چگونه با رفتار مناسب به کودک خجالتی کمک کنید - مجله‌ی کودکو

چگونه با رفتار مناسب به کودک خجالتی کمک کنید

در جشن تولد، همه ی کودکان خوش می گذرانند و شیطنت می کنند اما کودک شما به پایتان چسبیده و با آن ها بازی نمی کند و گریه می کند.
بعضی از کودکان اشتیاق برقراری ارتباط با دیگران را دارند در حالی که موقعیت های اجتماعی می تواند برای بعضی از آن ها استرس آور باشد. این کودکان در محیط خانه خود حتی پرحرف هستند اما در دنیای بیرون از آن احساس ناامنی می کنند.

هرچند ممکن است کودکان خجالتی ضداجتماعی به نظر برسند، اما واقعا اینطور نیستند. آن ها به موقعیت و افراد جدید علاقه مند هستند اما اضطراب شان مانع برقراری ارتباط می شود.

به کودک خجالتی کمک کنید

به کودک خجالتی کمک کنید

چگونه به کودک خجالتی کمک کنید:

مهد کودک و پیش دبستانی خوب

کودک خجالتی می تواند در محیط مناسب شکوفا شود. او را چند روز پیش از شروع کلاس ها به آنجا ببرید تا با مربیان و ساختمان آشنا شود. اجازه دهید مربی خجالتی بودن کودک را بداند و برنامه ای ایجاد کند که کودک بیشتر احساس راحتی کند. ارتباط نزدیکی با مربی داشته باشید تا در طول سال درباره مسائل او با هم صحبت کنید.

به کودک زمان بدهید تا آماده شود

در هر موقعیتی، اگر او بداند که باید انتظار چه چیزی را داشته باشد، اضطرابش کمتر می شود. مثلا چند روز قبل از تولد دوستش می توانید او را به خانه دوستش ببرید تا با خانواده او و برنامه جشن آشنا شود.

با حوصله گوش کنید

او را تشویق کنید که درباره ترس هایش صحبت کند. با تجربیاتش همدردی کنید و نگرانی هایش را رد نکنید. مثلا می توانید به او بگویید “من هم بعضی اوقات همین احساس را دارم“.

معاشرت را در خانه تمرین کنید

تکرار نقش بازی کردن، به کمتر شدن ترسش می کند. می توانید با او تمرین کنید که در کلاس موسیقی با بچه های دیگر چه بگوید مثلا “دوست داری با ساز من بازی کنی؟“ یا فقط با او تمرین کنید که به کودک کنار خود سلام کند.

بدبینی را از بین ببرید

خجالتی بودن اغلب از تفکرات منفی نشات میگیرد (بچه های دیگر من را دوست ندارند). پس او را تشویق کنید ( با آن پسر خیلی خوب بازی کردی). او را تشویق کنید تا همیشه در ذهن داشته باشد که کارش را خوب انجام می دهد.

به کودک خجالتی کمک کنید

به کودک خجالتی کمک کنید

خودتان با کودکان دیگر ارتباط برقرار کنید

اگر با کودکتان به قرار بازی رفته اید، از کودک دیگری یک سوال بپرسید تا کودکتان ببیند که حرف زدن با دیگران ترسناک نیست. مثلا بگویید آنا آخرین کتابی که خواندی چه بود؟ فرزندتان هم مشتاق می شود که صحبت کند. حتی اگر صحبت هم نکند، می بیند که شروع به مکاله چقدر آسان است.

بگذارید با سرعت خودش پیش برود

نگران نباشید که کودکتان همیشه خجالتی بماند. کودکان در این سن به شیوه ی بزرگسالان تعامل اجتماعی را تجربه نمی کنند. شاید او دارد شرایط را بررسی می کند. پس اگر او را به صحبت کردن تشویق کردید، اما او همچنان ترجیح می دهد در حاشیه بماند، او را به حال خود بگذارید. چون به این معنی نیست که خودش را خارج از جمع می داند یا کودکان دیگر از او دوری می کنند.
بسیاری از کودکان در این سن همچنان با بازی های موازی مشغول هستند. شاید به نظر برسد که او همبازی اش را نادیده می گیرد اما مطمئن باشید که او و رفتارهایش را زیر نظر دارد. روزی چنان با او بازی می کند که انگار مدت زیادی است این کار را انجام میداده و همینطور نیز هست!

نکته مهم:

حتی کودکانی که خجالتی نیستند هم در بعضی موقعیت های خاص خجالتی می شوند. مثلا اگر او در جشن ها فقط کنار شما می نشیند، یکسری قوانین تعیین کنید.
مثلا: “فقط می توانی چند دقیقه کنار من بمانی اما بعد از آن میخواهم که با بچه ها بازی کنی“. در راه، برنامه تان را واضح برایش بگویید: ما داریم به جشن تولد سام می رویم. آنجا همه ی بچه ها با هم بازی می کنند. سام شمع تولدش را فوت می کند و همه کیک می خورند.“

اگر بعد از جشن دنبالش می روید زمان آن را دقیقا مشخص کنید “بعد از اینکه همه کیک خوردند، دنبالت می آیم“ اگر در جشن همراه او می مانید اما او می ترسد که تنهایش بگذارید، به او اطمینان دهید که جایی نمی روید.

منبع: کودکو

نظر بگذارید