بازی هایی برای افزایش توجه و حرف شنوی کودک - مجله‌ی کودکو

بازی هایی برای افزایش توجه و حرف شنوی کودک

حرف شنوی کودک

حرف شنوی کودک

انجام این 5 بازی کمک می کند که فرزندتان حرف شنوی و توجه بیشتری داشته باشد.

چرا او به حرفتان گوش نمی کند؟

مادری تعریف می کرد، وقتی پسرم 18 ماهه بود،‌ به مهدکودک فرزندم رفتم. بعضی از بچه ها شاید فقط یک سال از او بزرگ تر بودند اما به حرف های مربی و کارهایی که میگفت انجام دهند گوش می کردند. ولی فرزند من اینطور نبود و کارهایی را که از او می خواستم، درست انجام نمی داد.

مثلا وقتی از او می خواستم غذا را از کاسه به ظرف دیگری بریزد،‌ آن را هرجای دیگری جز همان ظرف می ریخت.

طبق گفته ی متخصصان، کودکان نوپا ممکن است همچنان برای تمرکز روی گفته ی شما و پیروی از دستورات مشکل داشته باشند. آن ها نمی توانند به اندازه کودکان بزرگتر روی چیزی تمرکز کنند. چون بعد از چند دقیقه به سوی ماجراجویی دیگری می روند. به عبارت دیگر،‌ برای یک کودک 15 ماه کاملا طبیعی است که وسط کتاب خواندن با شما بایستد و گشتی در اتاق بزند.

او در حال برداشتن نخستین قدم ها در راستای شخصیت مستقل و تقویت استقلال خودش است. یعنی شاید به همین دلیل،‌ کاری دقیقا برخلاف آنچه شما خواسته اید انجام دهد.

در اینجا بازی هایی را به شما پیشنهاد میدهیم که به تمرکز و حرف شنوی بیشتر کودکتان کمک می کند.

حرف شنوی کودک

یک عروسک را به مهمانی دعوت کنید

عروسک نمایشی جذابیتی دارد که توجه کودک را جلب می کند، حتی اگر این عروسک را با یک جوراب درست کرده باشید. با صدای عروسکی کارهای مختلفی را از کودک بخواهید: بگویید دست بزند، بچرخد،‌ یا اسباب بازی هایش را از روی زمین جمع کند.

این بازی چه کمکی می کند: شاید اگر خود شما از او بخواهید که عروسک هایش را از روی زمین جمع کند، این کار را انجام ندهد،‌ ولی وقتی آقا شیرِ از او بخواهد، ‌برایش جالب می شود. چرا؟ این کار دیگر برایش گوش دادن به حرف مامان نیست و بدون اینکه تهدید برای استقلالش محسوب شود، این کار را انجام می دهد. وقتی عروسک را به او معرفی می کنید،‌ او فکر می کند که دوست جدیدی پیدا کرده و احتمالا حرف دوست جدیدش را بهتر گوش می کند.

حرف شنوی کودک

به دنبال گنج بروید

هیچ چیزی برای یک کودک هیجان انگیزتر از جستجوی جایزه ی مخفی نیست. حتی اگر این “گنج” عروسک پولیشی خودش باشد. یک اسباب بازی یا خوراکی را در جایی که پیچیده نباشد مانند پشت مبل قایم کنید. حالا او را راهنمایی کنید تا آن را پیدا کند. مثلا “ زیرصندلی قرمز رو ببین!”

این بازی چه کمکی می کند: هرچند او با این بازی می آموزد که به حرف شما گوش دهد، ماهیچه های مغزش هم تقویت می شوند. حتما متوجه خواهید شد که بازی کردن کودک تان در یک سالگی و دوسالگی چه تفاوتی می کند، پس وقتی بزرگتر شد، قدرت تمرکز و یادآوری او را با راهنمایی های دو مرحله ای یا حتی سه مرحله ای تقویت کنید مثلا “به اتاق خواب برو و توپ آبی را پیدا کن”.

حرف شنوی کودک

بازی تقلید

صدایی را انتخاب کنید که منبع آن کنار شما نباشد، مثلا صدای سگی که از خانه ی همسایه می آید. توجهش را جلب کنید و بگویید “گوش کن! صدای پارس کردن سگ را می شنوی؟” بعد آرام و ساکت باشید تا به او نشان دهید که چگونه با دقت گوش کند و توجه کاملی داشته باشد. سپس از او بخواهید که چیزی را که می شنود تقلید کند (اگر این کار را نکرد،‌ خودتان شروع کنید).

این بازی چه کمکی می کند: در ابتدا شاید توجه کردن به صدا بدون دیدن منبع صدا برای کودک سخت باشد اما با گذشت زمان این کار به او کمک می کند که با دقت گوش کند و مهارت تمرکزش را بالا ببرد. تلاشش را تشویق کنید “آفرین خیلی خوب به صدای اون سگ گوش کردی و سعی کردی تقلیدش کنی.”

حرف شنوی کودک

با هم شعر بخوانید

یکی از شعرهای بچه ها یا شعری را که خودتان با هم برای موقع مسواک زدن ساخته اید، بخوانید. موقع شعر خواندن برقصید و شکلک دربیاورید. اینکار به یادآوری کلمات هم به کودک کمک میکند. اگر او باید کاری مانند شستن دست و صورت یا پوشیدن لباس انجام دهد،‌ یک شعر برای آن بخوانید. اگر کودک تان کوچک است، شعر را آهسته تر بخوانید و شکلک های اغراق آمیز دربیاورید.

این بازی چه کمکی می کند: اگر شما از کودک بخواهید کاری را انجام دهد،‌ او مقاومت خواهد کرد. ولی اگر یک شعر بسازید و با آن برقصید، او احتمالا همان کارهایی را که در شعر گفته می شود انجام می دهد.

حرف شنوی کودک

بازی با چراغ قوه

هنگام شب، نور اتاق را کم کنید و با هم روی مبل بنشینید. هر کدام یک چراغ قوه داشته باشید. نور چراغ قوه ی خودتان را روی وسایل مختلف اتاق بیندازید و از او هم بخواهید که این کار را بکند. می توانید بگویید: “ دارم نور چراغ قوه رو روی کتاب های اون کابخونه میندازم.تو هم می تونی این کار رو بکنی؟”

این بازی چه کمکی می کند؟ این بازی کودک را تا انجام دادن کار بعدی سرگرم می کند. کم کردن نور اتاق هم مانع دیدن وسایل مورد علاقه اش که ممکن است حواسش را پرت کنند می شود. اگر کودک تان بزرگتر بود،‌ می توانید با نور چراغ قوه شکل هایی را روی دیوار بکشید مثل حالت زیگزاگ یا دایره و از او هم بخواهید که این کار را انجام دهد.

امتیاز ویژه: این بازی به غلبه بر ترس کودک از تاریکی هم کمک می کند.

منبع: کودکو

نظر بگذارید