مهد کودک مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ - مجله‌ی کودکو

مهد کودک مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

مهد کودک

دوران مهدکودک اولین آشنایی کودک با محیط خارج از منزل است و به همین دلیل انتخاب مهد مناسب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. 

امروزه مهدکودک ها با سرویس ها و روشهای آموزشی متفاوتی وجود دارند که ممکن است انتخاب را برای نو پدران و مادران اندکی سخت کنند.

در این مقاله سعی داریم نکاتی اساسی در انتخاب مهدکودک مناسب برای فرزندتان را بررسی کنیم:

  • آیا کودکتان آماده رفتن به مهدکودک است؟

معمولا سن ۳ سالگی را سن خوبی برای جدایی کودک از خانه می دانند. اما کودکان متفاوتند. متخصصین به چند نشانه ی اصلی برای اطمینان از این موضوع اشاره می کنند:

  1. آیا کودکتان می تواند به تنهایی به دستشویی برود؟
  2.  آیا می تواند به طور مستقل کت و کفشش را بپوشد؟
  3.  آیا اعداد و حروف الفبا را اگرچه نامنظم می تواند حفظ کند؟
  4.  آیا او زمانی در طول روز را بدون شما می تواند سپری کند؟
  5.  آیا او با بچه های دیگر بازی می کند؟

اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است بنابراین فرزندتان برای رفتن به مهدکودک تا حدود زیادی آماده است و شمارش معکوس برای رفتن به مهدکودک آغاز می شود.

  • آیا برنامه های این مهدکودک برای خانواده ما مناسب است؟

مهدکودک دخترانه/ پسرانه ، خصوصی، چند زبانه ؟ انتخاب با شماست!  شما بهتر از هر کسی کودکتان و توانایی هایش را می شناسید. همچنین می دانید چه نکاتی برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است. لیست خود را بنویسید:

  1. نزدیکی به منزل
  2. مربیان مهد و نحوه برخورد آنها با کودکان، اطلاعات پزشکی مربیان
  3. برنامه های آموزشی، تفریحی و ورزشی مناسب
  4. سرویس حمل و نقل کودکان مانند اتوبوس و …
  5. موقعیت مالی شما نسبت به هزینه های مهدکودک
  6. امکانات مدرسه شامل: زمین های بازی، نظافت محیط داخلی

می توانید با والدینی که فرزندشان در مهدکودک انتخابی بوده است مشورت کنید.

  • زمان بندی مهدکودک چگونه باید باشد؟

شنبه و دوشنبه ها ، سه شنبه ها و پنجشنبه ها و یا هر روز نیمه وقت تفاوتی نمی کند. مهم این است که فرزندتان با مفهوم برنامه زمانی و فعالیت های روزانه مانند بازی با کودکان دیگر، برنامه های آموزشی و ورزشی آشنا شود.

شما می توانید پیش از شروع کلاس ها درباره برنامه ها با کودکتان صحبت کنید و آمادگی لازم را به او بدهید. ممکن است کودکتان در مقابل برنامه های روتین روزانه و دوری از شما کمی مقاومت کند. اما با کمی صبوری به دوستان و مربی اش علاقه مند شده و با برنامه هایش کنار می آید.

  • معلم مهد کودک باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

حتی اگر یک مهد کودک بهترین برنامه آموزشی و یا فضایی بی نظیر داشته باشد، بدون مربیان آموزش دیده و علاقه مند به کار با کودک به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

کودکتان در این سن بیشتر روز را در کنار مربی اش خواهد بود و رابطه مثبت او با معلم اش و عشق و علاقه مربی به کار با کودک از اهمیت به سزایی بر خوردار است. پیش از ثبت نام کودک با کارکنان و معلم کودک آشنا شده و درباره ی تجربه ی مادران دیگر مطلع شوید. شما می توانید ساعاتی را در مهدکودک سپری کنید و از کیفیت برنامه ها و برخورد با کودک مطمئن شوید

منبع: کودکو

نظر بگذارید