کریر چیست؟ فواید، کاربرد و نحوه استفاده از کریر نوزاد چیست؟

کریر نوزاد چیست و چه کاربردها و فوایدی دارد؟

هنگام خرید سیسمونی برای نوزاد اسم کریر را زیاد می‌شنوید. کریر چیست و اصلا خرید کریر نوزاد ضروری است؟ کاربرد کریر نوزاد چیست؟ اگر در پروسه خرید لوازم نوزاد هستید و برای خریدن کریر بچه مردد هستید یا تصمیم به خرید دارید ولی برای انتخاب مدل کریر بچه اطلاعات کافی ندارید این مقاله را بخوانید.

کریر نوزاد چیست؟

کریر یک گهواره کوچک و قابل حمل است که نوزاد را داخل آن قرار می‌دهند. معمولا کریر تا سن ۶ ماهگی استفاده می‌شود که این موضوع دو دلیل دارد. اول اینکه بعد از ۶ ماهگی کودک سنگین می شود و در نتیجه حمل او دشوار می‌گردد. دوم اینکه خود کودک بعد از ۶ ماهگی از خوابیدن در فضای کوچک کریر خسته می‌شود.

کاربرد کریر چیست؟

کریر چیست

نوزادان معمولا در دو یا سه ماه اول زندگی نمی‌توانند سر و گردن خود را کنترل کنند. بنابراین هنگام بغل گرفتن و راه بردن نوزاد باید از سر و گردن او کاملا محافظت کنیم. به همین دلیل استفاده از صندلی ماشین نوزاد و کریر برای حمل و نقل نوزادان ایمن‌ترین روش جابه‌جایی است.

به نقل از سایت Johns Hopkins Medicine:

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، صندلی‌های ماشین کودک، خطر مرگ را برای نوزادان تا 71 درصد و برای کودکان نوپای کمتر از 4 سال تا 54 درصد کاهش می‌دهند.

متن اصلی:

According to the CDC, car seats reduce the risk of death by 71% for infants and 54% for toddlers less than 4 years old.

یک کریر استاندارد در هر سه حالت استفاده، به عنوان استراحت‌گاه یا صندلی ماشین نوزاد یا وقتی روی کالسکه نصب می‌شود، شیب مناسب بدن نوزاد را دارد و در عین حال از سر و بدن نوزاد حمایت می‌کند.

برای مثال کریر پگ پرگو مدل Viaggio قابلیت تنظیم تکیه‌گاه سر و کمربند ایمنی به طور همزمان و در 5 موقعیت مختلف دارد. همچنین این کریر مجهز به سیستم حفاظت جانبی برای حفاظت کودک در مقابل ضربه‌های احتمالی از اطراف است.

چرا به صندلی ماشین نوزاد کریر هم می‌گویند؟

صندلی ماشین نوزاد از دو قسمت کریر نوزاد و پایه تشکیل شده است. کریر نوزاد را می‌توان به راحتی از پایه جدا کرد. صندلی‌ مخصوص نوزادان زمانی که در ماشین استفاده نمی‌شود، به‌عنوان کریر یا راکر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر صندلی‌های ماشین نوزاد به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان آن‌ها را به پایه‌هایی غیر از خود متصل کرد. یعنی اگر ماشین خود را تغییر دادید به راحتی می‌توانید کریر یا صندلی ماشین نوزاد را در ماشین جدید هم نصب کنید.

در بخش کریر نوزاد فروشگاه کودکو می‌توانید انواع مختلف کریر را بر حسب نیاز خود ببینید و انتخاب کنید. تا اینجا با اینکه کریر چیست آشنا شدیم و متوجه شدیم چرا به صندلی ماشین کودک کریر می‌گویند. در بخش بعدی با کریر سه‌کاره آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

کریر بخریم یا صندلی ماشین ترکیبی؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که وقتی خرید صندلی ترکیبی یا قابل تبدیل اقتصادی‌تر است پس چرا کریر نوزاد بخرم؟ کاربرد کریر نوزاد چیست؟ حرف شما درست است! صندلی ماشین ترکیبی اقتصادی‌تر است. اما  به دلایلی که در ادامه ذکر می‌کنیم بهتر است اگر امکان مالی دارید،از صرفه اقتصادی چشم بپوشید و کریر نوزادی را خریداری کنید:

