برخورد صحیح در پاسخ به سوالات جنسی کودکان - مجله‌ی کودکو

برخورد صحیح در پاسخ به سوالات جنسی کودکان

سوالات جنسی کودکان
کودکان چه موقع درباره بدنشان کنجکاو می شوند؟

کودکان از سنین پایین به بیشتر دانستن درباره بدن خود علاقه دارند. آن ها متوجه تفاوت بین دختر و پسر می شوند. و ممکن است شروع به پرسیدن سوالات جنسی کنند. شاید اغلب موقع تعویض پوشک یا حمام اندام خود را لمس کنند در این مرحله از رشد، رفتاری جنسی برای آن ها معنا ندارد, این رفتارها نشانه ی کنجکاوی معمولی است.

وقتی کودک خود را لمس می کند، باید چه کاری بکنید؟

هر خانواده ای بر اساس ارزش ها و به شیوه ی خود رفتار می کند. اما به یاد داشته باشید که عکس العمل شما به کنجکاوی کودک، به او نشان می دهد که این کارها قابل قبول هستند یا نباید انجامشان دهد. اگر رفتار والدین به گونه ای باشد که کودک نوپا درباره کنجکاوی طبیعی خود احساس بدی پیدا کند، ممکن است توجه او به قسمت های خصوصی اندامش بیشتر شود یا احساس شرمندگی کند.

بعضی از والدین فقط رفتار او را نادیده می گیرند یا توجه او را به چیز دیگری جلب می کنند. بعضی به کودک نشان می دهند که شناخت اندامش بد نیست اما نباید این کار را پیش دیگران انجام دهد.سوالات جنسی کودکان

“دکتر بازی”

دکتر بازی برای کودکان پیش دبستانی طبیعی است مگر اینکه کودک مجبور به انجام آن شده باشد.

بسیاری از والدین در برابر این کار واکنش شدید نشان می دهند. سرزنش شدید شیوه برخورد مناسب نیست. وحشت نکنید و فریاد نکشید چون کودک خجالت زده می شود. والدین نباید فکر کنند که این کار منجر به رفتاری بی بندوبار در آینده خواهد شد. این معمولا حاصل کنجکاوی است.

وقتی مطمئن شدید مجبور به انجام این کار نبوده است، فقط به او بگویید که چرا به جای آن با پازل جدیدت بازی نمی کنید؟ می توانید بعدا به او بگویید که می دانید او درباره اندام دوستش کنجکاو است، اما همه ی افراد بدن خود را در مکان های عمومی می پوشانند. راه های بهتری برای دانستن تفاوت های بدن دختران و پسران وجود دارد و کتابی مناسب را به او نشان دهید.

اگر عصبی شدید، معذرت خواهی کنید و بگویید فکر می کردم داشتید بازی می کردید به خاطر همین تعجب کردم اما عصبانی نیستم. با این شیوه، بدون اینکه کاری کنید کودک احساس گناه کند، برایش محدودیت مشخص کرده اید.سوالات جنسی کودکان

بدن او، حریم خصوصی او

این سن، سنی مناسب برای صحبت کردن درباره لمس خوب و بد است. به او بگویید که بدنش متعلق به خودش است و جزو حریم خصوصی او است. هیچ فردی، حتی دوستان یا اعضای خانواده حق ندارند به قسمت های خصوصی اندام او دست بزنند. هرچند افرادی مانند پدر یا مادر یا پزشک و پرستار که موقع دستشویی رفتن و یا بروز بیماری یا مشکل به او کمک می کنند استثنا هستند.

باید به او بگویید که اگر فردی او را به گونه ای لمس کرد که احساس بد یا عجیبی داشت، نباید به او اجازه بدهد و باید آن را به شما بگوید. برایش توضیح دهید که می خواهید هر چیزی که باعث می شود او احساس بد یا ناراحتی داشته باشد را بدانید.

استفاده از اسم های کودکانه برای اعضای خصوصی بدن اشکالی ندارد؟

با او صادق و روراست باشید. مثلا از خودتان بپرسید درباره دست یا پای او هم برایش اینطور توضیح می دهم؟ اسم آناتومیک و صحیح اعضای بدنش را به او بگویید و نام های کودکانه روی آن ها نگذارید. استفاده از نام های خنده دار و … فقط او را را گیج می کند. یادتان باشد که این کلمات رکیک نیستند بلکه فقط اسامی علمی هستند..

قضیه را پیچیده نکنید و خجالت نکشید تا کودکتان هم راحت باشد. کنجکاوی کودک درباره اندام های خصوصی خود درست مانند کنجکاوی اش درباره چشم یا زبانش است. سوالات او طبیعی است و او باید درباره آن ها از کسی آموزش ببیند و چه بهتر که آن شخص شما باشید.سوالات جنسی کودکان

بچه از کجا می آید؟

بسته به سن کودک، می توانید بگویید که کودک از یک تخم در شکم مادر رشد می کند و بزرگ می شود. نیازی نیست که درباره رابطه پدر و مادر برایش توضیحی دهید. اغلب کودکان زیر 6 سال این پاسخ را می پذیرند. کتاب های مناسب سن آن ها درباره این موضوع هم کمک کننده هستند. سوالات او را ساده پاسخ دهید و می بینید که او با همین پاسخ های کوتاه راضی می شود. می توانید با هم کتابی مناسب کودکان را درباره بارداری بخوانید.

وقت مناسب صحبت با کودک چه موقع است؟

دادن اطلاعات جنسی به کودک کاری نیست که یکدفعه انجامش دهید. بلکه کودک باید در طی زمان آنچه را که نیاز دارد بیاموزد. وقتی کودک سوالی می پرسد، باید پاسخی دریافت کند تا حس کنجکاوی طبیعی او ارضا شود.

اگر او خودش سوالی نمی پرسد، نباید این موضوع را نادیده بگیرید. وقتی کودک حدود 5 سال سن دارد، می توانید کتاب هایی درباره این موضوع را برایش بخوانید.

منبع: کودکو

نظر بگذارید