فرزندم به حرفم گوش نمی دهد (چند راهکار ساده‌) - مجله‌ی کودکو

فرزندم به حرفم گوش نمی دهد (چند راهکار ساده‌)

حرف گوش ندادن کودک

حرف گوش ندادن کودک

کودکان در سن ۲ سالگی اولین احساس استقلال را تجربه می کنند . کودک در این سن تصویری مستقل از خود، در ذهنش می سازد و اعتماد بنفس کافی برای انجام کارها به تنهایی دارد. روانشناسان این سن را دو سالگی وحشتناک می نامند.
راه کارهای زیر پیشنهاداتی ساده و عملی هستند تا کمک کنند فرزندتان بیشتر به حرف شما گوش دهد.

شفاف و ساده صحبت کنید

خواسته خود را کوتاه و واضح بیان کنید. به طور مثال نگویید : هوای بیرون سرده و ممکنه سرما بخوری پس قبل از رفتن به فروشگاه باید لباس گرم بپوشی. در مقابل بگویید: الان وقتشه که لباس گرم بپوشیم.

به چشمان او نگاه کنید

بر روی زمین و کنارش بنشینید. حالا بهترین فرصت است تا خواسته تان را به او بگویید.

حرف گوش ندادن کودک

حرف گوش ندادن کودک

حرف خود را ۱۰ بار تکرار نکنید

با این کار او نه تنها حرف گوش دادن را یاد نمی گیرد بلکه شما به او این فرصت را می دهید تا ۱۰ بار شما را نادیده گرفته و حد عصبانیت شما را امتحان کند.

دو گزینه به او بدهید

از میان لباس ها، غذاها و سایر کارهای مورد قبولتان ۲ گزینه به کودک بدهید و از او بخواهید از بین آنها یکی را انتخاب کند. به طور مثال: دو دست لباس را نشانش دهید تا یکی از آنها را انتخاب کند.

حرف گوش ندادن کودک

حرف گوش ندادن کودک

نتیجه کار خوبش را دقیق و قابل درک برای سن او بگویید

بگویید اگر دندان هایت را مسواک کنی شب میتونی لباس مورد علاقه ت رو بپوشی به جای اینکه بگویید اگر دندانهایت را مسواک نکنی ؛ آنها را کرم می خورد.

کارهای خسته کننده را با بازی و سرگرمی تلفیق کنید

پازل ها ،اسباب بازی ها و … را با کمک هم و با استفاده از رنگ ها و بازی جمع کنید .به طور مثال: حالا نوبت جمع کردن اسباب بازی های آبی است و بعد قرمز

حرف گوش ندادن کودک

کارهای خوبش را بیشتر ببینید

بیشتر از اینکه درباره کارهای بدش به او تذکر بدهید کارهای خوبش را ببینید و هر بار با جملات مثبت تشویقش کنید و به او یادآور شوید که کارهای خوبش را می بینید و از او قدردانی می کنید.

حرف گوش ندادن کودک

حرف گوش ندادن کودک

اگر فرزندتان در موارد خاصی کاری را انجام نمی دهد؛ جدول زیر می تواند کمکتان کند:
جدولی مشابه جدول زیر بسازید و برای کارهای خوبش صورت خندان و برای کارهای بدش صورت غمگین به او بدهید. این کار را فقط برای یک مورد خاص و مدت محدود انجام دهید تا اثرش را از دست ندهد.
با این روش می توانید بر روی یکی از عادت ها و یا رفتارهای بدش تمرکز کنید و آن را از بین ببرید. می توانید به او قول دهید تا اگر 10 صورت خندان جمع کند او را به پارک دلخواهش می برید.

حرف گوش ندادن کودک

حرف گوش ندادن کودک

منبع: کودکو

نظر بگذارید