آغوشی چیست؟ مزایا و معایب آغوشی نوزاد - مجله‌ی کودکو

آغوشی چیست؟ مزایا و معایب آغوشی نوزاد

آغوشی چیست و چه مزایایی دارد؟ آیا خرید آغوشی برای نوزاد ضروری است؟ آغوشی نوزاد یکی از راحت‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای حمل کودک شما است! بسیاری از والدین درباره امنیت استفاده از آغوشی سوال دارند. در این مقاله از فروشگاه سیسمونی کودکو به بررسی انواع آغوشی، مزایای استفاده از آن و معرفی مدل‌های استاندارد این محصول می‌پردازیم.

آغوشی چیست؟

آغوشی نوزاد نوعی وسیله برای حمل نوزاد بر روی سینه یا پشت والدین و مراقبان است. این محصول به مراقب کودک اجازه می‌دهد دست‌های خود را آزاد نگه دارند و در عین حال راحتی و حمایت از کودک را فراهم کند.

آغوشی نوزاد از چند ماهگی قابل استفاده است؟

شما می‌توانید از زمان تولد نوزاد تا حدود 2 سالگی که فرزندتان شروع به راه رفتن کند از آغوشی استفاده کنید. با توجه به اینکه نوزادان قادر به کنترل سر و گردن خود نیستند بهتر است از آغوشی هایی که محافظ سر و گردن دارند استفاده کنید.

مزایای استفاده از آغوشی چیست؟

پاسخ به این سوال که مزایای استفاده از آغوشی نوزاد چیست، تا حدودی می‌تواند ذهنیت شمارا به این محصول شکل دهد. وقتی از آغوشی نوزاد استفاده می‌کنید، کودک همیشه به شما نزدیک است، درحالیکه دستان شما آزاد است. این ویژگی فایده‌های زیادی دارد که به آن می‌پردازیم:

نکات مثبت استفاده از آغوشی از نظر فیزیکی

  • بازوهای شما از نگاه داشتن طولانی مدت کودک خسته نمی‌شود.
  •  قرار دادن کودک در آغوشی از صاف شدن پشت سر کودک جلوگیری می‌کند.
  •  استفاده از آغوشی ریسک سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یا SIDS را کاهش می‌دهد.
  • با نگاه کردن به چهره‌ها و اتفاقات دور و بر بستری برای تعامل بیشتر کودک با محیط فراهم می‌شود.
  • برخلاف کالسکه، کودکی که در آغوشی است، دود اگزوز ماشین را در هوا استنشاق نمی‌کند.
  • وقتی انتخاب شما هل دادن کالسکه در سفر یا پیک‌نیک نیست. آغوشی نوزاد به کارتان می‌آید.
  • در مکان‌های شلوغ، حرکت کردن با آغوشی نسبت به استفاده از کالسکه آسان‌تر است.

نکات مثبت استفاده از آغوشی از نظر روانی

استفاده از آغوشی نوزاد

  •  نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد، نوزادانی که در روز ۴ ساعت در آغوش گرفته می‌شوند، به طور کلی کمتر گریه می‌کنند.
  •  با نزدیکی قلب والد و نوزاد بهم، مقدار اکسی‌توسین (هورمون عشق) در بدن افزایش پیدا می‌کند. این موضوع به کاهش اضطراب و افسردگی پس از زایمان کمک می‌کند.
  •  زمانی که سرتان شلوغ است، مجبور نیستید به خاطر بغل کردن کودک، کارها را به تعویق بیاندازید.

معایب استفاده از آغوشی چیست؟

استفاده از آغوشی نوزاد می تواند معایبی داشته باشد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

  •  درست مانند حمل یک کوله پشتی، استفاده از آغوشی نوزاد اگر طراحی استانداردی نداشته باشد، می‌تواند به کمر و عضلات والدین فشار وارد کند.
  •  قرار گرفتن نادرست گردن نوزاد در این محصول می‌تواند باعث شود که گردن او به سمت پایین متمایل شود. گردن نوزادان به اندازه کافی قوی نیست که بتواند سر آنها را نگه دارد. این اتفاق خطرناک است.

