مشکل بد غذایی کودک و پیشنهاداتی برای برنامه غذایی او - مجله‌ی کودکو

مشکل بد غذایی کودک و پیشنهاداتی برای برنامه غذایی او

 بد غذایی کودک

بد غذایی کودک

یکی از اولین مهارت هایی که کودک می آموزد غذاخوردن است. شاید هنوز نتواند خیلی چیزها را کنترل کند اما انتخاب غذا خوردن او کاملا تحت کنترل خودش است.

شاید چند هفته فقط یک یا دو نوع غذا را بخورد اما یکدفعه دلش می خواهد غذاهای جدید را امتحان کند. این رفتاری شایع است.

کودک به تشویق و نظم (مانند زمان منظم غذا خوردن و انتخاب های سالم غذایی) از طرف شما نیاز دارد اما نه بیشتر. ویلیام سیرز پزشک کودکان و نویسنده 23 کتاب درباره سلامت کودکان‌ می گوید اینکه کودک غذا بخورد یا نه و اینکه چه مقدار بخورد باید کاملا بستگی به خودش داشته باشد. ممکن است یک روز خوب غذا بخورد و روز بعد چیزی نخورد.

به جای اینکه در نظر بگیرید او امروز چه خورده،‌ آنچه را که در طول هفته خورده در نظر بگیرید. پدر و مادرها اغلب تعجب می کنند که با این نوع غذا خوردن، این همه انرژی کودک از کجا می آید؟

خیالتان راحت باشد: تا وقتی که رشد و افزایش وزن او طبیعی باشد،‌ مطمئن باشید که او مواد غذایی کافی دریافت می کند. می توانید از پزشکش بخواهید که رشد او را طبق منحنی رشد بررسی کند.

 بد غذایی کودک

چند پیشنهاد برای شما:

غذاهای سالم و متنوعی در اختیارش بگذارید و اجازه بدهید خودش غذایش را بخورد. اینطور او کمی مستقل می شود.

او را تهدید نکنید یا با او معامله نکنید. نگویید “یک کم دیگه بخور تا بعدش یه کوکی بهت بدم” یا “اگر لوبیاها رو نخوری، ‌امشب از قصه خبری نیست” اینطور، ‌زمان غذا خوردن تبدیل به جنگ قدرت می شود. اگر می خواهید تغذیه سالم را به او بیاموزید،‌ از شیرینی به عنوان جایزه استفاده نکنید.

همیشه با خانواده غذا بخورید. وقتی کودک خواهر و برادرش و شما را در حال خوردن غذاهای سالم می بیند،‌ احتمالا مانند شما رفتار می کند.

اگر چیزی را دوست ندارد، ‌آن را از منو خارج نکنید. کودک مزه ها و بافت های مختلف را به آسانی نمی پذیرد پس شاید لازم باشد یک غذای جدید را چند مرتبه برایش آماده کنید تا جزو ثابتی از برنامه غذایی اش شود.

نوشیدنی ها را هم جزو مجموع غذایی که در روز می خورد محسوب کنید. نوشیدن مقدار زیادی شیر یا آب میوه ممکن است اشتها را کور کند پس می توانید شیر را بین وعده های غذایی به او بدهید و بیشتر از نصف یا 4/3 فنجان آب میوه به او ندهید. آب میوه را به کودکان کمتر از یک سال ندهید. شیر و آب میوه 100درصد طبیعی مواد غذایی ضروری را فراهم می کنند اما زیاده روی در مصرف آب میوه طبیعی هم یعنی دریافت قند زیاد، و آب میوه هم فاقد فیبر و بعضی مواد مغذی موجود در میوه است.

نگذارید با خوردن شیرینیجات و … سیر شود. بدنش که در حال رشد است به مواد مغذی موجود در برنامه غذایی سالم نیاز دارد و نه کالری های پوچ.

 بد غذایی کودک

چند پیشنهاد برای گنجاندن مواد مغذی و ویتامین ها به برنامه غذایی کودک:

دارچین: تحقیقات نشان داده اند که دارچین به تنظیم فشارخون کمک می کند و برای نزدیک ظهر که انرژی کودک کم می شود انتخاب خوبی است. می توانید دارچین را روی پاپ کورن،‌ پنکیک، غلات صبحانه، ماست و یا داخل کیک و مافین استفاده کنید.
ماست کم چرب: حاوی باکتری های مفیدی است که سیستم ایمنی و هاضمه را تقویت می کنند. مقدار کمی عسل را (بعد از 1 سالگی) با ماست مخلوط کنید تا کمی شیرین شود. قند طبیعی آن سطح قند خون و انرژی کودک را یکدفعه بالا نمی برد و سریع هم کاهش نمی دهد.
گوجه فرنگی: سرشار از لیکوپن است؛ ‌ماده ای که از ما در برابر سرطان ها محافظت می کند. پختن گوجه فرنگی خاصیت آن را افزایش هم می دهد چون حرارت باعث آزاد شدن لیکوپن می شود. مصرف گوجه فرنگی همراه با چربی سالم ماند روغن زیتون به جذب بیشتر آن در بدن کمک می کند. از گوجه فرنگی در سس پاستا یا پیتزا استفاده کنید. یا از آن در رولت گوشت استفاده کنید. همچنین فراموش نکنید که در طول هفته حتما از سبزیجات با طیف رنگی مختلف استفاده کنید.

میوه: میوه یخ زده هم به اندازه میوه تازه مفید است اما درصورتی که به آن شیرین کننده اضافه نشده باشد. میتوانید باقی مانده میوه ها را مانند موز برش بزنید و در فریزر بگذارید. سپس در غذاساز آنقدر مخلوط کنید تا بافتی یکدست و شبیه به بستنی پیدا کند. این راهی برای تهیه بستنی میوه ای سالم و مفید است.

منبع: کودکو

نظر بگذارید