راهنمای خرید سیسمونی دوقلوها به ترتیب اولویت - مجله‌ی کودکو

راهنمای خرید سیسمونی دوقلوها به ترتیب اولویت

دو قلو داشتن به معنای صرف وقت و عشق و محبت دوبرابری یعنی سرشلوغی بیشتر. اما به نظر شما داشتن دو قلو به معنی صرف بودجه دوبرابر برای خرید سیسمونی دوقلو است؟ اگر قرار است به جمع خانوادگی شما دوقلو وارد شود و هنوز برای خرید وسایل موردنیاز دوقلو نیاز به اطلاعات بیشتری دارید با ما همراه باشید. در این مقاله لیست سیسمونی دوقلوها را بر اساس اولویت با هم مرور می‌کنیم.

لباس

جنسیت دوقلوها و جثه آن‌ها ممکن است با هم متفاوت باشد. پس این نکته را حتما در خرید لباس در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید خرید اقتصادی و منطقی داشته باشید برای خرید لباس در سیسمونی دوقلوها رنگ‌های یونیسکس و خنثی را انتخاب کنید تا دخترانه و پسرانه بودن آن مطرح نباشد. گرچه در دنیای امروز دیگر رنگ سیسمونی نوزاد معنای جنسیتی ندارد. بعد از به دنیا آمدن نوزادان و با توجه به جثه هم می‌توانید لباس‌ها را تقسیم کنید.

به خاطر داشته باشید که لباس وسیله شخصی است. به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد هر نوزاد در داشتن حساسیت‌های پوستی نباید از لباس‌های مشترک برای دوقلوها استفاده کنید.

دوقلو کاملا همسان نیز بهتر است رنگ لباس یا طرح متفاوتی داشته باشند تا تشخیص لباس‌های هریک برای شما راحت‌تر باشد. اگر دوست دارید کاملا لباس‌ها شبیه هم باشد در جزییات یا با یک گلدوزی کوچک لباس‌ها را قابل تشخیص کنید.

خرید انواع بادی و سرهمی سایز صفر و سایز یک (مخصوص یک تا سه ماهگی) به تعداد ۴ تا ۶ عدد، کلاه نخی و پاپوش با توجه به فصل جزو ضروریات سیسمونی نوزاد است.

کالسکه دوقلو

خرید کالسکه دوقلو برای گردش و پیاده‌روی و قدم زدن روزانه ایده بسیار خوبی است. چون می‌تواند شما را از خستگی نگهداری دو وروجک دور کند. این کالسکه‌ها انواع مختلفی دارند که با بودجه مناسب می‌توانید مدل تاشو، سبک و باریک آن را تهیه کنید.

در ویدیو زیر یک نمونه کالسکه دوقلو معرفی شده است:

کالسکه دوقلو برای حمل ایمن دو کودک طراحی شده‌ است و می‌توانید اطمینان خاطر داشته باشید که هر دو کودک در یک نقطه مساوی در کالسکه هستند و خطر واژگونی وجود ندارد. همچنین این محصول معمولا دارای فضای ذخیره سازی کافی برای قرار دادن وسایل مورد نیاز برای دو کودک هستند. برخی از کالسکه های دوقلو را می توان به کالسکه های تکی تبدیل کرد که تطبیق پذیری بیشتری را برای والدین با نیازهای مختلف ارائه می‌دهد.

همواره بهتر است کالسکه را از برندهای معتبر تهیه کنید. در یک مقاله دیگر بهترین برند سیسمونی را معرفی کرده ایم.

کریر یا صندلی ماشین نوزادی

خرید صندلی ماشین کودک

کریر یا صندلی ماشین نوزادی برای ماشین‌دارها از ضروریات سیسمونی دوقلو است. بغل گرفتن کودک و نوزاد در ماشین کار بسیار خطرناکی است چه برسد به اینکه دو کودک را همزمان در ماشین بغل بگیرید. توصیه می‌کنیم برای بالابردن ایمنی بودجه صندلی ماشین را مناسب در نظر بگیرید و کریر نوزاد با کیفیت و دارای استاندارد بین‌المللی بخرید.

بهتر است کریر دست دوم تهیه نکنید چرا که ممکن است آسیب دیده باشد و باعث زخمی شدن نوزاد دلبندتان در تصادفات رانندگی شود.

شیشه‌شیر و پستانک

 شیر دادن به دو قلو

برای خرید سیسمونی دوقلو حتما شیشه‌ شیر نوزاد را به طور جداگانه و شخصی برای هر نوزاد تهیه کنید. همچنین پستانک و سرشیشه هم از لحاظ بهداشتی حتما باید شخصی باشد. درست است که این لوازم ضدعفونی می‌شود اما برای رعایت بهداشت و استقلال کودک این لوازم را جداگانه تهیه کنید. از طرفی نیاز هر نوزاد به شیر متفاوت است. بنابراین در لیست سیسمونی برای دوقلوها نیازی به خرید شیشه شیر به تعداد زیاد نیست.