  • صندلی نوزاد یا کریر برای نوزادان از بدو تولد تا یک‌سالگی طراحی شده‌است و اجزای آن مثل کمربند آن ایمنی کامل‌تری نسبت به صندلی ترکیبی دارد. ویژگی‌هایی مانند مهار پنج نقطه‌ای، سیستم ضامن، حفاظت از ضربه جانبی در صندلی‌های ماشین نوزاد در طراحی کریر بچه در نظر گرفته می‌شود و محافظت عالی از نوزاد می‌کنند.
  • صندلی‌های ماشین نوزاد یا کریر بچه زاویه خواب قابل تنظیم دارند و بعضی از مدل‌های آن کاملا می‌خوابند. این قابلیت برای نوزادان زیر شش ماه که هنوز نمی‌توانند کاملا مستقل بنشینند بسیار کاربردی است. در حالیکه صندلی‌های ترکیبی فضای بیشتری اشغال می‌کنند و مثل کریر قابل حمل نیستند. این صندلی‌ها فقط داخل ماشین قابل استفاده هستند.
  • کریر کوچک و سبک و قابل حمل است. نومادران و نوپدران می‌دانند که خواباندن نوزاد در سنین پایین چقدر سخت است. وقتی نوزاد در حالت خواب است بدیهی است که عاملی نباید مزاحم خواب نوزاد شود. با وجود کریر، زمانی که کودک داخل ماشین خواب است می‌توان کریر را جدا کرد و بدون اینکه در خواب کودک اختلالی ایجاد شود، نوزاد را به بیرون از ماشین منتقل کرد. همچنین وقتی برای گردش با کالسکه بیرون رفته‌اید کریر را راحت از کالسکه جدا می‌کنید و کودک خواب را داخل خانه می‌برید.
  • کریر بچه معمولا دسته‌ای دارد که برای حمل کار را آسان می‌کند.
  • کریر نسبت به صندلی ماشین ترکیبی فضای کمتری می‌گیرد و کوچک‌تر است. نوزادان باید در زاویه ۳۰ تا ۴۵ درجه قرار بگیرند تا به راحتی فضای تنفس داشته باشند. این موقعیت توسط کریر به‌وجود می‌آید. صندلی ترکیبی در این زاویه ممکن است فضا را محدود کنند و رانندگی برای راننده دشوار بشود.

با وجود این توضیحات، اگر قصد خرید صندلی ماشین ترکیبی را دارید می‌توانید به صفحه مربوطه در سایت کودکو مراجعه کنید.

کریر سه کاره چیست؟

نصب کریر نوزاد روی کالسکه

درباره این موضوع که کاربرد کریر نوزاد چیست صحبت کردیم اما بعضی مدل‌های کریر نوزادی چند کاربرد مختلف دارند و کریر سه‌کاره هستند. در این بخش با کریر سه‌کاره آشنا می‌شویم.

کریر طراحی شبیه به گهواره کوچک دارد که به آرامی می‌توانید آن را تکان دهید. یک کریر با کیفیت، سبک است و به راحتی قابل جابه‌جایی است. پس در منزل یا پیک‌نیک می‌توانید برای اوقات استراحت نوزاد از کریر استفاده کنید. کریر قابلیت نصب در ماشین به عنوان صندلی ماشین نوزاد را دارد و این کاربرد دوم آن است.

بعضی از مدل‌های کریر را با استفاده از آداپتورها، می توان روی قاب کالسکه هم نصب کرد. نصب روی کالسکه کاربرد سوم کریر است و در این صورت شما یک کریر سه‌کاره خوهید داشت.

از این کریر وقتی به عنوان صندلی در داخل خودرو استفاده نمی‌شود، می‌توان در خانه یا روی کالسکه در حالت خوابیده با پشت کاملاً تخت استفاده کرد. بدین‌ترتیب کودک شما می‌تواند بدون هیچگونه خطر آسیب به گردن و پشت که ناشی از نشستن طولانی است به استراحت خود ادامه دهد.

کریر تا چند ماهگی استفاده می‌شود؟

فایده کریر یا صندلی نوزاد چیست؟

مدل‌های مختلف کریر یا صندلی ماشین نوزاد معمولاً محدودیت وزنی بین 13تا 15 کیلوگرم دارند (دفترچه راهنمای خود را بررسی کنید). هنگامی که کودک شما به حد مجاز وزن یا قد برای صندلی کودک خود رسید دیگر مجاز به نشستن در کریر نیست.

البته در حالت کلی یک صندلی ماشین نوزاد بسته به سرعت رشد کودک و اندازه صندلی ماشین می تواند شش تا 24 ماه استفاده شود اما برای اکثر نوزادان تا سن حدود 12 ماهگی قابل استفاده‌ است. هنگامی که فرزند شما به حداکثر وزن یا قد برای صندلی رسید، وقت آن است که کریر نوزاد را به نوع دیگری از صندلی ماشین که برای نوزادان بزرگتر و کودکان نوپا طراحی شده است تغییر دهید.

