30 وسایل مورد نیاز نوزاد و مادر در بیمارستان - مجله‌ی کودکو

30 وسایل مورد نیاز نوزاد و مادر در بیمارستان

قبل از آماده کردن چک‌لیست وسایل نوزاد برای بیمارستان ، ابتدا از بیمارستانی که قرار است آنجا زایمان کنید اطلاعات کافی را دریافت کنید. معمولا اکثر بیمارستان‌ها ساک لوازم مادر و نوزاد را با دریافت مبلغی مشخص در اختیارتان می‌گذارند. اما اگر دوست ندارید از ساکی که بیمارستان برایتان تهیه کرده استفاده کنید، در این مقاله با ما همراه باشید تا وسایل مورد نیاز برای تولد نوزاد در بیمارستان را با هم مرور کنیم.

وسایل مورد نیاز مادر و نوزاد در بیمارستان در یک نگاه

وسایل ساک بیمارستان نوزاد به صورت زیر است:

نام وسیله نوع
لباس نوزاد وسایل مورد نیاز نوزاد
قنداق نوزاد
پتوی دورپیچ
پوشک
دستمال مرطوب
شیرخشک
شیشه‌شیر
صندلی ماشین یا کریر
سوتین شیردهی وسایل مورد نیاز مادر
لباس راحت شیردهی
بالش شیردهی
نوار بهداشتی ساده و بزرگ
دمپایی
وسایل بهداشتی ( مسواک، لیوان و برس)
پد سینه
شیردوش
شورت یکبارمصرف
کمپوت
شارژر گوشی
کرم شقاق سینه
شناسنامه مادر و پدر وسایل مورد نیاز پدر
کارت ملی مادر و پدر
کارت بانکی
مقداری پول نقد
نامه پزشک زنان
مدارک پزشکی مادر
مدارک بیمه و برگه بیمه تکمیلی برای استفاده از خدمات مستقیم بیمه
موبایل و شارژر
گوشی موبایل یا دوربین حرفه‌ای وسایل غیرضروری ولی کاربردی
لوازم تزیین اتاق زایمان

 

در ادامه در خصوص هر یک از موارد جدول بالا توضیح می‌دهیم.

وسایل مورد نیاز برای نوزاد در بیمارستان

وقتی در حال کامل کردن چک‌لیست وسایل نوزاد برای بیمارستان هستید به راحتی و آرامش نوزاد فکر کنید. برخی از این اقلام از وسایل چک لیست سیسمونی نوزاد هستند که باید آنها را همراه خود به بیمارستان ببرید. وسایل مورد نیاز برای تولد نوزاد در بیمارستان عبارتند از:

لباس نوزاد

برای بیمارستان می‌توانید ست لباس بیمارستانی تهیه کنید. لباس بیمارستانی شامل انواع مختلف لباس نوزادی (راحتی و سرهمی مهمانی) در یک طرح است و بسیار مناسب عکاسی و فیلمبرداری است. اما دقت کنید که برای لباس راحتی نوزاد در دوسایز مختلف لباس بردارید چون هنوز از جثه نوزاد اطلاعی ندارید. در چک لیست حتما کلاه را هم یادداشت کنید که به عنوان محافظ هنگام بغل کردن کودک کاربرد دارد.

قنداق نوزاد

قنداق، جزو وسایل ساک نوزاد برای بیمارستان

استفاده از قنداق نوزاد بعد از تولد مزایای زیادی مثل شبیه‌سازی رحم مادر و کاهش رفلاکس مورو دارد. اگر تصمیم به استفاده از این وسیله کاربردی دارید حتما آن را در چک‌لیست وسایل نوزاد برای بیمارستان قرار دهید.

پتوی دورپیچ

نوزاد دلبند شما چه در فصل گرم و چه در فصل سرد سال به دنیا بیاید بهتر است با یک پتوی دورپیچ از بیمارستان خارج شود. پتو نوزادی هم با لایه ضخیم در سرما و هم نازک برای گرما کاربرد دارند.
اگر از پک مخصوص نوزاد بیمارستان استفاده نمی‌کنید حتما همراه خود پوشک ببرید. شما حداقل یک شبانه‌روز برای زایمان طبیعی و دوشبانه‌روز برای سزارین به همراه نوزاد خود در بیمارستان هستید پس یک بسته پوشک را در ساک نوزاد قرار دهید.

