پرورش کودکانی با شور و نشاط زندگی - مجله‌ی کودکو

پرورش کودکانی با شور و نشاط زندگی

پرورش کودکانی با شور و نشاط زندگی

کتاب شازده کوچولو یکی از آثار ارزشمند آنتوان اگزوپری است که در فرهنگ های مختلف جزو آثار ادبی مهم و به عنوان برترین کتاب قرن بیستم در فرانسه شناخته شده است.

این کتاب با زبانی کودکانه یادآور معنی واقعی شور زندگی، دنیای خلاق کودکان و بزرگ شدن از دید آن ها و تفاوت دنیای بزرگترها و بچه ها است.
تربیت کودک

تربیت کودک

خیلی از ما بزرگسالان فراموش می کنیم که ما هم زمانی کودک بوده ایم؛ دورانی که ترسی نداشتیم و غیر ممکن برایمان وجود نداشت. ما بزرگ می شویم اما گاها خلاقیت، هیجان، عشق و شور زندگی را همراه مان به بزرگسالی نمی بریم. بچه ها به طور طبیعی همیشه شانس خود را امتحان می کنند و از اشتباه کردن نمی ترسند. اگر ما آماده اشتباه کردن نباشیم، خودمان را در رسیدن به آرزوها محدود می کنیم. بیشتر ما وقتی بزرگ می شویم به دلیل ترس از شکست، این قابلیت ها را از دست می دهیم. و در تربیت کودکان خود نیز کار خوب و بد تعریف کرده و به کودک نشان می دهیم که اشتباه کردن بدترین کار است. اینگونه می شود که روحیه خلاق و شاداب را در او از بین می بریم.

بچه ها قابلیت و استعدادهای متفاوتی دارند. همه ی کودکان در ریاضی مستعد نیستند و بعضی از آن ها زمانی شکوفا می شوند که در مقابل یک آزمایش علوم یا یک سطل پر از رنگ قرار بگیرند. توجه به خلاقیت فردی و استعدادهای شخصی، به پرورش کودکانی کمک می کند که در بزرگسالی هنوز هیجان و روحیه اکتشاف و یادگیری دارند.
تربیت کودک

تربیت کودک

بسیاری از متدهای جدید آموزشی هم این روزها به افزودن بازی آزاد و بدون چهارچوب به برنامه روزانه کودک اشاره می کنند؛ برنامه ای که به کودک اجازه می دهد تا خلاقیت بی نهایت را تجربه کند. گاها بزرگسالان با دخول در یادگیری کودک، برای خلاقیت او سقفی قائل می شوند.

مثلا شاید فرزندمان گِلی از روی زمین بردارد احتمالا کاری که بیشتر ما می کنیم این است که به او بگوییم ” کثیف است به اون دست نزن!” اما شاید بتوانیم عکس العمل بهتری داشته باشیم، عکس العملی که مانع اکتشاف او نشود و او را متوقف نکند. مثلا می توانیم با او همراه شویم؛ چیزی روی زمین پهن کنیم، با هم فکر کنیم که چه چیزهایی می توانیم با آن درست کنیم یا چه کارهایی می توایم با آن انجام دهیم. چند دقیقه بازی کردن با گِل، و با همراهی ما، نه تنها آسیبی به او نمیزند، بلکه به رشد او کمک زیادی می کند. در کتاب شازده کوچولو می خوانیم: آدمها هزاران گل سرخ را در یک باغچه می کارند… و گلی را که می خواهند در آن میان پیدا نمی کنند… در حالی که آنچه را که آن ها می جویند می توان تنها در یک گل سرخ یا در کمی آب پیدا کرد… این شاید بدان معنی است که با محدودیت هایی که برای کودک ایجاد می کنیم، بزرگسالانی پرورش می دهیم که به آسانی بر سر ذوق نمی آیند.

تربیت کودک

تربیت کودک

انیمیشن جدید شازده کوچولو به کارگردانی مارک اوزبرن که در سال ۲۰۱۵ تولید شده است نیز به پرورش استعداد های فردی کودکان و منع ایجاد چهارچوبی یکسان برای آن ها اشاره دارد.

در کودکو سعی داریم در راستای این هدف در کنار شما باشیم و با فراهم آوردن اطلاعات مفید و ارزشمند در این راه به شما کمک کنیم…

منبع: کودکو

نظر بگذارید