راهنمای انتخاب بهترین رنگ سیسمونی طبق روانشناسی نوین - مجله‌ی کودکو

راهنمای انتخاب بهترین رنگ سیسمونی طبق روانشناسی نوین

هر ساله ترندهای جدیدی از سوی متخصصان زیبایی‌شناسی و طراحان دکوراسیون برای انتخاب رنگ اتاق نوزاد معرفی می‌شوند. انتخاب رنگ سیسمونی نوزاد مهم است چون رنگ نه تنها نقش مهمی در زیبایی شناسی کلی یک فضا دارد، بلکه می تواند بر خلق و خو، بهره‌وری، یادگیری و رفتار فرد نیز تأثیر بگذارد. اگر به دنبال انتخاب بهترین رنگ سیسمونی نوزاد پسر و دختر هستید، با ما همراه باشید.

انتخاب رنگ سیسمونی پسر و رنگ سیسمونی دختر

در این بخش به موضوع انتخاب رنگ سیسمونی نوزاد دختر و پسر می‌پردازیم. به طوری که اگر شما بخواهید برای سیسمونی دوقلو یا چند قلوهای خود هم تصمیم بگیرید، به شما کمک کند. درست است که بر اساس کلیشه عمومی، رنگ آبی و سبز را برای پسر ورنگ‌های ملایم‌تر و لطیف‌تر مثل صورتی و بنفش را برای نوزاد دختر انتخاب می‌کنند.

اما واقعیت این است که شما هنوز از روحیه و ویژگی‌های شخصیتی فرزندتان چه دختر و چه پسر خبر ندارید. توصیه ما این است که از ترکیب رنگ خنثی با دیگر رنگ‌ها استفاده کنید. رنگ‌های خنثی برای رنگ سیسمونی یک محیط آرام‌بخش و همه کاره ایجاد می کند. رنگ‌های خنثی مثل:

  •  طوسی: رنگی همه کاره و خنثی از نظر جنسیت که می توان آن را با رنگ های تاکیدی مختلف ترکیب کرد تا حالات متفاوتی ایجاد کند. طیف طوسی می‌تواند از روشن تا زغالی متفاوت باشد.
  •  بژ: پایه ای گرم و آرام برای اتاق کودک فراهم می کند و می‌تواند با رنگ های خنثی دیگر یا رنگ های پاستلی برای ظاهری ملایم ست شود.
  • سفید: یک انتخاب کلاسیک که می تواند به اتاق کودک احساس تازگی و روشنایی بدهد. همچنین به عنوان پایه‌ای عالی برای افزودن رنگ‌ها به لوازم جانبی و دکورها عمل می‌کند.
    بر اساس ترندهای رنگ اتاق کودک در سال‌های اخیر در دنیا برای انتخاب رنگ سیسمونی می‌توانید از پیشنهادات زیر الهام بگیرید:

ترکیب سفید و طوسی با یک رنگ پر رنگ

رنگ سیسمونی اتاق کودک

 انتخاب رنگ با کنتراس مثل سیاه و سفید یا سفید و طوسی انتخاب عالی برای نوزاد تازه به دنیا آمده است. چون به تحریک بصری نوزاد کمک می‌کند اما می‌توانید کمی اتاق را شادتر کنید یک رنگ خنثی از جنسیت مثل سبز یا زرد را می‌توانید به آن اضافه کنید.

دکوراسیون اتاق نوزاد

زرد با شادی و انگیزه همراه است. رنگ زرد ملایم و ظریف تمرکز را افزایش می دهد اما دقت کنید که رنگ زرد بیش از حد پر رنگ و به کاربردن بیش از حد آن می تواند احساسات را برانگیزد و در تحریک نوزاد تاثیرگذار باشد. یک انتخاب دیگر رنگ نارنجی در ترکیب با سفید و طوسی است. نارنجی دوستانه و پر انرژی است .رنگ نارنجی ماهیت اجتماعی دارد که الهام بخش ارتباطات بین فردی است.

ترکیب آبی و سبز ملایم با یک رنگ شاد

رنگ پاستلی برای اتاق کودک

رنگ‌های آبی ملایم و سبز ملایم یا سبز آبی ملایم هم رنگ‌هایی بدون جنسیت کلیشه‌ای هستند و می‌توانند پس‌زمینه‌ای آرام‌بخش و خنثی از جنسیت را برای اتاق کودک فراهم می‌کنند در ترکیب با رنگی دیگر قرار بگیرند. در نتیجه امکان انعطاف‌پذیری در انتخاب مبلمان، دکور و لوازم جانبی در انتخاب رنگ سیسمونی نوزاد به وجود می‌آید.