آموزش بستن آغوشی

برای قرار دادن صحیح نوزاد در آغوشی و اطمینان از ایمنی او، این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

  1. کودک را روی سینه خود قرار دهید. سر کودک باید در ارتفاعی باشد که بتوانید به راحتی بالای سر او را ببوسید.
  2. آغوشی را بلند کنید و پشت کودک بالا بیاورید و مطمئن شوید که کمر او کاملاً حمایت می‌شود.
  3. هنگامی که آغوشی در موقعیت خود قرار گرفت، کمربندهای شانه را روی شانه های خود قرار دهید.
  4. مطمئن شوید که کمربندها پیچ خورده نیستند و تنظیم طول آن مناسب است.
  5. دقت کنید که صورت کودک قابل مشاهده است و توسط هیچ پارچه ای پوشانده نشده است. چانه کودک باید از قفسه سینه خارج باشد و به راحتی نفس بکشد. آغوشی باید از پشت کودک حمایت کند و یک تناسب ایمن و راحت ایجاد کند.
  6. مهم است که توجه داشته باشید که آغوشی‌های مختلف ممکن است دستورالعمل‌های خاصی برای موقعیت مناسب داشته باشند، بنابراین توصیه می‌شود برای مدل آغوشی خاص خود از دستورالعمل سازنده استفاده کنید.

برای یادگیری بستن آغوشی برندهای مختلف می‌توانید مقاله “طریقه بستن آغوشی” را مطالعه کنید.

شرایط استفاده از آغوشی نوزاد

آغوشی‌های مختلفی برای نوزادان با وزن‌های مختلف تولید می‌شوند که بین برندها و مدل‌های مختلف متفاوت است. به‌طور متوسط، وزن نوزادان در هنگام تولد حدود دو و نیم تا سه و نیم کیلو است. در ۱۲ ماه آینده به آرامی ۵ تا ۷ کیلو وزن اضافه می کند. اکثر آغوشی‌های نوزاد برای حمایت از نوزادان با وزن ۳ تا ۱۸ کیلوگرم را حمایت می‌کند.
بنابراین اکثر آغوشی‌های استاندارد نوزاد می‌توانند به راحتی از کودکی که تا حدود ۴ سال هم دارد حمایت کنند. با این حال، اکثر والدین نهایتا تا ۲ سالگی فرزند را در آغوشی می‌گذارند چون کودکان دیگر قادر هستند در این سن خوب راه بروند.
همچنین نوزاد تازه متولد شده تا ۵ ماهگی علاقه بیشتری به خوابیدن در نزدیکی شما دارد، بنابراین مهم است که آغوشی که انتخاب می کنید به اندازه کافی راحت باشد تا بتواند در آن بخوابد.

چه زمانی می‌توانم نوزادم را رو به بیرون حمل کنم؟

متخصصین توصیه می‌کنند تا قبل از ۶ ماهگی کودک خود را به سمت خود حمل کنید تا بتواند سر خود را روی سینه شما بگذارد و راحت بخوابد و به ضربان قلب شما گوش دهد و پوست شما را در برابر او احساس کند.
زمانی که کودک شما به ۶ ماهگی می‌رسد، ماهیچه‌های گردن قوی پیدا کرده و شروع به نشان دادن علاقه به دنیای اطراف خود کرده است. این بهترین زمان برای شروع به حمل آنها به سمت بیرون است، دیگر کودک می‌تواند سر خود را بالا نگه دارد و از تماشای اطراف خود در رنگ‌ها و حرکات مختلف لذت ببرند.

انواع آغوشی نوزاد

در بخش‌های قبلی درباره اینکه آغوشی چیست صحبت کردیم، در ادامه به انواع مختلف آن می‌پردازیم.

آغوشی کلاسیک

آغوشی کلاسیک نوزاد

آغوشی کلاسیک نرم است و بالشتکی دارد که از سر و گردن و لگن کودک به خوبی حمایت می‌کند. این آغوشی را معمولا جلوی بدن می‌بندند اما مدل‌های کوله‌پشتی آن نیز در بازار وجود دارد. این مدل دارای سگک یا تسمه‌هایی است که قابل تنظیم است.

آغوشی قنداقی (Wraps )

این مدل آغوشی در واقع یک پارچه‌ی بلند و مستطیلی شکل است که شما آن را دور خودتان و نوزاد می‌پیچید تا تبدیل به آغوشی شود.

