لیست لوازم بهداشتی نوزاد: 14 وسیله که به آنها نیاز دارید - مجله‌ی کودکو

لیست لوازم بهداشتی نوزاد: 14 وسیله که به آنها نیاز دارید

نوشتن لیست لوازم بهداشتی نوزاد یکی از بخش‌های سخت لیست سیسمونی نوزاد است. لوازم بهداشتی با پوست حساس بدن نوزاد به صورت مستقیم در ارتباط هستند. حتما می‌دانید در ماه‌های اول هنوز لایه محافظتی پوست نوزاد کامل شکل نگرفته‌است. بنابراین انتخاب محصولات بهداشتی نوزاد که کاربردی و از برند معتبر باشند بسیار مهم است. با ما همراه باشید چون کاربردی‌ترین لیست وسایل بهداشتی نوزاد را برایتان آماده کردیم.

لیست لوازم بهداشتی نوزاد برای تعویض پوشک

در ادامه لیستی از لوازم بهداشتی مورد نیاز نوزاد معرفی شده است. با کلیک روی هر کدام از موارد زیر می‌توانید در مورد آن اطلاعات بیشتری را مشاهده کنید.

زیرانداز تعویض نوزاد

برای رعایت بهداشت استفاده از زیرانداز یا تشک تعویض نوزاد هنگامی که پوشک دلبندتان را عوض می‌کنید، ضروری است. این محصول هم به‌صورت پارچه‌ای و هم یک‌بارمصرف در بازار وجود دارد.

پوشک نوزاد

یکی از ضروری‌ترین وسایل لیست لوازم بهداشتی نوزاد پوشک بچه است. انتخاب پوشک مناسب که حساسیت‌زا نباشد و سایز مناسبی هم داشته باشد از نکاتی است که باید در نظر بگیرید.

کرم سوختگی نوزاد

پوست بعضی از بچه‌ها حساس‌تر از بقیه است. همچنین ممکن است به دلایل مختلف دچار التهاب و سوختگی ناشی از پوشک بشوند بنابراین تهیه کرم ضد سوختگی برای این مواقع ضروری است.

دستمال مرطوب کودک

زمانی که پوشک نوزاد را عوض می‌کنید ممکن است در خارج از منزل یا جایی باشید که دسترسی به آب سخت باشد. استفاده از دستمال مرطوب کودک که فاقد پارابن و عطر است را به شما توصیه می‌کنیم.

سطل پوشک نوزاد

در ابتدای تولد روزانه حداقل ۸ یا ۹ بار باید پوشک نوزاد را تعویض کنید. سطل پوشک باعث می‌شود بوی بد پوشک به مشام نرسد. البته از کیسه معطر نوزاد هم برای جلوگیری از پخش بوی پوشک در خانه می‌توانید استفاده کنید.

لوازم بهداشتی مورد نیاز برای حمام کردن نوزاد

شامپو بچه

پوست سر نوزادان حساس است ولی حتما در روتین هفته باید آن‌ها را حمام کنید و از شامپوی مخصوص نوزادان استفاده کنید. فرمولاسیون این محصولات اگر از برندهای معتبر تهیه شوند فاقد مواد مضر و ارگانیک است. شامپو بچه که فاقد عطر و مواد شیمیایی است باعث می‌شود از حساسیت و آلرژی نوزاد جلوگیری شود.

برای اطلاع از بهترین شامپو بچه می‌توانید مقاله اختصاصی کودکو را در این خصوص بخوانید.

وان حمام نوزادی

استفاده از وان حمام کودک یعنی یک فضای شخصی و بهداشتی را برای حمام کردن نوزاد اختصاص می‌دهید که عاری از میکروب است. برخی از این محصولات پایه‌دار هستند که استفاده از آن برای حمام نوزاد آسان‌تر است.

لوازم بهداشتی مورد نیاز برای مراقبت فردی از نوزاد

فین گیر نوزاد

پوار بینی نوزاد یا همان فین‌گیر به بهبود مشکلات تنفسی نوزاد کمک می‌کند. اگر بینی نوزاد دچار گرفتگی باشد شیر خوردن نوزاد سخت می‌شود و در نهایت مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

ناخن گیر نوزاد

حتما درباره ریفلاکس مورو و پرش ناگهانی دست‌های کوچک بچه‌ها می‌دانید. سیستم عصبی نوزادان بعد از تولد کامل می‌شود. در طی این فرآیند ممکن است ناخن‌های نوزاد باعث زخم شدن صورت و چشم او شود. حتما ناخن‌گیر یا قیچی برای نوزاد تهیه کنید و بعد از حمام که ناخن‌ها کمی سست می‌شود آن را کوتاه کنید. بعضی از انواع ناخن‌گیر نوزاد مجهز به ذره‌بین هستند که کار را راحت‌تر می‌کنند. حواستان باشد به هیچ وجه از ناخن‌گیر بزرگتر‌ها استفاده نکنید چون مشکلات پوستی و میکروب به کودک منتقل می‌شود.