دستمال مرطوب

تمیزکردن نوزاد همیشه با آب مقدور نیست. بهتر است یک بسته دستمال مرطوب کودک غیر عطری به همراه داشته باشید.

شیرخشک

اگر قصد زایمان سزارین دارید احتما در روزهای اول شیردهی کمی در شیردادن مشکلاتی دارید. همچنین از مادرانی هستید که تمایلی به شیردادن به نوزاد ندارید حتما شیرخشک را در لیست وسایل ساک نوزاد قرار دهید. این شیرخشک باید مناسب بدو تولد باشد.

شیشه شیر

همراه داشتن یک شیشه‌شیر کوچک در بین وسایل مورد نیاز برای تولد نوزاد در بیمارستان منطقی است. ممکن است نوزاد توانایی مکیدن سینه مادر را نداشته باشد و نیاز باشد شیر پس از دوشیده شدن یا استفاده از شیرخشک در شیشه شیر به دلبند شما داده شود. پس برای انتخاب بهترین شیشه‌شیر اطلاعات لازم را کسب کنید.

صندلی ماشین یا کریر

صندلی ماشین نوزاد یا کریر نوزاد جز لوازمی است که حتما قبل از تولد نوزاد باید در ماشین شخصی شما نصب شده باشد. بعد از تولد و از بیمارستان کودک خود را با امنیت کامل و در صندلی ماشین به منزل بیاورید.

وسایل مورد نیاز مادر در بیمارستان هنگام زایمان (سزارین یا طبیعی)

وسایل مورد نیاز مادر هنگام زایمان

هنگام زایمان در بیمارستان،چه زایمان طبیعی و چه سزارین، مادر هم به لوازم خاصی نیاز دارد. برای مادر، بیمارستان به طور معمول اقلامی مانند روپوش بیمارستانی، دمپایی و لوازم بهداشتی اولیه را فراهم می کند. با این حال، همراه داشتن وسایل شخصی برای راحتی توصیه می‌شود.

سوتین شیردهی

سوتین شیردهی از اقلام واجب است. اگر قصد شیردهی از سینه دارید پس از زایمان باید در راحت‌ترین موقعیت به نوزاد شیر دهید تا به خودتان فشار نیاید. استفاده از این مدل سوتین را توصیه می‌کنیم. پس آن را در لیست لوازم برای بیمارستان بگذارید.

لباس راحت شیردهی

اگر دوست ندارید از لباس بیمارستان استفاده کنید. لباس راحت که برای شیردهی مناسب باشد و دوست دارید هنگام گرفتن اولین عکس‌ها با نوزاد تن شما باشد را در ساک لوازم نوزاد حتما قرار دهید.

بالش شیردهی

بالش شیردهی کمک می‌کند تا زاویه مناسب هنگام شیردادن رعایت شود و نه سر و گردن نوزاد در خظر باشد و نه کمر مادر شیرده اذیت شود. بالش شیردهی برای اولین تجربه شیردادن بعد از زایمان بسیار کمک کننده است.

نوار بهداشتی ساده و بزرگ

از زمان زایمان تا حداقل یک هفته خونریزی نرمال و شایع است. بنابراین حتما پد یا نوار بهداشتی بزرگ را همراه خود به بیمارستان ببرید.

دمپایی

چند ساعت بعد از زایمان مادر باید راه برود. این موضوع برای سلامتی واجب است. اگر دوست ندارید از دمپایی در پک بیمارستان استفاده کنید دمپایی شخصی خود را در لیست لوازم نوزاد برای بیمارستان قرار دهید.

وسایل بهداشتی

خوردن مایعات در لیوان شخصی و استفاده از برس و لوازم آرایش روحیه بهتری به مادر می‌دهد مخصوصا در زمان ملاقات و عکاسی. پس لوازم بهداشتی شخصی مانند مسواک، لیوان و برس را همراه خود ببرید.

