قنداق چیست + مزایا و معایب قنداق نوزاد - مجله‌ی کودکو

قنداق چیست + مزایا و معایب قنداق نوزاد

قنداق فرنگی چیست؟ قنداق کردن خوب است یا بد؟ این‌ سوالات معمولا با تولد نوزاد در ذهن والدین شکل می‌گیرد. در این مقاله از فروشگاه سیسمونی بچه کودکو، درباره اینکه قنداق فرنگی چیست صحبت می‌کنیم. در بخش اول مقاله به این موضوع که قنداق نوزاد چیست می‌پردازیم سپس فواید و معایب قنداق نوزاد را با هم مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید تا پاسخ مناسبی برای این سوالات بیابیم.

قنداق نوزاد چیست؟

قنداق کردن یک روش قدیمی و موثر برای آرام کردن نوزاد است. با این کار می‌توانید بستر یک خواب با کیفیت را برای کودک فراهم کنید. هنگام قنداق کردن بدن نوزاد را در یک پارچه یا پتوی بسیار سبک می‌پیچیم بدون اینکه سر یا گردن او درون پارچه قرار بگیرد. نوزاد در وضعیت قنداق‌پیچ مانند وقتی که در رحم مادر است احساس امنیت می‌کند.

مزایا و معایب قنداق کردن نوزاد چیست؟

مزایا و معایب قنداق کردن نوزاد

فواید قنداق کردن نوزاد زیاد است. همچنین به طور کلی اگر قنداق کردن صحیح انجام شود، کاری بی‌خطر است. قنداقی که مناسب و صحیح نیست معایب و خطراتی دارد که باید از آن آگاه باشیم. در این بخش از مقاله قنداق فرنگی چیست به این نکات می‌پردازیم.

مزایای قنداق کردن نوزاد

  • قنداق به کودک کمک می‌کند تا آرام شود و مدت طولانی‌تری بخوابد.
  • نوزادان زودرس وقتی قنداق می‌شوند رشد عضلانی بهتری دارند.
  • قنداق یک لایه پوششی است که در فصل سرما به گرم شدن نوزاد کمک می‌کند.
  • قنداق کردن به کاهش رفلکس مورو کمک می کند. رفلاکس مورو همان بالا پریدن دست‌های نوزاد به صورت غیر ارادی است. این موضوع باعث می‌شود خواب نوزاد راحت نباشد و به طور دوره‌ای در شب بیدار شود.

مضرات قنداق کردن نوزاد

قنداق کردن اگر در وضعیت‌های زیر باشد کار خطرناکی است:

  • قنداق را خیلی سفت یا خیلی شل ببندید. متخصصان توصیه می‌کنند که قنداق کردن سنتی، به ویژه بستن پاها، ممکن است یک عامل خطر برای ایجاد دیسپلازی مفصل ران باشد. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که مفاصل ران کودک به درستی شکل نگیرد یا به آسانی دچار در رفتگی بشود. برای جلوگیری از این اتفاق، همیشه مطمئن شوید که باسن و زانوهای کودک شما می‌توانند در حین قنداق کردن حرکت کنند یا از کیسه‌های قنداق استفاده کنید که به پاهای کودک اجازه می‌دهد آزادانه حرکت کنند.
  • از قنداقی استفاده کنید که پارچه قابل تنفس ندارد و بیش از حد گرم است. بنابراین اگر متوجه عرق کردن، موهای مرطوب، برافروختگی گونه‌ها، بثورات حرارتی و تنفس سریع نوزاد شدید یعنی قنداق کودک گرم است.
  • قنداق کردن نوزاد زمانی که می‌تواند غلت بزند. زمانی که نوزاد می‌تواند روی شکم یا پهلو غلت بزند دیگر نباید قنداق شود چون این کار ریسک سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یا SIDS را بالا می‌برد.

برای دیدن انواع مختلف قنداق فرنگی به بخش قنداق فرنگی نوزاد فروشگاه اینترنتی کودکو سر بزنید.