بعد از تولد و فهمیدن نیاز هر کودک شیشه شیر را بخرید. لوازمی مثل فلاسک آب و شیر خشک را می‌توانید مشترک استفاده کنید. یکی از راه‌های سرعت بخشیدن به درست کردن شیر برای نوزادان استفاده از دستگاه شیرخشک ساز است. البته که این وسیله در لیست سیسمونی ضروری نیست اما به عنوان پیشنهاد برای بالا بردن سرعت عمل می‌توانید خرید آن را با توجه به نیاز خود بررسی کنید.

وسایل تعویض پوشک

وسایل تعویض مثل میز تعویض نوزاد یا تشک تعویض را به شرط انداختن روانداز تعویض مخصوص می‌توانید مشترک استفاده کنید. چون معمولا نیاز همزمان به استفاده برای هر دو کودک به وجود نمی‌آید و به نوبت این کار را انجام می‌دهید. اما کرم سوختگی و لوسیون پیشگیری از سوختگی را برای رعایت بهداشت جداگانه تهیه کنید. دستمال مرطوب، پوشک و شوینده لباس را هم می‌توانید مشترک استفاده کنید.

وسایل حمام

حمام کردن دو قلوها

در لیست سیسمونی برای دوقلوها حوله حمام و ناخنگیر را برای هر کودک به صورت جداگانه تهیه کنید. همچنین حمام کردن نوزادان مخصوصا در ماه‌های اول برای رعایت ایمنی باید به نوبت و یکی یکی صورت گیرد. بنابراین نیازی به وان نوزاد خیلی بزرگ نیست و با رعایت موارد بهداشتی یک وان متوسط کافی است.

حتی می‌توانید با خرید آداپتور وان کودک را روی وان حمام بزرگسال نصب کنید. برای حمام کردن دوقلوها بعد از سپری شدن دوران نوزادی و به صورت همزمان می‌توانید از صندلی حمام کودک استفاده کنید که خطر افتادن آن‌ها به حداقل برسد.

تخت خواب

درست است که دوقلوها به هم وابسته هستند و تمام روز در کنار هم هستند. اما برای آموزش قواعد خواب و رعایت بهداشت خواب و همچنین احساس استقلال و ایمنی بیشتر باید هر کدام تخت یا گهواره نوزاد جداگانه داشته باشند. پس خرید گهواره و تخت جداگانه برای هر کودک توصیه می‌شود. پتو و ملحفه‌ها نیز جزو لوازمی است که باید برای هر قل به صورت جداگانه تهیه کنید.

صندلی غذای کودک

صندلی غذای کودک، جزو لوازم سیسمونی دو قلو

بعد از اینکه دوقلوهای دلبند شما قادر به خوردن غذای عادی شدند، بهتر است برای هر کدام یک صندلی غذای کودک تهیه کنید. با این کار آنها هم می‌توانند در کنار شما سر میز غذا بنشینند و با آداب غذا خوردن بهتر آشنا شوند.

لوازم ایمنی

تب‌سنج کودک ابزاری است که می‌تواند به صورت مشترک استفاده کرد اما حتما در لیست سیسمونی باشد چون می‌دانید که تب در نوزادان نیاز به رسیدگی بیشتر دارد و خطرناک است. غلت‌گیر نیز از لوازمی است که برای بالا بردن ایمنی لازم است. وقتی به صورت روزانه و در لحظه به دو کودک رسیدگی می‌کنید خرید غلت‌گیر نوزاد را برای دوران نوزادی جدی بگیرید.

کمد لباس

خرید کمد جداگانه در سیسمونی دوقلوها ضروری نیست چون شما می‌توانید با تقسیم‌کننده‌ها و ابزار در دسترس طبقات و جای لباس‌های دلبندانتان را از هم جدا کنید.

لوازم مادر

خرید سیسمونی دوقلو

لوازم ضروری مادر هم بخشی از لیست سیسمونی دوقلو است. درست است که لازم نیست لوازم مادر دوتایی خریداری شود اما برای خرید این نکات را رعایت کنید:

  • اگر قصد شیردهی از سینه را دارید، شیردوشی که استاندارد باشد و در صورت امکان شیردوش برقی را تهیه کنید. شیر دوش برقی دوعددی هم در بازار موجود است.
  • همچنین بالش شیردهی که مخصوص دوقلوها است را تهیه کنید چون تغذیه همزمان هر دو نوزاد را آسان تر می‌کند.
  • سایز و ابعاد و مدل کیف لوازم مادر و نوزاد را درست انتخاب کنید چون قرار است از نیازهای دو کودک را رفع کنید.