پد سینه

بعد از زایمان شیر از سینه مادر مخصوصا مادرانی که زایمان طبیعی می‌کنند جاری می‌شود. برای اینکه دایم مجبور به عوض کردن لباس خود نشوید پیشنهاد می‌کنیم یک بسته پد سینه را هم در ساک لوازم نوزاد قرار دهید.

شیردوش

در روزهای اول بعد از زایمان ممکن است مشکل روان نشدن شیر را داشته باشید یا اینکه نوزاد هنوز توانایی میک زدن قوی را نداشته باشد. توصیه می‌کنیم یک شیردوش نوزاد برای دوشیدن شیر برای دلبند همراه داشته باشید. این عمل به جاری شدن سریع‌تر شیرمادر هم کمک می‌کند.

شورت یکبارمصرف

گفتیم که خونریزی در روزهای بعد زایمان وجود دارد و ممکن است لباس زیر شما آلوده شود. بنابراین منطقی است که یک بسته شورت یکبار مصرف در سایزی که مادر را پس از زایمان اذیت نکند را در لیست لوازم نوزاد برای بیمارستان قرار دهید.

کمپوت

به همراه داشتن کمپوت برای زمانی که مجوز مصرف خوراکی بعد از زایمان را دریافت می‌کنید لازم است. اگر مخصوصا زایمان شما سزارین است تا زمانی که عمل دفع را انجام ندهید مجوز خروج از بیمارستان داده نمی‌شود. توصیه ما همراه داشتن کمپوت گلابی است.

شارژر گوشی

شارژر گوشی از لوازمی است که طی یک یا دو شبانه روزی که پس از زایمان در بیمارستان بستری هستید لازم می‌شود. پس آن را جا نگذارید.

کرم شقاق سینه

نوزادان در روزهای اول بلد نیستند درست شیر بخورند. مادر هم ممکن است بلد نباشد سینه خود را به طور صحیح در دهان نوزاد بگذارد. پس منجر به زخم نوک سینه می‌شود. یک کرم شقاق سینه را همراه ببرید تا در صورت این اتفاق همان اول جلوی زخم شدن شدید سینه را بگیرید.

وسایل مورد نیاز پدر در بیمارستان برای روز تولد نوزاد

پدر معمولا مراحل اداری بستری و مرخص کردن مادر را انجام می‌دهد. اگر هم قرار است پدر در اتاق خصوصی نزد همسر و نوزاد بماند لوازمی که برای راحتی بیشتر نیاز است را بهتر است همراه خود داشته باشد. این لوازم عبارتند از:

  •  شناسنامه مادر و پدر
  • کارت ملی مادر و پدر
  •  کارت بانکی
  •  مقداری پول نقد
  •  نامه پزشک زنان
  • مدارک پزشکی مادر
  •  مدارک بیمه و برگه بیمه تکمیلی برای استفاده از خدمات مستقیم بیمه
  •  موبایل و شارژر

وسایل غیرضروری اما کاربردی برای تولد نوزاد در بیمارستان

وسایل غیرضروری اما کاربردی برای تولد نوزاد در بیمارستان

گوشی موبایل یا دوربین حرفه‌ای

عکس‌های روز تولد قشنگ‌ترین یادگاری روز تولد نوزاد است . اگر خودتان قصد تهیه این عکس‌ها را به صورت دارید یک گوشی حرفه‌ای مناسب عکس گرفتن یا دوربین حرفه‌ای برای عکس و فیلم را در لیست وسایل ساک نوزاد قرار دهید.

لوازم تزیین اتاق زایمان

بعضی از خانواده‌ها علاقه زیادی دارند تا در روز تولد نوزاد، اتاق مادر و نوزاد تزیین شود. حتما لازم نیست این مورد را به شرکت‌های تخصصی بسپارید. این تزیین را خودتان هم با همراه بردن چند بادکنک یا لوازم تزیینی خاص نوزاد مثل روبان انجام دهید و خاطرات خوبی را تجربه کنید.