تا چند ماهگی از قنداق نوزاد استفاده می‌شود؟

تعداد کمی از نوزادان از دو ماهگی و درصد بیشتری از نوزادان معمولا از سه‌ ماهگی شروع به غلت‌زدن می‌کنند. باید مراقب باشید و به محض اینکه کودک شما علامت‌های آمادگی برای چرخیدن و غلت زدن را نشان داد دیگر قنداق کردن را متوقف کنید. این موضوع در نوزادان متفاوت است و باید با توجه به ویژگی‌های نوزاد خود تصمیم بگیرید.

پیشینه قنداق کردن نوزادان

شاید فکر کنید که قنداق کردن نوزاد روشی ایرانی است که از مادربزرگ‌ها به ما رسیده‌است. اما جالب است بدانید این روش سال‌ها قبل از میلاد در دنیا به کار می‌رفته و هنوز هم در کشور انگلیس از هر پنچ نوزاد یک نوزاد در ماه‌های اول تولد قنداق می‌شود. حدود 90 درصد از نوزادان آمریکایی هم در هفته‌های اول زندگی قنداق می‌شوند. بنابراین قنداق کردن نوزاد در هنگام خواب از زمان‌های قدیم وجود داشته است. به همین علت در دهه‌های اخیر درباره فواید و مضرات قنداق کردن نوزاد مطالعات علمی فراوانی انجام شده‌است.

قنداق نوزاد چه انواعی دارد؟

شکل قنداق از گذشته تا زمان حال بسیار متحول شده‌است. در قدیم قنداق پارچه ساده‌ای بود که باید با شیوه صحیح بسته می‌شد. این روزها شرکت‌های مختلف قنداق‌های جدید را طراحی کرده‌اند. بستن این قنداق‌ها آسان است. به طور کلی دو مدل قنداق در بازار سیسمونی موجود است.

قنداق سنتی

قنداق سنتی پارچه‌های ساده‌ای است که دور آن دوخته شده و توسط مراقب نوزاد باید به شکل صحیح بسته شوند. استفاده از قنداق سنتی ممکن است باعث شود بازوهای کودک روی سینه قرار بگیرد.

قنداق سنتی

در این حالت کودک ممکن است احساس مطلوبی نداشته باشد. اگر قصد دارید نوزاد خود را در خانه قنداق کنید، باید دستورالعملی را دنبال کنید که بهداشتی باشد و سلامت نوزاد به خطر نیفتد. در مقاله آموزش قنداق نوزاد کودکو می‌توانید این روش را یاد بگیرید.

قنداق فرنگی

طرح جدید قنداق کار مراقب نوزاد را راحت‌تر کرده و البته به همین دلیل ایمنی بیشتری دارد. این قنداق در واقع شبیه کیسه خواب است و تنها کافی است که نوزاد را در آن قرار دهید و چسب، دکمه یا زیپ آن را ببندید. در پاسخ به این سوال که قنداق فرنگی چیست می‌توانیم بگوییم قنداق فرنگی یا قنداق‌های جدید طراحی ارگونومیک و کاربردی از قنداق سنتی هستند.

قنداق فرنگی
قنداق فرنگی وضعیت کودک را در رحم تکرار می‌کند. نوزاد می‌تواند به صورت طبیعی دست‌ها را کمی تکان دهد و خود را آرام کند. بنابراین خواب آرام‌تری را تجربه می‌کند. یکی از این محصولات قنداق فرنگی کوکونابی‌بی رد‌کسل است که داخل آن جیب کوچکی برای قرار دادن دست نوزاد دارد تا دست‌ها کنار بدن قرار بگیرد و مانع از حرکات غیر ارادی نوزاد بشود.

قنداق سنتی بهتر است یا قنداق فرنگی جدید؟

انجمن ارتوپدی اطفال آمریکای شمالی، با بخش AAP در ارتوپدی، «قنداق کردن سالم پا» را ترویج می‌کند که به پاهای کودک اجازه می‌دهد تا به سمت بالا و بیرون خم شوند. برای کاهش احتمال دیسپلازی هیپ، از تکنیک‌های قنداق کردن سالم استفاده کنید. هنگام قنداق کردن اطمینان حاصل کنید که پاهای کودک به جای اینکه مستقیم به سمت پایین بیفتند، در موقعیت طبیعی قرار بگیرند. (مانند پاهای قورباغه). قنداق فرنگی چون روش بستن راحت‌تری دارد، احتمال بستن نادرست قنداق به صفر می‌رسد. در قنداق فرنگی بازو و پاهای نوزاد امکان حرکت آزادانه را دارند. اگر می‌خواهید از قنداق سنتی استفاده کنید باید اطمینان کامل داشته باشید که آن را به اندازه کافی محکم اما نه شل می‌بندید و البته طرز صحیح بستن آن را هم بلد هستید.