آغوشی قنداقی نوزاد

آغوشی‌های قنداقی دارای طول‌های مختلفی هستند. به همین علت هم برای کودکان در سایزهای مختلف قابل شخصی‌سازی‌اند. این مدل آغوشی در دو جنس‌کشی از نخ و کتان یا پشم تواید می‌شود. آغوشی قنداقی چون قابل‌تبدیل به سایز مختلف است برای نوزادان با جثه بزرگ‌تر مناسب‌ است.

آغوشی حلقه‌ای

آغوشی حلقه‌ای نوزاد

این آغوشی از جنس پارچه نخی یا کتان و غیرکشی است و معمولا روی شانه محکم می‌شود. یک سمت پارچه وارد حلقه می‌شود و گره می‌خورد. این مدل آغوشی سبک است و شیردهی با آن راحت‌تر از مدل‌های دیگر است.

بهترین آغوشی برای نوزاد

هر نوع آغوشی مزایا و معایب خاص خود را دارد و انتخاب اینکه از کدام مدل استفاده شود به ترجیح شخصی، سن کودک و فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده در حین استفاده از آن بستگی دارد. شاید برای شما هم سوال است که بهترین مدل آغوشی نوزاد چیست؟
بهترین آغوشی برای نوزاد کاربردی‌ترین محصول با توجه به نیاز خانواده است. در ادامه ویژگی‌های یک آغوشی استاندارد و کاربردی را معرفی می‌کنیم.

طراحی ارگونومیک یا متناسب با فیزیک والد و کودک

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید اگر طراحی محصول ارگونومیک باشد پاهای کودک به شکل قورباغه‌ای در سمت راست قرار می‌گیرد و مانند تصویر چپ آویزان قرار نمی‌گیرد. بنابراین کودک دچار مشکلات ران و لگن مثل دیسپلازی نمی‌شود.

آغوشی نوزاد از چند ماهگی
هنگامی که پاهای کودک به پهلوها آویزان بماند، در هر سنی از تولد تا ۳ سالگی، می‌تواند مشکلات دائمی برای لگن ایجاد کند، به خصوص اگر کودک برای مدت طولانی در همان وضعیت باقی بماند.

آغوشی استاندارد از پاها پشتیبانی می‌کند و نه فقط از کمر والدین. در چنین مواردی، فشار از باسن برداشته می‌شود و پاها از حمایت مناسب برخوردار می شوند. پاها آویزان نمی‌شوند بلکه باز و تکیه‌گاه هستند. لگن پایدارتر است و نیازی به تحمل فشار کل بدن ندارد، بنابراین باعث می شود کودک احساس راحتی بیشتری کند.  پس به دنبال آغوشی نوزاد با استاندارد اروپایی EN 13209-2:2005 یا استاندارد ایالات متحده ASTM F2236-08 باشید. آغوشی داینامیک مینیمانکی را می‌توانید در بخش آغوشی فروشگاه کودکو ببینید. محصولات این برند مطابق استاندارد اروپا است.

انتخاب‌راحت‌ترین آغوشی

برای بستن آغوشی های قنداقی باید چند مرحله را طی کنید. اما شاید استفاده از آغوشی های حلقه ای و مدل هایی که کمربند دارند، آسان تر باشد.

بهترین آغوشی کودک

اما در عین حال می‌توانید آغوشی قنداقی یا حلقه ای را داخل کیف لوازم کودک بگذارید ولی مدل‌های دیگر آغوشی جاگیرتر هستند. اگر قصد دارید ساعت‌های طولانی از آغوشی استفاده کنید بهتر است بندهای شانه آن لایه داشته باشد و یک بند هم دور کمر بسته شود.

انتخاب سایز و بهترین مدل آغوشی

اگر دنبال آغوشی هستید که تا وقتی کودک نوپاست هم قابل استفاده باشد، باید محصولی را انتخاب کنید که تحمل وزن بالاتر دارد و رو به جلو هم قابل استفاده باشد. فقط می‌خواهید برای دوران نوزادی از آن استفاده کنید؟ به دنبال محصولی باشید که برای نوزاد نرمی و راحتی فراهم کند. از حداقل ۵ ماهگی به بعد نوزاد دوست دارد محیط بیرون را با کنجکاوری ببیند و بررسی کند. پس مناسب است که یک آغوشی داینامیک و چند حالته را انتخاب کنید که پس از مدتی بتوانید با رشد نوزاد آن را رو به بیرون ببندید.