اتاق رنگین‌کمانی

انتخاب رنگ سیسمونی نوزاد

در این ایده رنگ سفید را به عنوان تم زمینه اصلی رنگ سیسمونی و برای روشن نگه داشتن اتاق انتخاب می‌کنیم و از رنگ‌های شاد و قوی به عنوان رنگ جانبی تا جای که روشن بودن اتاق حفظ شود استفاده می‌کنیم. این ترکیب رنگ برای هر دو جنس قابل استفاده است و فضایی پر احساس و کودکانه را برایدکوراسیون اتاق کودک به وجود می‌آورد.

ترکیب قرمز، سفید و آبی

رنگ سیسمونی دخترانه

رنگ قرمز به تنهایی بسیار پر انرژی است اما در ترکیب با رنگ خنثی و آبی ملایم بسیار کارآمد است و یک اتاق نوزاد جذاب به وجود می‌آورد. این ترکیب می‌تواند در اکسسوری‌ها یا لوازم اتاق در لیست سیسمونی نوزاد که انتخاب کردید به کار رود.

نکاتی که باید هنگام انتخاب رنگ سیسمونی نوزاد توجه کنید

  •  هنگام انتخاب رنگ سیسمونی، مهم است که رنگ هایی را در نظر بگیرید که برای کودک آرامش‌بخش هستند.
  •  رنگ های ملایم و لطیف مانند سبز کم رنگ، زرد و آبی می توانند تمرکز را افزایش دهند و فضایی آرام را ایجاد کنند.
  • یک مزیت انتخاب رنگ خنثی این است که اگر در حال تکامل کودک در دوران کودکی هوس کردید رنگ اتاق را تغییر دهید انتخاب رنگ مجدد برای ترکیب رنگ خنثی با دیگر رنگ‌ها آسانتر است.
  •  در نهایت، انتخاب رنگ برای مهد کودک باید ایجاد فضایی آرامبخش و پرورش دهنده برای خواب، یادگیری و رشد کودک باشد.

چرا از نظر علمی رنگ سیسمونی نوزاد مهم است

حالا که پیشنهادات برای رنگ سیسمونی را با هم مرور کردیم بهتر است کمی درباره رویکردهای علمی تاثیر رنگ بر نوزاد هم بدانیم.
رنگ‌ها بر رشد بینایی کودک و رشد مهارت‌های زبانی و هوش هیجانی کودک تاثیر دارند. تحقیقات مؤسسه تحقیقاتی چشم اسمیت-کتلول در سانفرانسیسکو، نشان داده است که در چند ماه اول زندگی، نوزاد تازه متولد شده همه دنیا را به رنگ سیاه، خاکستری و سفید می‌بیند.

بنابراین طیف‌های یک رنگ در رنگ سیسمونی اتاق کودک، مثل (طوسی و سفید) می‌تواند قوی‌ترین سیگنال‌های بصری را به مغز کودک ارسال کند. هر چه سیگنال بیشتر باشد به معنای رشد بیشتر مغز و رشد بصری سریع‌تر است. نوزادان از حدود ۶ ماهگی می‌توانند طیف کامل رنگ را ببینند. از این سن به بعد هر چه نوزاد بیشتر رنگ ببیند شبکیه چشم بهتر پردازش می‌کند.

همچنین به نقل از سایت Toll Brothers:

موسسه دکتر سیرز سلامتی توضیح می‌دهد که رنگ‌های متضاد قوی‌ترین سیگنال‌ها را به مغز کودک ارسال می‌کنند تا به تحریک رشد مغز و کمک به رشد بینایی کمک کنند. در سه ماهگی، کودک شروع به دیدن رنگ می کند و افزودن رنگ های روشن تر و اولیه برای رشد او مهم می شود.

متن اصلی:

Contrasting colors send the strongest signals to a baby’s brain to help stimulate brain growth and aid in visual development, explains Dr. Sears Wellness Institute. By three months, a baby starts to see color and the addition of brighter, primary colors become important for their development.