آیا امکان دارد قنداق فرنگی به نوزاد آسیب بزند؟

مطالعه‌ای در سال 2007 نشان داد که قنداق کردن در چند روز اول پس از تولد، چون از تماس پوست با پوست نوزاد در طول شیردهی جلوگیری می‌‌کند، ممکن است منجر به تأخیر در شیردهی شود. پس برای قنداق کردن نوزاد در روزهای اول پس از تولد عجله نکنید. در روزها و هفته‌های آینده زمان زیادی برای قنداق کردن نوزاد دارید پس عجله نکنید. همچنین برای بهره‌مندی از فواید قنداق کردن نوزاد از قنداق‌های سنگین استفاده نکنید. قنداق سنگین فشار زیادی به سینه و ریه‌های کودک وارد می‌کند.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره اینکه قنداق چیست و مزایا و معایب قنداق نوزاد کدام اند صحبت کردیم. حالا می‌دانیم که اگر قنداق فرنگی به طور صحیح و ایمن استفاده شود فواید بسیاری دارد. هنگام قنداق کردن باید همیشه کودک خود را به پشت بخوابانید. هرگز نوزاد قنداق شده را به جلو یا پهلو نخوابانید. ما تا وقتی می‌توانیم از این تکنیک استفاده کنیم که نوزاد هنوز به مرحله چرخش به پهلو نرسیده باشد. پس از این مرحله از قنداق استفاده نکنید چون یادگیری آرام کردن خود هم نقطه عطفی است که همه نوزادان باید به آن برسند. در مقالات بعد درباره این موضوع بیشتر برایتان می‌گوییم.

منابع:

https://www.nct.org.uk/baby-toddler/slings-and-swaddling/swaddling-baby-benefits-risks-and-seven-safety-tips

6 دیدگاه

  1. هانیه در

    قنداق کردن نوزاد یک تجربه خوب برای والدین و نوزادان است. این کار به نوزاد کمک می‌کند تا سالم‌تر رشد کند، ارتباط نزدیکتری با والدین برقرار کند و مادران بتوانند بعد از زایمان استراحت کنند.

  2. مبینا در

    قنداق کردن نوزاد می‌تواند مزایایی مانند بهبود خواب و کاهش گریه داشته باشد، اما باید به درستی انجام شود تا خطرات احتمالی آن را کاهش دهد.

  3. نیاز در

    قنداق کردن برای همه نوزادان مناسب نیست. اگر نوزاد شما نارس است یا دارای مشکلات تنفسی یا مفصلی است، باید با پزشک خود در مورد اینکه آیا قنداق کردن برای او بی خطر است یا خیر، صحبت کنید.

  4. زیبا در

    من فکر میکنم قنداق کردن میتونه یک تجربه مفید برای نوزاد و والدین باشه، اما مهمه که قبل از استفاده از اون با پزشک یا متخصص اطفال مشورت کنید.

  5. ویدا در

    قنداق کردن می‌تواند به کاهش نفخ شکم و کولیک نوزاد کمک کند. البته، باید توجه داشته باشید که قنداق کردن باید به درستی انجام شود تا خطر خفگی نوزاد کاهش پیدا کند. همچنین، قنداق نوزاد نباید بیش از حد محکم بسته شود و باید بین قفسه سینه و پتو، دو تا سه انگشت فضای وجود داشته باشد. همچنین، پتو باید طوری بسته شود که کودک راحت بتواند پاهای خود را حرکت بده.

  6. رقیه جابری در

    من پرستار بچه ام. خیلی ها فکر میکنن قنداق کردن به بچه آسیب میزنه در حالی که اگه درست بسته بشه نه تنها هیچ مشکلی نداره بلکه باعث میشه نوزاد خوب بخوابه.

نظر بگذارید