ایده هایی برای شن بازی و ماسه بازی کودکان - مجله‌ی کودکو

ایده هایی برای شن بازی و ماسه بازی کودکان

شن هم یک اسباب بازی است! گاهی هرچه اسباب بازی ساده تر باشد، ‌کودک از آن بیشتر می آموزد. شن، اسباب بازی حسی بسیار مناسبی هست که به کودک کمک می کند حس لامسه و مهارت بازی او رشد کند و با بافت فوق العاده شن آشنا شود. شن بازی و ماسه بازی کودکان به آن ها کمک می کند که دنیا و داستان های خیالی خودشان را بسازند.

شن بازی و ماسه بازی کودکان

شن بازی و ماسه بازی کودکان

بهتر است که شن بازی و ماسه بازی کودکان سناریوی خاصی نداشته باشد و بازی آزاد باشد. کودکان باید احساس راحتی کنند تا سوال بپرسند و پاسخ بدهند. شما می توانید توانایی حل مساله و توجه به احساسات دیگران را در او تقویت کنید. می توانید چنین جمله هایی به او بگویید:
  • چطور میتونی درستش کنی؟
  • چه کار دیگه ای میتونی بکنی؟
  • اگر این کار رو بکنی چه اتفاقی می افته؟
  • درباره ی این چه فکری میکنی؟
  • چطور انجامش دادی؟
  • راه دیگه ای هم برای انجامش وجود داره؟

با پرسیدن اینگونه سوال ها، برایش چارچوبی مشخص می کنید که باعث می شود کودک بیشتر بیاموزد. برایش محیطی چالش برانگیز فراهم کنید. از او سوالات هدف دار بپرسید. شن بازی و ماسه بازی کودکان

ایده هایی برای شن بازی

شن بازی و ماسه بازی کودکان موقعیت های یادگیری بسیاری برای آن ها فراهم می کند. چون شن خیس و شن خشک متفاوت هستند، چه خوب است که به کودکتان فرصت بازی با هر دو نوع آن را بدهید. از قالب های شن بازی و حتی ظروف پلاستیکی خانه هم استفاده کنید تا مهارت کار با دست او تقویت شود. سطل و شن کش را هم فراموش نکنید. هنگام شن بازی می توانید شمارش، شناسایی شکل ها و مقایسه وزن و طول را بیاموزید. می توانید از ترازوی اسباب بازی استفاده کنید تا تفاوت های وزن را نشان دهید. این فعالیت ها باعث می شوند مهارت زبانی کودک قوی تر شود چون کلماتی مانند “سنگین تر از”،‌ “سبکتر از”، “خالی” و “پر” را به کار می برد.

ایده های بیشتر

دایناسور،‌ آدمک های اسباب بازی،‌ و حیوانات جنگل را به او معرفی کنید تا در بازی اش استفاده کند و خلاقیتش شکوفا شود. می توانید آن ها را در استخر شن بریزید و کودک آن ها را پیدا کند. کودکان از درست کردن شکل و طرح های مختلف روی شن خیس (شن جادویی) لذت می برند. اگر سایزهای مختلفی از شن کش داشته باشد،‌ می تواند با آن طرح های مختلفی روی شن بکشد. فرصتی برایش فراهم می شود تا حروف، اعداد،‌ شکل ها و طرح های مختلف را تمرین کند.

شن بازی و ماسه بازی کودکان

بازی مشارکتی

یکی از مهمترین جنبه های بازی با شن، ‌رشد اجتماعی کودک است. وقتی چند کودک با هم شن بازی کنند، تقسیم کردن، مذاکره و رعایت کردن نوبت را می آموزند. آن ها با هم بازی نقش آفرینی اجام می دهند و از تخیل شان استفاده می کنند. کودک علاوه بر اینکه بسیار سرگرم می شود و لذت می برد، مهارت های جدید هم می آموزد.

تاثیرات مثبت بازی با شن:

  • تقویت مهارت های حرکتی ریز
  • هماهنگی چشم و دست
  • رشد خلاقیت و قوه تخیل با ساختن داستان های مختلف
  • رشد حس لامسه
  • رشد زبانی—بازی کردن با ماسه فعالیتی اجتماعی است و به حرف زدن و گوش دادن نیاز دارد و دایره لغات کودک را بزرگتر می کند.

منبع: وب سایت فروشگاهی سیسمونی کودکو

1 دیدگاه

  1. فاطمه در

    بازی با شن یه فعالیت خیلی خوب برای بچه ها هستش. چون شن بازی کودکان باعث می شه قدرت خلاقیت شون افزایش پیدا کنه و به عنوان یه بازی سرگرم کننده انتخاب خیلی خوبی می تونه باشه.

نظر بگذارید