کمپین سسامی استریت و اوتیسم؛ همه ی کودکان شگفت انگیزند - مجله‌ی کودکو

کمپین سسامی استریت و اوتیسم؛ همه ی کودکان شگفت انگیزند

“سسامی استریت که برنامه مشهور و پربیننده عروسکی است شخصیت جدیدی را به عروسک های برنامه اضافه کرده است. عروسکی که اوتیسم دارد؛ نامش جولیا است، دختری با موهای قرمز و چشمانی سبز. او عاشق حباب بازی است و یک خرگوش کوچولو عروسک محبوبش است که همیشه با او بازی می کند و او را مرتب به بالا و پایین می اندازد. او خیلی صحبت نمی کند و معمولا حرف هایی را که می شنود تکرار می کند.

کمپین سسامی استریت و اوتیسم

این برنامه ‌کمپین “سسامی استریت و اوتیسم: همه کودکان شگفت انگیزند” را ایجاد کرده است تا پذیرش و مهربانی را بیاموزد و بگوید “ما همگی متفاوت اما یکسانیم”. برنامه سسامی استریت سابقه ای طولانی در پرداختن به مسائل اجتماعی و تمجید و احترام گذاشتن به تفاوت ها از طریق عروسک هایش دارد. برای مثال در سال ۱۹۸۲ عروسکی آبی با موهای نارنجی،‌ شخصیت نابینای برنامه بود و از طریق داستان های برنامه به کودکان نشان داده می شد که نابینایان هم مانند افراد بینا توانمند هستند فقط به شیوه هایی دیگر. . اما ساختن شخصیت جولیا کمی پیچیده تر بوده است. اوتیسم فقط یک حالت نیست و انواع و درجه‌های مختلفی دارد و به همین دلیل به عنوان یک طیف شناخته می‌شود. علائم آن در سال‌های اول عمر بروز می کند و علت اصلی آن ناشناخته است. ساختن شخصیت جولیا نتیجه‌ی سال‌ها مشاوره و هم‌‌کاری با سازمان‌ها و جامعه‌شناسان و متخصصان اوتیسم است. کودک اوتیسمی ممکن است در تست هوش نتیجه ای عالی داشته باشد اما در ارتباط کلامی دچار مشکل باشد؛ حداقل یک چهارم کودکان اوتیسم صحبت نمی کنند. دیگری ممکن است واژگانی قوی و سالم داشته باشد اما در کنترل حرکت دچار مشکل باشد که می تواند او را در انجام بازی های ورزشی یا به دست گرفتن مداد دچار مشکل کند.

کمپین سسامی استریت و اوتیسم

کمپین سسامی استریت و اوتیسم

شخصیت جولیا شایع ترین ویژگی های اوتیسم را بروز می دهد. او گاهی اوقات در برقراری ارتباط اجتماعی بی علاقه به نظر می رسد. در یکی از صحنه های برنامه، شخصیت “اِلمو” می خواهد با جولیا و عروسکش بازی کند. وقتی اِلمو پیش او می آید، ‌جولیا متوجه اش می شود اما به سمت او برنمی گردد یا بازی تک نفره اش را متوقف نمی کند. وقتی اِلمو نمی تواند توجه او را جلب کند، ‌با مهربانی به او پیشنهاد می دهد که “خوب، می تونیم کنار هم بایستیم و بازی کنیم همونطور که بعضی وقت ها این کار رو می کنیم”. صحنه ای دیگر نشان می دهد که مغز او چگونه عملکردی “متفاوت” دارد. یکی از پری ها که شخصیتی پرانرژی دارد ناامید می شود که نمی تواند با فوت کردنِ حباب ساز حباب درست کند، جولیای خلاق به او نشان می دهد که به جای فوت کردن،‌ با تکان دادن حباب ساز هم حباب درست می شود. والدین می توانند به جولیا نگاه کنند و به کودکان بگویند که “همه مثل هم نیستند”. این کار بعضی از رفتارهایی که برای دیگران غیر معمول به نظر می رسند را عادی می کند و آن ها را به شیوه ای مثبت نشان می دهد.

کمپین سسامی استریت و اوتیسم

کمپین سسامی استریت و اوتیسم

درحالی که کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم همگی علائم و نشانه هایی یکسان ندارند، جولیا نشانه های متعدد و شناخته شده ای دارد مانند برقرار نکردن ارتباط چشمی، حساسیت زیاد به صدا و تکان دادن دست ها (مانند بال زدن) به هنگام عصبی شدن. یکی از مهم ترین پیام هایی که حضور جولیا در سسامی استریت دارد این است: وقتی شخصیت های دوست داشتنی و محبوب برنامه مانند اِلمو و اَبی می توانند با جولیا دوست شوند و او را دوست داشته باشند پس می توان همه ی کودکان و بزرگسالانی که دچار اوتیسم هستد را با آغوش باز پذیرفت. یادمان باشد که هر کودک خاص و شگفت انگیز است. منبع: کودکو

نظر بگذارید