آموزش چند صبحانه مقوی و خوشمزه برای کودک - مجله‌ی کودکو

آموزش چند صبحانه مقوی و خوشمزه برای کودک

همیشه شنیده ایم که صبحانه مهم ترین وعده غذایی روز است اما ارزش صبحانه مقوی برای کودک درحال رشد و مغز او مهم تر نیز هست. مطالعات نشان داده اند که کودکانی که صبحانه می خورند، تمرکز و توجه و حافظه بهتری دارند. چرا؟ چون غذایِ جذب شده در بدن، به گلوکوز تبدیل شده که سوخت بدن و مغز را فراهم می کند. کودک با شکم خالی از خواب بیدار می شود و نیاز به تغذیه دارد. مغز کودک برای عملکرد مناسب به گلوکوز نیاز دارد و بدون گلوکوز برای فهم اطلاعات جدید با مشکل مواجه می شود و مطالب را خوب به یاد نمی آورد.

تحقیقات نشان داده است نخوردن صبحانه با عملکرد ضعیف در مدرسه، تاخیر،‌ تسلط کلامی کمتر و مشکلات رفتاری بیشتر با پدر و مادر و معلم مرتبط است. اما نوع صبحانه ای که می خورند هم مهم است. صبحانه ای که خیلی شیرین باشد باعث می شود سطح قند خونشان سریع بالا برود و ناگهان کاهش یابد. صبحانه سرشار از پروتئین و فیبر، قدرت و انرژی ثابت و طولانی تری می دهد. حتی خوردن مقدار کمی صبحانه هم از نخوردن آن بهتر است.

همچنین، عادت دادن کودک به صبحانه خوردن، راه را برای کسب عادت های سالم غذایی در بزرگسالی هموار می کند که خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، سرطان و بیماری قلبی را کاهش می دهد.

صبحانه مقوی برای کودک شامل چه چیزهایی می شود؟

صبحانه مقوی برای کودک ترکیبی از پروتئین، فیبر، کلسیم،‌ کمی چربی سالم و مقدار خیلی کمی قند است. اما مهم تر از این ها، خوردن صبحانه است. ایده های زیر به شما کمک می کنند صبحانه های مقوی و هیجان انگیزی درست کنید و مطمئن باشید که فرزندتان نیز از آن لذت می برد.

پارفه ی رنگین کمان

یک لایه ماست کم چرب و یک لایه از میوه ی مورد علاقه کودک را در ظرفی بریزید و چند لایه را به همین ترتیب ادامه دهید (میوه هایی مانند، موز، هلو، انبه یا آناناس). کمی گرانولا (یا جو پرک شده) روی آن بریزید تا کرانچی شود. می توانید به جای ماست از کمی پنیر خامه ای هم استفاده کنید. مطمئن باشید که این صبحانه رنگارنگ و جذاب بدغذاترین کودک را هم به هوس می اندازد. حتی می توانید در صورتی که کودکتان آلرژی ندارد مقداری بادام یا گردو خرد شده هم به آن اضافه کنید.

صبحانه مقوی برای کودک

فرفره توت فرنگی و پنیر خامه ای

پنیر خامه ای کم چرب را روی نان لواش یا تورتیلای سبوس دار بمالید. روی آن توت فرنگی بچینید. نان را مثل رولت به صورت لوله بپیچید و بعد برش دهید. حالا می بینید که برش های آن شبیه فرفره های رنگارنگ شده اند. می توانید با استفاده از پنیرخامه ای طعم دار آن را لذیذ تر کنید.

صبحانه مقوی برای کودک
بوریتو صبحانه

فلفل دلمه ای زرد، قرمز و سبز را خرد کنید و با یک تخم مرغ و کمی پنیر چدار یا موزارلا مخلوط کنید و سرخ کنید. حالا آن را روی نان پیتا یا لواش بگذارید و نان را دور آن بپیچید. می توانید تخم مرغ را با بوقلمون خرد شده جایگزین کنید.

صبحانه مقوی برای کودک
تخم مرغ و نان تست

وسط یک تکه نان تست را با لیوان یا قالب شیرینی خالی کنید. روی دو طرف نان را با کمی روغن زیتون یا کره چرب کنید. نان را در ماهیتابه داغ بگذارید و تخم مرغ را وسط آن بشکنید و صبر کنید تا دو طرف نان سرخ شود.

صبحانه مقوی برای کودک
کره بادام زمینی

کره بادام زمینی یکی از بهترین انتخاب ها برای صبحانه است اما فقط در صورتی که پزشک اجازه مصرف آن را به کودکتان داده باشد و کودک به آن آلرژی نداشته باشد. چرا کره بادام زمینی مفید است؟ کره بادام زمینی حاوی پروتئین و چربی اشباع نشده است و انرژی مورد نیاز کودک را فراهم می کند و می توانید آن را به شیوه های بسیار متنوعی سرو کنید؛ آن را روی نان سبوس دار یا پنکیک بمالید، روی آن کمی مربا، عسل، موز، کشمش یا حتی هویج رنده شده بگذارید و با چند برش سیب سرو کنید. می توانید از کره یا آجیل های دیگر هم استفاده کنید مثل ارده یا کره بادام.

ساندویچ تخم مرغ همزده

یک عدد تخم مرغ را با کمی شیر در کاسه ای مخلوط کنید. بعد آن را مثل نیمرو بپزید و در حین پخت هم بزنید تا تکه شود. آن را همراه با یک برش پنیر چدار، و یک تکه بوقلمون روی یک نان ساندویچی سبوس دار بگذارید.

صبحانه مقوی برای کودک
صبحانه در لیوان

صبح هایی که عجله دارید،‌ مخلوط صبحانه هایی که با شیر آماده می شوند، آسان، کاربردی و مغذی اند و حاوی پروتئین، کلسیم، و حتی فیبر هستند. اگر چند دقیقه زمان دارید،‌ یک موز و کمی توت فرنگی را با کمی ماست کم چرب و شیر در مخلوط کن بریزید تا اسموتی مغذی شما آماده شود. می توانید آن را با نی برای کودک سرو کنید. باز می توانید کمی بادام و یا گرانولا و یا جو پرک شده هم به این مخلوط اضافه کنید. همچنین می توانید اسموتی را شب قبل آماده کنید آن را در یخچال بگذارید و صبح روز بعد آن را دوباره در مخلوط کن مخلوط و میل کنید.

کره بادام زمینی،‌ عسل، هات داگ، یا تکه گوشت را نباید به کودک زیر یکسال بدهید. هات داگ حتما باید به اندازه کافی کوچک خرد شده باشد که خطر خفگی ایجاد نکند.
صبحانه مقوی برای کودک
منبع: کودکو

نظر بگذارید