نکات مهمی که قبل از خرید سیسمونی دوقلوها باید بدانید

  • تنها وسایل ضروری سیسمونی را تهیه کنید. دقت کنید که اگر با بودجه دو برابر بخواهید یک سیسمونی کامل را تهیه کنید، ممکن است بسیاری از وسایل استفاده نشود. برای شما که دو قلو دارید این مورد یعنی هزینه دوبرابری اما بدون کاربرد!
  • ویژگی شخصیتی دو دلبند دوقلو هم با هم متفاوت است ممکن است یکی از دلبندان از وسیله‌ای در سیسمونی دوقلو استفاده کند اما قل دیگر نیاز متفاوتی داشته باشد پس حتما نباید در ابتدای مسیر از هر وسیله دو عدد داشته باشید.
  • بسیاری از وسایل همیشه همزمان استفاده نمی‌شود پس دلیلی ندارد حتما دو عدد بخرید. این موارد را در ادامه با هم مرور می‌کنیم.
  • احتمال زایمان زودتر از موعد وقتی دوقلو در راه دارید بسیار زیاد است. خرید سیسمونی را به آخرین لحظات موکول نکنید.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا با معرفی لوازم ضروری سیسمونی دوقلو به شما کمک کنیم لیست کاربردی و شخصی برای نیازهای خانواده خود درست کنید. به یاد داشته باشید که نیازهای هر خانواده ممکن است متفاوت باشد، بنابراین تحقیق و انتخاب محصولاتی که برای دوقلوها و سبک زندگی شما بهترین است ضروری است.

خرید برخی اقلام به صورت جداگانه هم از لحاظ بهداشتی و هم ایمنی مفید است. از طرفی دادن حس استقلال به کودک و ساختن بستر منحصر به فرد برای او در عین دوقلو بودن مهم است. یک سری از محصولات نیز برای تامین آسایش و آرامش خانواده مخصوص دوقلوها طراحی شده‌اند مثل کالسکه دوقلو یا بالش شیردهی.

با در نظر گرفتن همه این نکات امیدواریم با انتخاب لیست سیسمونی کاربردی، احساس لذت و شادی از بزرگ کردن دوقلوها بر خستگی و زحمات مضاعف آن غلبه کند.

6 دیدگاه

  1. هنگامه در

    نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که همه وسایل سیسمونی را لازم نیست دو تا خریداری شود. برخی از وسایل مانند کمد لباس، اسباب‌بازی، وسایل تزئینی و … را می‌توانید به‌صورت مشترک استفاده کنید. همچنین می‌توانید برخی از وسایل مانند کریر و کالسکه را دست دوم خریداری کنید.

  2. نیلوفر در

    خرید سیسمونی دوقلوها می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد. دو برابر لباس، دو برابر پوشک، دو برابر اسباب‌بازی…
    اما نگران نباشید! با یه برنامه‌ریزی دقیق و کمی خلاقیت می‌توانید از این چالش به بهترین نحو عبور کنید.

  3. آیدا در

    من باردارم و منتظر تولد دو قلوهای نازنینم هستم. خیلی هیجان‌زده هستم، اما یه ذره هم استرس دارم، مخصوصاً برای تهیه سیسمونی. تجربتون برای خرید سیسمونی نوزاد دوقلو چیه؟

    • زیبا در

      مبارک باشه. دوقلو داشتن یه نعمت بزرگه. آماده‌سازی سیسمونی دوقلوها یکم باید دقت داشته باشی. برای لباس‌ها سایزهای صفر و یک مناسب هستن و برای تخت‌ها تشک‌های طبی و ضد حساسیت باید انتخاب بشن. پیشنهاد می کنم که سیسمونی رو تا ماه پنجم یا ششم بارداری آماده کنی.

  4. یگانه در

    سلام به همه مادرهای عزیز

    من دوقلو باردارم و خیلی هیجان‌زده‌ام. برای اولین خرید سیسمونی دو قلوهام یکم استرس دارم. می‌خواستم از تجربه‌های شما در این زمینه استفاده کنم.

    • مینا در

      سلام عزیزم مبارکت باشه. منم دوقلو دارم. برای دوقلوهام دو تخت جداگانه خریدم تا راحت‌تر بخوابن. فکر می‌کنم کریر دوقلو کاربردی نیست؛ از دو کریر تکی استفاده کنی بهتر باشه. حواست باشه که لباس‌های خیلی تنگ و چسبان نخری چون موقع تعویض هم خودت اذیت میشی هم نی نی ها. پیشنهاد می‌کنم که برای خرید سیسمونی، لیست تهیه کنی تا چیزی از قلم نیفته.

نظر بگذارید