 آغوشی نوزاد خارجی
آغوشی داینامیک مینیمانکی یک محصول چند حالته است. از این مدل آغوشی در ۴ وضعیت مختلف و تا سه سالگی کودک می‌توانید استفاده کنید. این محصول را در بخش آغوشی فروشگاه کودکو ببینید.

انتخاب بهترین آغوشی با توجه به آب و هوا

پارچه های سبک و پارچه های مشبک بهترین گزینه برای آب و هوای گرم هستند درحالی که پارچه های دارای بافت و سنگین تر همراه با لایی و پد برای آب و هوای سرد مناسبند.

قیمت و خرید آغوشی نوزاد از فروشگاه کودکو

کیفیت و اصالت کالا برای فروش آغوشی کودک از فاکتورهای مهم فروشگاه اینترنتی کودکو است. برندهای باکیفیتی چون مینی‌مانکی و کانورد در بخش آغوشی موجود هستند. با فیلتر ویژگی‌هایی که برای شما در انتخاب آغوشی مهم است، می‌توانید مناسب‌ترین محصول را انتخاب کنید.

سوالات متداول درباره آغوشی

آغوشی تا چه وزنی را تحمل می‌کند؟

آغوشی‌های مختلف برای سنین مختلف طراحی می‌شوند و از نوزادی تا حدود ۱۸ کیلو (معادل وزن یک کودک حدود ۴ سال) را حمایت می‌کنند.

آغوشی نوزاد تا چند ماهگی قابل استفاده است؟

شما می‌توانید تا 2 سالگی، یعنی زمانی که فرزندتان شروع به راه رفتن کند، از آغوشی استفاده کنید. البته آغوشی تا 18 کیلوگرم را می‌تواند تحمل کند که تقریبا معادل وزن یک کودک 4 ساله است.

جمع بندی آغوشی

در این مقاله از کودکو درباره اینکه آغوشی چیست و شرایط استفاده از آغوشی، انواع آن و ویژگی‌های آغوشی خوب و استاندارد صحبت کردیم. برای انتخاب بهترین آغوشی سن و سایز کودک را در نظر بگیرید تا بتوانید کاربردی‌ترین انتخاب را داشته‌باشید. همچنین طراحی ارگونومیک از مهم‌ترین فاکتورهای یک آغوشی مناسب است. با انتخاب یک برند استاندارد و با اصالت و خرید راحت و بی‌دردسر از گردش با کودک همراه آغوشی لذت ببرید!

منابع

https://www.johnlewis.com/buying-guides/baby-carrier-buying-guide

https://ergonomic-baby-carriers.com/blog/34_how-to-choose-the-right-baby-carrier-guide-an.html

https://www.madeformums.com/reviews/buyers-guide-to-baby-carriers/

3 دیدگاه

  1. سوگند میثمی در

    اگه مثل من سرتون خیلی شلوغه به فکر استفاده از آغوشی باشین. اینطوری هم به کارهاتون میرسین و هم به بچه نازنینتون.

  2. یاسی در

    من یکم گودی کمر دارم و تو حرکت یا حالت ایستاده برام سخته که بخوام از آغوشی استفاده کنم. همسرم بهم کمک می کنه. در کل هم برای من و همسرم وقتی می بینیم فرزندمون خیلی راحت خوابیده، حس خیلی خوبیه.

  3. شهلا در

    استفاده از آغوشی یک فرصت دلنشین برای برقراری ارتباط عاطفی با کودکان است. این عمل به کودکان امکان می‌دهد تا احساسات و انتقال عشق و اعتماد به آنها بپردازند. همچنین، این زمینه ایمن و دلپذیر برای نمایش عشق و مهر و محبت به فرزندان عزیزمان است. این نه تنها به رشد روحی و اجتماعی آنها کمک می‌کند، بلکه از ترس و نگرانی کاسته و ارتباط نزدیک و معنی‌داری را تقویت می‌کند.

نظر بگذارید