نکات مهم درباره تهیه وسایل نوزاد برای بیمارستان

  •  از حدود هفته ۳۲ یعنی زمانی که وارد ۸ ماهگی دوران بارداری می‌شوید باید ساک وسایل نوزاد برای بیمارستان را ببندید. چون دلبند کوچک شما ممکن است غافلگیرتان کند و زودتر از موعود به دنیا بیاید. آماده کردن ساک را برای روزهای آخر نگذارید.
  •  قوانین و مقررات هر بیمارستان با هم متفاوت است پس قوانین بیمارستانی که قرار است در آن فارغ شوید را به صورت شخصی بررسی کنید.
  •  ممکن است استفاده از ساک نوزاد بیمارستان اجباری باشد. پس قبل از نهایی کردن چک لیست وسایل نوزاد برای بیمارستان حتما این موضوع را چک کنید.

سوالات متداول درباره وسایل نوزاد برای بیمارستان

وسایل مورد نیاز برای نوزاد در بیمارستان چیست؟

لباس نوزاد ، قنداق نوزاد، پتوی دورپیچ، پوشک، دستمال مرطوب، شیرخشک، شیشه‌شیر و صندلی ماشین یا کریر

وسایل مورد نیاز مادر در بیمارستان هنگام زایمان چیست؟

سوتین شیردهی، لباس راحت شیردهی، بالش شیردهی، نوار بهداشتی ساده ، دمپایی، وسایل بهداشتی، پد سینه، شیردوش، شورت یکبارمصرف، کمپوت و شارژر گوشی

جمع بندی وسایل نوزاد برای بیمارستان

در این مقاله چک لیست وسایل ساک نوزاد در بیمارستان را با هم مرور کردیم. یادتان باشد که قبل از آماده کردن وسایل نوزاد حتما مقررات بیمارستانی که قرار است زایمان کنید را چک کنید. چک لیست وسایل نوزاد برای بیمارستان یک لیست شخصی است و باید با توجه به نیاز خانواده و شرایط مادر و کودک آن را بسازید. در انتخاب وسایل ساک نوزاد نوع زایمان مادر هم مهم است. نیازهای بعد از زایمان طبیعی و زایمان سزارین کمی با هم متفاوت است. پس این مورد را حتما در نظر بگیرید. همچنین پدر هم در روز تولد نوزاد نقش مهمی را ایفا می‌کند پس لیست وسایل پدر را ازیاد نبرید. امیدواریم تجربه جذاب و پر از شادی از روزهای تولد و بستری شدن در بیمارستان برای زایمان را داشته باشید.

اگر نیاز به خرید لوازم نوزاد دارید می توانید به بخش فروشگاه کودکو مراجعه کنید.

4 دیدگاه

  1. یگانه در

    مادرهای عزیز. من هفته های آخر بارداریم هستش و دارم برای بستن ساک بیمارستان آماده می شم. می‌خواستم نظرتون رو درباره لیست وسایل مورد نیاز برای تولد نوزاد در بیمارستان بپرسم. میشه لطفا بگید از چه چیزهایی می‌تونم توی بیمارستان استفاده کنم و نیازی نیست با خودم ببرم؟؟

    • مهین در

      من توی بیمارستان از لباس‌های بیمارستانی استفاده کردم و نیازی به لباس‌های خودم نداشتم. فقط یه دست لباس راحتی برای بعد از زایمان بردم. یه چیز دیگه که یادت نره بردن یه حوله برای خودت و نوزاد هست.

  2. وحیده در

    مادران عزیز، برای بیمارستان دورپیچ نوزاد می‌خرید یا از پتوهای بیمارستانی استفاده می‌کنید؟

    • سوسن در

      من برای بچه اولم دورپیچ خریدم، ولی زیاد استفاده نکردم. توی بیمارستان پتوهای خودشون رو می‌دن و بعدشم تو خونه با پتوهای دیگه راحت‌تر بودم.

نظر بگذارید