شیشه شیر و سرشیشه را چند وقت یکبار عوض کنیم؟ - مجله‌ی کودکو

شیشه شیر و سرشیشه را چند وقت یکبار عوض کنیم؟

زمان خرید سیسمونی یکی از سوالات پرتکرار این است که چند شیشه شیر و چند سرشیشه لازم است؟ برای پاسخ به این سوال باید درباره زمان تعویض شیشه شیر کودک اطلاعات کافی داشته باشید. از طرفی سرشیشه و شیشه شیر ارتباط مستقیم با بهداشت دهان و دندان کودک دارد و تعویض به موقع آن بسیار مهم است. با ما همراه باشید تا در این مقاله از کودکو علایمی که نشان می‌دهد وقت تعویض شیشه شیر و سرشیشه است را با هم مرور می‌کنیم.

شیشه شیر را چند وقت یکبار عوض کنیم؟

در پاسخ به سوال شیشه شیر هر چند وقت باید عوض بشه، باید گفت که زمان تعویض شیشه شیر نوزاد به توصیه متخصصین ۴ تا ۶ ماه یک‌بار است. همچنین اگر متوجه شدید که شیشه شیر دارای ترک های ریز است، دچار اعوجاج شده است یا اعداد روی آن کم رنگ شده اند لازم است شیشه شیر را تعویض کنید.

خرید شیشه شیر

تعویض شیشه شیر کودک

همچنین به نقل از سایت Chicco USA:

در مورد شیشه شیرها، اگر از شیشه شیر پلاستیکی استفاده می‌کنید، یک قانون مطمئن این است که هر 4 تا 6 ماه یکبار آن‌ها را تعویض کنید.

متن اصلی:

As for the bottles themselves, if you’re using plastic, a safe rule of thumb is to replace them every 4 to 6 months.

خوب است بدانید که نگهداری و مراقبت مناسب می‌تواند ایمنی و طول عمر شیشه شیر کودک را افزایش دهد و زمان تعویض شیشه شیر را کمی به عقب بیاندازد. بر اساس CDC، تمام اجزای شیشه شیر باید بعد از هر بار تغذیه از هم جدا شده و کاملا تمیز سپس خشک شوند. برای خشک کردن بهداشتی می‌توانید از خشک‌کن شیشه شیر هم استفاده کنید. وقتی ترجیح می‌دهید شیشه شیر را با دست بشویید، از خیساندن شیشه شیر یا گذاشتن آنها در سینک خودداری کنید چون این کار می‌تواند باعث ایجاد کپک یا باکتری شود و در نتیجه ناکارآمد شدن شیشه شیر شود.

اگر نیاز به بررسی و خرید دستگاه استریل شیشه شیر دارید کافی است کلیک کنید.

سر شیشه شیر را چند وقت یکبار عوض کنیم؟

زمان تعویض سر شیشه حداکثر هر 2 تا 3 ماه یکبار است. همچنین زمانی که دیدید سرشیشه دچار ساییدگی شده است، چسبناک شده است، ترک خورده است یا سوارخ آن بزرگ شده است، لازم است آن را تعویض کنید.

خرید سرشیشه برای کودک
تغییر رنگ سرشیشه می‌تواند نشانه ای از خراب شدن آن باشد. نازک شدن سرشیشه هم نشانه اولیه نرم شدن و نامطمئن بودن آن است. برای بررسی سفتی سرشیشه آن را محکم بکشید. پس از کشیدن، سرشیشه باید به شکل اولیه خود بازگردد. اگر نه، وقت آن است که سر شیشه را بردارید و سرشیشه را جایگزین کنید.

خرید سر شیشه

حرکات نوزاد که نشان می‌دهد زمان تعویض سرشیشه است

توجه به علائم زیر در رفتار نوزاد مهم است و به معنی فرا رسیدن زمان تعویض سرشیشه است:

  • نسبت به همیشه زمان بیشتری طول می‌کشد تا غذا خوردن نوزاد تمام شود.
  • کودک در حین غذا خوردن دمدمی مزاج یا عصبانی می‌شود.‌
  • به خواب رفتن کودک در وسط شیرخوردن
  • مکیدن شدید یا سخت مکیدن سرشیشه
  • قورت دادن یا بلع سخت شیر
  • صاف شدن و سابیدگی سرشیشه
  • سرفه کردن و نق زدن کودک
  • شیر اضافی از دهان کودک می‌چکد
  • امتناع از خوردن شیر

تعویض سرشیشه بر اساس سن

برای نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، اندازه سرشیشه تعیین‌کننده سرعت جریان شیر است. زمان مناسب برای تغییر اندازه سرشیشه ممکن است بسته به سن کودک، عادات تغذیه، و نقاط عطف رشد متفاوت باشد.
اما اگر بخواهید سرشیشه شیشه شیر نوزاد را بر اساس سن تعویض کنید طبق دستورالعمل زیر می‌توانید عمل کنید:

  • بدو تولد تا ۳ ماهگی: سرشیشه سایز ۱ (مدل جریان آهسته)
  •  ۳ تا ۶ ماهگی: سرشیشه سایز ۲ (مدل جریان متوسط)
  •  ۶ تا ۱۲ ماهگی: سرشیشه سایز ۳ (جریان سریع)

دقت کنید که این محدوده‌های سنی به طور میانگین بیان می‌شوند و هر نوزادی سبک تغذیه خود را دارد و با نوزاد دیگر متفاوت است. زمان تعویض سرشیشه باید نکات دیگری که در ادامه گفته می‌شود را نیز در نظر بگیرید. برای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، متخصصان استفاده از سرشیشه‌های جریان آهسته را توصیه می‌کنند. زیرا جریان سر شیشه شیر باید مثل جریان شیر مادر باشد. برای آگاهی بیشتر درباره ویژگی‌های جریان‌های مختلف سرشیشه و خرید آن بخش سرشیشه نوزاد کودکو را ببینید.