ضد عفونی کننده شیشه شیر

حتما می‌دانید که شیشه شیر نوزاد را نباید با مایعات شست‌وشوی بزرگسالان بشویید. اگر قصد دارید که تغذیه نوزاد را با شیرخشک انجام دهید از خرید ضدعفونی‌کننده شیشه شیر نوزاد غافل نشوید. شیشه‌شیری که به خوبی تمیز نشود باعث مشکلات شدید بهداشتی در دهان نوزاد می‌شود.

دماسنج نوزاد

تب یکی از علائم رایج بیماری در نوزادان و شیرخواران است و می تواند نشان دهنده عفونت یا بیماری دیگری باشد. دانستن دمای دقیق بدن نوزاد به شما کمک می کند تا متوجه شوید که آیا او تب دارد و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید. هنگام خرید تب سنج نوزاد سه فاکتور زیر را در نظر بگیرید:

  • دقت
  • ایمنی (نداشتن مواد سمی مثل جیوه)
  • سهولت استفاده

کرم سوختگی نوزاد

استفاده از لوسیون یا مرطوب کننده یا کرم پیشگیری و ژل ماساژ نوزاد به کم کردن احتمال سوختگی ناشی از پوشک کمک می‌کند. قدیم‌ها از پودر بچه استفاده می‌کردند و امروز مدل بهداشتی این محصول به صورت مایع یا تالک در دسترس است.

مایع لباس‌شویی نوزاد

لباس بچه‌ها حداقل در ۶ ماه اول زندگی باید جدا از لباس بقیه خانواده و با مایع مخصوص لباس کودک شسته شود. ترکیبات این محصول ملایم و مخصوص جنس لطیف لباس کودک است.

برس کودک

استفاده از شانه و برس برای نوزاد باعث گردش خون و ماساژ می‌شود پس خرید برس را در لیست وسایل بهداشتی نوزاد فراموش نکنید.

مسواک انگشتی نوزادی

تمیز کردن لثه نوزاد به بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند و موجب جلوگیری از عفونت ناشی از تغذیه نوزاد می‌شود. خوب است که در ماه‌های اول پس از تولد لثه نوزاد را با مسواک انگشتی ماساژ دهید. این کار به کم شدن خارش لثه هم کمک می‌کند.

دستگاه بخور سرد نوزاد

تصفیه کردن هوای محیط برای نوزادانی که تازه وارد این دنیا شده‌اند بسیار خوب است. ایمنی نوزادان در ابتدای تولد پایین است و تصفیه و مرطوب کردن هوا با بخار سرد باعث می‌شود احتمال بیماری نوزادان کمتر شود. توصیه ما خرید دستگاه بخور سرد نوزاد است که در مدل‌های متنوعی در بازار موجود است.

روغن بچه

می‌توانید از روغن بچه برای ماساژ دادن کودک استفاده کنید.

سوالات متداول

ضروری‌ترین وسایل لیست لوازم بهداشتی نوزاد کدامند؟

زیرانداز تعویض، شامپو، پوشک، کرم‌سوختگی، ناخن‌گیر و پواربینی از لوازم ضروری در لیست وسایل بهداشتی نوزادند.

چرا باید ناخن‌گیر مخصوص نوزاد را خریداری کنیم؟

 ناخن نوزاد ممکن است هنگام پرش دست در بدو تولد، به صورت و چشم او آسیب برساند. استفاده از ناخن‌گیر بزرگتر‌ها هم باعث انتقال مشکلات پوستی و میکروب به نوزاد می‌شود. بنابراین توصیه ما خرید ناخن‌گیر نوزاد است.

جمع‌بندی

در این مقاله از کودکو، فروشگاه سیسمونی نوزاد، به بررسی لیست لوازم بهداشتی نوزاد پرداختیم. شما می‌توانید با توجه به نیازها، اولویت‌های خود و دلبندتان و سبک زندگی که دارید لیست شخصی خود را برای خرید وسایل بهداشتی نوزاد داشته باشید. یادتان باشد انتخاب محصولات از بین برندهای معتبر در خرید لوازم بهداشتی نوزاد یک سرمایه‌گذاری برای ارتقا بهداشت و سلامتی دلبندتان است.

1 دیدگاه

  1. الهه در

    آیا امکانی وجود داره که وان حمام نوزاد به وان داخل حمام محکم وصل بشه؟

نظر بگذارید