راه‌هایی برای جلوگیری از سوءاستفاده جنسی از کودک - مجله‌ی کودکو

راه‌هایی برای جلوگیری از سوءاستفاده جنسی از کودک

مدتی قبل مطلبی داشتیم با عنوان تربیت جنسی؛لازمه تربیت کامل. در ادامه مطالب کوتاه و مفیدی را در همین ارتباط برایتان آماده کرده ایم:

*خیلی زود در مورد اعضای بدن با کودک‌تان صحبت کنید. اسامی حقیقی اعضای بدن را به کودکتان آموزش دهید، تا اگر اتفاق نامناسبی برایش افتاد، بتواند واضح و مشخص درباره‌ی آن احساس صحبت کند.

*به او آموزش دهید که بعضی از اندام‌های بدن خصوصی هستند. به این معنا که دیگران اجازه ندارند این اندام‌ها را ببینند، ‌اما افراد دیگر بیرون از منزل باید آن‌ها را با لباس ببینند و به آن‌ها آموزش دهید که پزشک با حضور پدر و مادر می‌تواند برای معاینه کردن، او را برهنه ببیند. حریم خصوصی را در حمام هم به او آموزش دهید.

*به فرزندتان محدوده و مرز بدنش را آموزش دهید. به او بگویید که هیچکس اجازه ندارد به اندام‌های خصوصی او دست بزند. و هیچ کسی اجازه ندارد از او بخواهد به اندام‌های خصوصی دیگران دست بزند. (مثلا می‌توانید به او بگویید اگر کسی خواست این کار را بکند آدم بدجنسی است و شاید بخواهد خودش را ابتدا خوب نشان دهد و به تو شکلات و بستنی بدهد و اگر به او بگویی نه یعنی بزرگ شده‌ای.)

*به او بگویید که نگه داشتن رازهایی که دیگران درباره‌ی بدنشان به او می‌گویند،کاردرستی نیست. بسیاری از افرادی که مرتکب سواستفاده از کودکان می‌شوند از کودک می‌خواهند که آن را به شکل راز نگه دارند در غیراینصورت به دردسر می‌افتد. به او یاد بدهید سریع به پدر و مادرش اطلاع دهد. بهش بگویید من و تو رازهایمان را به هم می‌گوییم و گاهی اوقات چیزهایی را به عنوان راز با او مطرح کنید.

*به کودک آموزش دهید که هیچ کسی نباید از اندام‌های خصوصی او عکس بگیرد.

*کودک را تشویق کنید که در مورد فعالیت‌های روزانه اش با شما حرف بزند.کاری کنید که در مطرح کرن هر موضوعی احساس راحتی کند.

*دوستان کودک و والدینش را قبل از اینکه اجازه بدهید فرزندتان در خانه‌شان وقت سپری کند،‌ خوب بشناسید.

*به کودک آموزش دهید چطور می‌تواند از موقعیت‌های ترسناک فرار کند،‌چون بعضی از کودکان از گفتن نه به بزرگ‌ترها احساس راحتی نمی‌کنند. به کودک بگویید اگر شخصی خواست اندام خصوصی او را ببیند یا لمس کند،‌ می‌تواند بگوید که باید به دستشویی برود و اینطور از موقعیت فرار کند.

*به کودک آموزش دهید که منظور از لمس کردن بدن توسط دیگران به صورت مخفیانه‌ است و حتی ممکن است احساس خوشایندی داشته باشد.

*به او آموزش دهید که افرادی که می‌شناسد مثل معلم، خاله، دایی، عمه و عمو هم اجازه ندارند به اندام خصوصی او دست بزنند. چون کودک فکر می کند افرادی که والدین درباره‌شان حرف می‌زنند مثل شخصیت‌های کارتونی قیافه‌های عجیب و غریبی دارند. او،‌ چه دختر باشد چه پسر، نباید پیشنهادِ رفتن به جای خلوت را بپذیرد.

*به او اطمینان دهید اگر کسی به او پیشنهاد بدی بدهد یا او را آزار و اذیت کند،‌ و تهدیدش کند که اگر به کسی بگوید اتفاق بدی می‌افتد، یا کسی دیگر دوستش نخواهند داشت،‌ شما در هر صورت دوستش خواهید داشت و اگر کار بدی هم کرده باشد او را می‌بخشید و کمکش می‌کنید تا مشکلی برایش پیش نیاید. بگویید تهدیدات دیگران را نباید جدی بگیرد و حتما باید فقط به شما اطلاع دهد.

*شاید کودک به ما چیزی نگوید اما باید حواسمان به حالات روحی و اخلاق او باشد، مثل تغییر ناگهانی خلق و خو،‌ گوشه گیر شدن بی دلیل،‌ بی اشتهایی ناگهانی،‌ و یا اینکه به صورت ناگهانی دوست نداشته باشد به مدرسه یا مهدکودک برود یا ناگهانی از فرد خاصی دوری می‌کند،‌کابوس می‌بیند، تغییراتی در نقاشیش ایجاد شود یا …

 

منبع: کودکو

نظر بگذارید