هنگام انتخاب رنگ سیسمونی یادتان باشد برای کودکان کوچک‌تر به خاطر سپردن رنگ‌ها آسان‌تر از نشانه‌های کلامی است، بنابراین افزودن رنگ به اشیا می‌تواند به بهبود حافظه کمک کند. این موضوع می‌تواند به یک کودک نوپا کمک کند تا یاد بگیرد و دامنه توجه خود را افزایش دهد.


سوالات متداول

بهترین رنگ سیسمونی نوزاد پسر و نوزاد دختر چیست؟

بر اساس کلیشه عمومی در ایران رنگ آبی و سبز را برای پسر و رنگ‌های ملایم‌تر و لطیف‌تر مثل صورتی و بنفش را برای نوزاد دختر انتخاب می‌کنند. اما واقعیت این است که شما هنوز از روحیه و ویژگی‌های شخصیتی فرزندتان خبر ندارید. توصیه ما این است که از ترکیب رنگ خنثی با دیگر رنگ‌ها استفاده کنید.

رنگ سیسمونی مشترک دختر و پسر چیست؟

رنگ سیسمونی دوقلو دختر و پسر عبارت اند از:

  • ترکیب طوسی و زرد پررنگ
  • ترکیب طوسی و سبز پررنگ
  • ترکیب سبز ملایم و زرد پررنگ
  • ترکیب سفید، آبی کم رنگ و قرمز پررنگ

رنگ طوسی برای سیسمونی دختر و پسر مناسب است؟

بله، کاملا. شما می توانید یک رنگ خنثی مثل طوسی را با یک رنگ پررنگ مثل بنفش ترکیب کنید و یک ترکیب رنگ جذاب برای سیسمونی ایجاد کنید.

چرا انتخاب رنگ سیمونی مهم است؟

چون رنگ سیسمونی در اتاق کودک بر رشد او تاثیرگذار است. این رشد هم از نظر بینایی و هم رشد مهارت‌های زبانی و هوش هیجانی کودک است.

جمع‌بندی رنگ سیسمونی نوزاد

رنگ یکی از قابل توجه‌ترین ویژگی‌های دنیای اطراف ما است. برای نوزادان و کودکان کوچک، درک رنگ‌های محیط یک عنصر اساسی است که در مراحل مختلف یادگیری کودک موثر است. ما در این مقاله درباره تاثیر رنگ بر نوزاد و انتخاب رنگ سیسمونی نوزاد صحبت کردیم. با رنگ‌های خنثی آشنا شدیم و چند ترکیب رنگ پیشنهادی را فارغ از جنسیت مطرح کردیم.

ازسویی، انتخاب رنگ سیسمونی یک مساله کاملا شخصی و سلیقه‌ای است.

پس به عنوان والدین، رنگ هایی برای شما جذاب است و دوست دارید را انتخاب کنید. رنگ‌هایی که در مقاله پیشنهاد داده شد برای الهام گرفتن است. اما از یاد نبرید که برای نوزاد و کودک نوپا رنگ‌های پررنگ را حتما با یک رنگ خنثی ترکیب کنید تا محیط برای کودک آرامش‌بخش باشد!

4 دیدگاه

  1. هنگامه در

    دوستان به نظرتون رنگ طوسی برای سیسمونی دختر خوبه؟

    • نرگس در

      رنگ طوسی واقعاً گزینه‌ی فوق‌العاده‌ای برای سیسمونی دخترهاست! از اونجایی که یک رنگ خنثیه، با همه رنگ‌های دیگه هماهنگ میشه و این به اتاق یه حس دلپذیر و آرامش بخش می‌ده. فکر کنم واسه اتاق خواب نوزاد هم انتخاب عالی‌ای باشه.

  2. آرزو در

    سلام من باردارم و منتظر دوقلوهای دختر و پسر هستم. خیلی در انتخاب رنگ سیسمونی موندم. می‌خواستم ببینم شما چه رنگ سیسمونی دوقلو دختر و پسر خودتون انتخاب کردید؟

    • نرجس در

      من برای دوقلوهای خودم از رنگ‌های خنثی مثل سفید، کرم و طوسی استفاده کردم. بعد با اکسسوری‌های رنگی مثل روتختی، پرده و اسباب‌بازی‌ها اتاق خواب رو برای هر دو جنسیت تفکیک کردم.

نظر بگذارید