بهترین زمان آموزش زبان دوم به کودک چه سنی است - مجله‌ی کودکو

بهترین زمان آموزش زبان دوم به کودک چه سنی است

بهترین زمان آموزش زبان دوم به کودک چه زمانی است؟

بهترین زمان آموزش زبان به کودک زمانی است که زبان اولش را می آموزد.مهارت زبانی کودک در سنین سه سالگی به سرعت رشد می کند و هرچه را که می شنود سریعا جذب می کند. او می تواند با سرعت فوق العاده ای کلمات جدید در دو زبان مختلف را بفهمد. نیازی نیست که او را در کلاس زبان ثبت نام کنید تا کلمات یک زبان دیگر را بگوید و شعر بخواند؛ بعضی از برنامه ها یا انیمیشن های دوزبانه هم می توانند کمک کنند. بعضی از پدر و مادران از کتاب ها یا اسباب بازی های دوزبانه هم استفاده می کنند.آموزش زبان دوم به کودک او را با فرهنگ های دیگر هم آشنا می کند. تحقیقات نشان داده اند که دوزبانه ها نسبت به یک زبانه ها معمولا تفکر خلاقانه تری دارند و تحقیق دیگری هم نشان داده است که عملکرد ذهنی آن ها با افزایش سن هم دقیق باقی می ماند.

آموزش زبان دوم را چگونه شروع کنید؟

آموزش زبان دوم به کودک

آموزش زبان دوم به کودک

الان شروع کنید. کودک دو و سه ساله نه تنها واژگانش را افزایش می دهد، بلکه شروع به تشخیص الگوهای زبانی می کند که از بدو تولد شنیده است. کودک هر چه زودتر در معرض زبان دوم قرار گیرد، یادگیری صداهای خاص آن زبان برای او آسان تر می شود. توانایی شنیدن تلفظ های گوناگون قبل از سه سالگی بیشتر است و ما اگر در سنین پایین در معرض بعضی صداهای خاص قرار نگیریم، توانایی شنیدن و تولید آن ها را از دست خواهیم داد. پس همین که کودک برنامه ای تلویزیونی ببیند، به موسیقی گوش دهد و یا چند واژه را در زبان دوم بیاموزد، مهارت های ضروری برای درک زبان را فرا می گیرد و می تواند بعدا آن را بیاموزد.

فضای آموزشی غیررسمی داشته باشید

آموزش زبان دوم به کودک

آموزش زبان دوم به کودک

بهترین راه برای یادگیری زبان دوم این است که اطرافیان کودک به آن زبان صحبت کنند. اگر او در معرض مکالمات قرار بگیرد، شروع به یادگیری صداها و لهجه های طبیعی می کند. زبانی را انتخاب کنید که کودک بتواند برنامه تلویزیونی به آن زبان ببیند، یا مکالمات آن را در اطرافش بشود. اگر پرستار کودک شما دوزبانه است،‌ او راتشویق کنید تا با کودک شما با زبان مادری اش هم صحبت کند. کودک 2 تا 3 ساله دوست دارد تا آنچه را که می شنود تقلید کند و خیلی زود شروع به فهمیدن معنای کلمات و عبارت های کوتاه می کند.

هر دفعه یک کلمه بیاموزید

آموزش زبان دوم به کودک

آموزش زبان دوم به کودک

اگر نمی خواهید به او آموزش رسمی بدهید،‌ می توانید اصول دو زبانگی را به او بیاموزید مثلا به او نشان دهید که اشیا می توانند در هر زبان یک اسم داشته باشند. او متوجه می شود که این دو اسم به یک معنا هستند. وقتی او کلمات جدید را یاد می گیرد معادل آن را در زبان دیگر هم بگویید.

توقع معقولی داشته باشید

آموزش زبان دوم به کودک

آموزش زبان دوم به کودک

البته که کودک با شنیدن کلمات، دیدن ویدیو یا شعر خواندن نمی تواند حرف زدن به زبان دیگری را بیاموزد. اما قرار گرفتن در معرض یک زبان به او کمک می کند که وقتی عبارات را می شنود، آن ها را بفهمد. پس هرچند شما خیلی زود مثلا به زبان فرانسه با کودک تان مکالمه نخواهید کرد، اما اگر هر شب قبل از خواب به او بگویید “bonne nuit”، ‌او منظور شما را متوجه خواهد شد.یکی از باورهای رایج این است که دوزبانگی موجب تاخیر در حرف زدن کودک می شود. اما این باور اشتباه است. ممکن است واژگانی که کودکِ دوزبانه در هر زبان می داند کمتر از تعداد معمول باشد، اما مجموع لغاتی که از هر دو زبان می داند به اندازه یک کودک یک زبانه خواهد بود. ممکن است کودک دوزبانه اولین کلماتش را کمی دیرتر بگوید اما سخن گفتن او همچنان در محدوده سنی طبیعی اتفاق می افتد (8-15 ماهگی). شما باید رشد زبانی کودک را به طور کلی در نظر بگیرید و اگر نگرانید با یک گفتار درمان مشورت کنید.

منبع: کودکو

نظر بگذارید