداقلی از اکسسوری اشاره دارد. سبک وینتیج به استفاده طبیعی از اشیا و بافت طبیعی آن‌ها حتی استفاده از گلدان گل طبیعی در اتاق کودک مربوط است.

دیزاین اتاق خواب دخترانه

تزیین اتاق کودک دختر با وسایل ساده مثل پرنسس و رنگ‌هایی مثل بنفش و سفید همراه است.

دکوراسیون اتاق دخترانه شما می‌توانید از این قاعده که در باور عمومی است، پیروی نکنید و هر رنگ و تمی که مد نظرتان است را انتخاب کنید. رنگ‌هایی مثل سبز، لیمویی و آبی هم می‌تواند دخترانه باشد.

اتاق خواب دخترانه لیمویی

انتخاب رنگ اتاق دختر

تزیین اتاق دخترانه

دکوراسیون اتاق خواب پسرانه

تزیین اتاق بچه گانه پسرانه معمولا با رنگ‌های آبی، خاکستری و سبز و آیتم‌هایی چون هواپیما و قهرمانان همراه است. چند نمونه از دکوراسیون اتاق کودک پسرانه را در ادامه با هم مرور می‌کنیم.

تزیین اتاق پسرانه

انتخاب رنگ اتاق پسر

تم اتاق پسرانه

تزیین اتاق پسرانه

دکوراسیون اتاق کودک با وسایل ساده

انتخاب وسایل ساده برای دکوراسیون اتاق کودک می‌تواند خلاقانه باشد. اگر نجاری بلد هستید. یه چوب ساده را می‌توانید به شکل یک هواپیما یا طرح ساده دیگری در بیاورید. آن را تبدیل به شلف یا چراغ‌خواب به عنوان مرکز ثقل اتاق کنید.

عکس طنابی

استفاده از یک بند معمولی که نقاشی یا عکس‌های نوزادی را به آن وصل کرده‌اید ایده بسیار ساده‌ای برای تزئینات اتاق کودک است. حتی می‌توانید نقاشی یا طرح‌های بامزه حیوانات را پرینت رنگی بگیرید و درون یک قاب عکس ساده قرار دهید و به عنوان تابلو در اتاق کودک نصب کنید.

نکات مهم و کاربردی در تزیین اتاق کودکان

  • قبل از هر خریدی ابتدا نوبت اندازه‌گیری است. اتاق را اندازه بگیرید تا دستتان بیاد برای کمد، دراور و تخت چه‌قدر فضا دارید. با این کار شما یک پلان خوب از فضای اتاق کودک در می‌آورید.
  •  ابعاد اتاق، محل قرار گرفتن کلیدهای برق، پنجره ها و درها را در نظر بگیرید. این موارد به شما کمک می کند تا در مورد جایی که باید همه وسایل کودک خود را قرار دهید، ایده بگیرید.
  • بخش‌های الهام بخش زندگی خود و عکس‌ها را مرور کنید و سعی کنید با الهام از تجربیات شخصب خود سبک دکوراسیون اتاق خاص کودک خود را خلق کنید.
  • این نکته را هم در نظر بگیرید که برای کودکان در سال‌های اولیه اسباب‌بازی‌های رنگارنگ زیادی می‌خرید یا کادو می‌گیرند. بنابراین رنگ اتاق کودک همان رنگ روز اولی که شما تصور می‌کنید باقی نمی‌ماند سپس درباره تزیین اتاق کودک تصمیم بگیرد.

جمع‌بندی

شما زمان زیادی را در اتاق کودک سپری خواهید کرد، بنابراین ارزش آن را دارد که اتاق کودکی بسازید که شما و کودکتان دوستش دارید. بسیاری از شما تزیین اتاق کودک را از یک بوم خالی شروع می کنید، بنابراین از روند طراحی لذت ببرید.
پس مراحل زیر را با هم مرور کردیم:
1.سبک تزیین اتاق کودک را انتخاب کنید.
2. پالت رنگ اتاق بچه را انتخاب کنید.
3. مبلمان بچه‌گانه را انتخاب کنید.
4. راه حل‌های ساماندهی وسایل را اضافه کنید.
5. نورپردازی اتاق کودک را انتخاب کنید.
6. فرش اتاق کودک را انتخاب کنید.
7. لوازم تزیینی را به اتاق کودک اضافه کنید.
در آخرین قدم از خود بپرسید اضافه کردن چه عنصری در تزیین اتاق کودک باعث می‌شود تا فضای اتاق برای شما و کودکتان جذاب‌تر شود و لبخند را به چهره شما بیاورد، اینجا بخشی از خانه است که در آن می‌توانید خلاقیت، تخیل و بازیگوشی را به کار ببندید. مثلا از کوسن‌های تک رنگ برای گوشه‌ای مختص کتاب‌خوانی کودک استفاده کنید یا پرده با لبه‌های پوم پوم دار را برای لذت بردن بصری به اتاق کودک آویزان کنید و در نهایت از فضای اختصاصی که طراحی کرده‌اید لذت ببرید.

نظر بگذارید