روش صحیح کتاب خواندن برای نوزاد تا کودک دو ساله - مجله‌ی کودکو

روش صحیح کتاب خواندن برای نوزاد تا کودک دو ساله

علاوه بر داستان های قبل از خواب، چه کار دیگری می توانید انجام دهید تا کودکتان از مطالعه لذت ببرد؟ این پیشنهادها را در نظر بگیرید و تا ببینید کدام مناسب شماست.

کتاب مخصوص نوزاد تولد تا ۶ ماه

از آنجایی که بینایی کودک در حال تکامل است، کتاب هایی را انتخاب کنید که متن کمی دارند یا بدون متن هستند و تصاویر بزرگ با کنتراست بالا دارند. همچنین کتاب های تعاملی هم مناسب هستند کتاب هایی که داخلشان آینه، عروسک یا هر وسیله سرگرم کننده ای دارند. هرچه راه های متنوعی برای لذت بردن از کتاب داشته باشید، بهتر است. اگر دوست دارید، از کتاب های بزرگسالان و یا مجلات هم بخوانید. در این سن، اینکه کودک کلمات را متوجه شود نکته اصلی نیست. برای کودک، کتاب خواندن یعنی لحن صدای شما و در آغوش هم کتاب خواندن.

۷ تا ۱۲ ماه

وقتی کودک به میانه یک سالگی می رسد، کم کم متوجه بعضی از کلماتی که برایش می خوانید می شود. بامعنا ترین کلمات برای او آن هایی هستند که در زندگی روزمره اش می شنود مانند مامان،‌ بابا، شیر… کتاب هایی که در هر صفحه آن عکس یک نفر یا شئ باشد، ‌بهترین انتخاب هستند. ‌وقتی کودک ببیند شما وسایلی را نام می برید که میشناسد، واژگانش تقویت می شود و به آرامی متوجه می شود عکسها به اشیای واقعی مرتبط هستند. از تصاویری استفاده کنید که او به آن ها علاقمند است. و آنچه را که می خوانید، با صدا، دست ها و صورت خود نشان دهید. و بگذارید او هم به شیوه ی خودش تکرار کند. این “مکالمه” به او کمک می کند که رعایت کردن نوبت را یاد بگیرد و به او بیاموزد که همزمان با شما بر روی چیزی تمرکز کند و با هم کاری را انجام دهید. یک پیشنهاد دیگر: از کتاب های ضخیم و مقوایی یا کتاب های پارچه ای استفاده کنید چون کودک معمولا در این سن ممکن است حتی کتاب را بجود.

برای مشاهده و خرید کتاب پارچه ای کودک کلیک کنید

حالا می توانید کتاب هایی را برایش معرفی کنید که در هر صفحه یک یا دو جمله داشته باشد. هرچه هنگام خواندن داستان بیشتر شکلک دربیاورید و نقش بازی کنید، بهتر است. مثلا،‌ اگر داستانی درباره حیوانات می خوانید،‌ صدای آن حیوان را تقلید کنید. این کار برای کودک بسیار جالب است. زمانی نمی برد که او هم بعد از شما صدا را تقلید کنید! از او سوالاتی بپرسید تا مشارکت کند مثلا “پیشی چی میگه؟” یا “سگ رو میبینی؟” در این سن، می توانید تصاویر اشیایی که کودک در طول روز با آن ها رو به رو نمی شود را نشان دهید. همچنین، ‌در ۱۵ تا ۱۸ ماهگی،‌ ممکن است کودک بخواهد سوالاتتان را با یک کلمه جواب دهد پس با پرسیدن سوالاتی مانند “اون چیه؟” به او این فرصت را بدهید. اگر پاسخ داد، می توانید کلمات بیشتری را به او معرفی کنید، مثلا: “آره ماشینِ. یه ماشین بزرگ سبز.”

۱۹ تا ۲۴ ماه

بسیاری از کودکان با منظم کتاب خواندن احساس آرامش می گیرند. همین احساس با خواندن کتاب های آشنا هم ایجاد می شود. و همین حس است که باعث می شود کودک از شما بخواهد یک کتاب را چندین بار پشت سر هم بخوانید. همچنین، این تکرار کردن مداوم فوایدی هم دارد: طبق گفته ی کارشناسان، این کار به فهم بهتر کودک و بعد یادآوری کلمات جدید کمک می کند.

کتاب مخصوص نوزاد حرف زدن درباره کلمات و تصاویر برای غنی کردن گنجینه واژگان و اعتماد به نفس کودک اهمیت زیادی دارد و سرگرم کننده نیز هست. این کلمات همان هایی هستند که در تابلوهای خیابان یا روی بطری سس یا در تلویزیون یا کتاب می بینید، مهم این است که درباره آن ها با هم صحبت کنید ‌فرقی ندارد که کجا باشند.

از زمان حمام کردن هم برای ایجاد علاقه در او استفاده کنید،‌ کتاب های حمام او را سرگرم می کنند، آموزنده هستند و زمان حمام کردن را لذت بخش می کنند. داستان های کتاب را به زندگی خودتان و کارهایی که با هم انجام می دهید مقایسه کنید اینطور او بین داستان با زندگی خودتان و تجربیاتش ارتباط برقرار می کند. مثلا موقع خواندن کتاب بگویید” درست مثل همون موقعی که ما با هم به پارک رفته بودیم. یادت میاد؟ بابا هم اونجا بود “. منبع: کودکو

نظر بگذارید