سوالات متداول

آیا شیشه شیر تاریخ انقضا دارد؟
به طور کلی تاریخ انقضای شیشه شیر تا زمانی که استفاده نشده باشد 3 سال است. با این حال بعد از شروع مصرف حداکثر تا 6 ماه می‌توان از آن استفاده کرد.
زمان تعویض شیشه شیر اونت چقدر است؟
به طور کلی زمان تعویض شیشه شیر اونت ۴ تا ۶ ماه است. با این حال اگر شیشه شیر اونت شما دچار ترک های ریز شده است یا اعداد آن کم رنگ شده اند لازم است بدون توجه به مدت زمانی که از آن استفاده کرده اید هر چه سریعتر تعویضش کنید.
تاریخ انقضای شیشه شیر هی اور شی چقدر است؟
مانند هر شیشه شیر دیگری زمان تعویض شیشه شیر هی اور شی بین ۴ تا ۶ ماه است. با این حال اگر شیشه شیر شما دچار اعوجاج شده است یا اعداد آن کمرنگ شده اند لازم است آن را هر چه سریعتر تعویض کنید.
تاریخ انقضای شیشه شیر چیکو چقدر است؟
در سایت رسمی چیکو پیشنهاد شده است که شیشه شیر های چیکو هر 2 ماه یکبار و یا پس از آسیب دیدن تعویض شوند.
تاریخ انقضای شیشه شیر بیبی لند چقدر است؟
تاریخ انقضای شیشه شیر بیبی لند، مانند یک شیشه شیر عادی، بین 4 تا 6 است و پس از آن باید تعویض شود.
جایگزین شیشه شیر کودک چیست؟
برای اینکه کودک را از شیشه شیر بگیرید می‌توانید لیوان آموزشی در اختیارش قرار دهید تا کم کم بتواند از لیوان معمولی به خوبی استفاده کند.

جمع‌بندی

سرشیشه نوزاد

این مقاله درباره اهمیت نظارت بر وضعیت شیشه‌های شیر نوزاد صحبت می‌کند. براساس آن، تعویض شیشه شیر و سرشیشه باید به‌طور منظم انجام شود، حداقل هر دو تا سه ماه یکبار برای بررسی ساییدگی و عمر مفید آنها. توجه به علائم مرتبط با رفتار نوزاد و حفظ حجم مورد نیاز تغذیه نشانگر زمان مناسب برای تغییر شیشه است.

در صورتی که نوزاد از سرشیشه فعلی خود راضی نیست، ابتدا می‌توانید سرشیشه با جریان بیشتر را امتحان کنید و در صورت عدم موفقیت، به مدل دیگری از شیشه یا سرشیشه مانند سرشیشه ارتودنسی روی آورید. اما اگر نوزاد به طور معقول تغذیه می‌شود، تغییر ندادن شیشه نیازی ندارد.

در نهایت اگر تصمیم به خرید شیشه شیر جدید گرفتید بهتر است مقاله “بهترین شیشه شیر” را مطالعه کنید تا با نحوه انتخاب شیشه شیر مناسب و نیز بهترین برندهای موجود در بازار آشنا شوید. همچنین شیشه شیر جزوی از لیست وسایل مورد نیاز نوزاد در بیمارستان است. پیشنهاد می‌کنیم لیست کامل وسایل لازم را در مقاله اختصاصی کودکو مطالعه کنید.

منبع: https://www.vinmec.com/en/news/health-news/pediatrics/bottle-feeding-when-to-change-nipples-and-bottles/


همچنین بخوانید:

 

9 دیدگاه

  1. نازنین در

    پیشنهاد میشه که اگه شیشه شیر و سر شیشه آسیب دیده، کثیف یا تغییر شکل داده شده باشن، باید بلافاصله تعویض شده تا از سلامت نوزاد محافظت بشه. 🙂

  2. ملیحه شایان نژاد در

    اگه مثل من نمیخواید ریسک کنید به نظرم 2 ماه یکبار هم شیشه شیر و هم سر شیشه رو عوض کنید. اینطوری خیالتون راحت تره.

    • Sheyda در

      حرفت درسته عزیزم ولی این کار از نظر اقتصادی به صرفه نیست. ترجیح میدم هر ۶ ماه یکبار عوض کنم یا وقتی که واقعا سرشیشه خراب شده باشه.

    • من بعضی ها رو دیدم که تازه ۹ ماه یکبار عوض می کنن!
      نمی دونم با خودشون چی فکر می کنن اما بین ۳ تا ۶ ماه یکبار باید عوض شه حتما.

    • لادن در

      سلام عزیزم. من معمولا هر 6 ماه یکبار شیشه شیرها رو عوض می‌کنم، حتی اگه سالم به نظر برسن.

  3. چمرانی در

    واقعیتش من خودم ماهی یکبار سرشیشه رو عوض می کنم تا خیالم از هر نظر راحت باشه. به نظرم شما هم این کار رو بکنین چون سلامتی بچه خیلی مهمتره.

نظر بگذارید