برترین کریرها در بازار ایران کدام اند؟

به طور کلی بهترین کریرهای موجود در ایران عبارت اند از:

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت سیسمونی نوزاد کودکو درباره این موضوع که کریر نوزاد چیست و کاربرد کریر چیست صحبت کردیم. حالا که می‌دانیم کریر یعنی چه و تصمیم به خرید داریم باید یک نکته مهم را در نظر بگیریم. نکته مهم در خرید کریر کودک این است که نومادران و نو پدران با توجه به نیاز شخصی خود مدل کریر را انتخاب کنند.

در نظر گرفتن مواردی مثل اینکه از ماشین شخصی استفاده می‌کنید، از کالسکه نوزاد برای رفت‌و‌آمد استفاده می‌کنید، در خرید کریر نوزاد اثرگذار است. پس از بررسی این موارد و با توجه به بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید می‌توانید انتخاب مناسبی برای خرید کریر بچه داشته باشید.


مقالات مرتبط:

11 دیدگاه

  1. هنگامه در

    بعضی مواقع بچه‌م داخل کریر مدام جابجا می‌شه و یه جا نمی‌مونه برای همین مجبور می‌شیم که بغلش کنیم یا مدام باهاش بازی کنیم تا خسته بشه و بخوابه. ولی تو ماشین خیلی کاربردیه، همونجا می‌مونه و خوابش می‌بره.

  2. فاطمه در

    انتخاب کریر مناسب برای نوزادمون یک تصمیم بسیار مهمه تا بتونیم راحتی و ایمنی فرزندمون رو تضمین کنیم. این تصمیم فقط به مسئله راحتی محدود نمیشه، بلکه به ایجاد ارتباط نزدیکتری با کوچکترین عضو خانوادمون کمک میکنه چون نوزادمون رو نزدیک قلبمون می‌نگه‌داریم. در فرآیند انتخاب کریر باید به عواملی مثل راحتی، دوام و سهولت استفاده توجه کنیم. می‌خوایم که نوزادمون حس کنه که در امان و راحتیه در حالی که ما همزمان آزادانه می‌تونیم حرکت کنیم. این تصمیم نشون‌دهنده تعهد والدینی ما به ارائه بهترین مراقبت و عشق به فرزندمونه و یک گام هیجان‌انگیز در مسیر والدینی مون.

  3. غزل در

    انتخاب کریر مناسب برای نوزادمون تصمیم مهمیه. این تصمیم به ما کمک می‌کنه تا راحتی و ایمنی فرزندمون رو تضمین کنیم و ارتباط نزدیکی با او بسازیم. در این فرآیند، باید به عواملی مثل راحتی و سهولت استفاده از کریر توجه کنیم. این نشون‌دهنده تعهد والدینی ما به ارائه بهترین مراقبت و عشق به فرزندمونه.

  4. سعیده در

    به نظرم کریر نوزاد می‌تونه به بهبود سلامت و رفاه نوزاد و همچنین به افزایش تعامل و ارتباط مادر و نوزاد کمک کنه.

  5. شیرین در

    من از کریر نوزاد برای حمل فرزندم وقتی که کوچک بود استفاده می کردم. من آن را برای پیاده روی، خرید، و حتی برای رفتن به پارک هم استفاده می کردم.

  6. اکرم در

    استفاده از کریر نوزاد یک ابزار ضروری برای والدین نوزادان است. کریر نوزاد می‌تواند به والدین کمک کند تا نوزاد خود را به راحتی در محیط خانه، محل کار یا در سفر حمل کنند.

  7. سحر در

    کریر حالتی شبیه به گهواره دارد و به نوزادان کمک می‌کند تا راحت‌تر بخوابند. این ویژگی کریر باعث شد بتوانم نوزادم را در هر مکانی به راحتی بخوابانم.

  8. مریم در

    به عنوان یه مادر، کریر نوزاد رو یکی از کاربردی‌ترین وسایل سیسمونی می‌دونم. کریر نه تنها برای حمل و نقل نوزاد در بیرون از منزل، بلکه برای خوابیدن، بازی کردن و حتی آرامش دادن به نوزاد در منزل هم کاربرد داره.

  9. مینا در

    اگه به تازگی صاحب فرزند شدید، حتما می‌دونید که نوزادان در دوران نوزادی نیاز به مراقبت و توجه زیادی دارن. یکی از دغدغه های اصلی والدین، حمل و نقل نوزادان هستش. به نظرم کریر یکی از وسایلیه که می‌تونه این کار رو برامون آسون کنه.

  10. شیدا جون در

    مرسی از توضیحاتتون. واقعیتش قیمت کریر رو که دیدم پشیمون شدم. خیلی همه چیز گرونه.

نظر بگذارید